*pooh* Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Jeg, som flere her, er jo bekymret fo å oppleve en MA eller en SA.. spesielt når det visstnok har skjedd med "alle" en eller annen gang. Jeg skjønner godt hva en SA er, egentlig en MA også, men er det virkelig slik at om du har hatt en MA, så kjenner en ingenting, ingen smerter, ikke noe, noen med erfaru\ing som kan fortelle...?
MA08-prøverigjen Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har aldri hatt SA men jeg har hatt en Ma. Jeg hadde ingen smerter da jeg det skjedde. Men jeg hadde mørk utflod en stund før det gikk over i friskt blod. Dro da til legevakta hvor de tok en GU hvor alt så normalt ut men de henviste meg til ØL UL på sykehuset hvor jeg fikk innvendig UL. Da konstaterte de ingen hjerteaktivitet. Legen der sa til meg at jeg fikk bestemme selv om jeg ville ha utskrapning eller la alt gå sin naturlige gang - dette var en fredag og jeg skulle bestemme meg til mandag. Søndag ettermiddag begynnte jeg og bli dårlig med smerter i magen og om kvelden satte riene igang. Så alt gikk sin naturlige gang hos meg.
Tweak Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Hadde ingen anelse om at noe var galt... :-( Ingen smerter, ingen blødning. Men i ettertid har jeg jo forstått at jeg kunne ha merket noe. Magen vokste ikke mer, men jeg trodde det var normal utvikling og at magen ikke skulle være større på det stadiet. Og i tillegg mistet jeg lysten på sterk mat, som var ett av mine svært få symptomer... Så selv om jeg fikk se et bankende hjerte ved to tidligere anledninger så er det ingen garantier her i verden...
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Hei! Jeg har også opplevd en MA. Jeg hadde heller ingen blødninger eller noen smerter. Jeg var tilfeldig på en tidlig UL i uke 12 for å sjekke om jeg hadde flerlinger. Jeg hadde ett svangerskap med ekstrem kvalme, begynte med oppkast i uke 8 og begynte å få bekkenløsning i uke 11. Livmoren, fostersekkene (det var tvillinger) og morkake vokste som normalt, men de fant to døde embryoer (ingen hjerteslag på noen av dem) og de hadde sluttet å utvikle seg i uke 6. De kalte det MA/BO (Missed abortion/Blighted ovum), de sa også på sykehuset at det var bra at det ble oppdaget på tidlig UL i uke 12 - ellers hendte det ofte at det ikke ble oppdaget før i uke 18 på den ordinære UL. Det hadde vært enda tøffere å oppdage det da enn i uke 12 - men det var tøft uansett!!! Hadde alle svangerskapssymptomer, så det var litt av ett sjokk!! Nå er jeg gravid igjen, 5+1 i dag og skal på første time på gyn på sykehuset om 6 dager - skal få en tidlig UL da pga det som skjedde sist. Er bare 2 mnd siden jeg mistet, så det er jo ikke lenge siden. Synes det er fint å få ekstra oppfølging og ekstra UL tidlig i svangerskapet slik at jeg kan roe meg litt ned - er jo selvsagt veldig bekymret for at det kan gå galt igjen. Det sies at ca 15 % av alle svangre kvinner opplever en form for abort i løpet av de første 12 ukene, det er jo ganske mange egentlig... Ikke tenk for mye på dette, prøv å glede deg over svangerskapet ditt, det går nok bra skal du se, sil ut innleggene om mistet/SA/MA/BO osv hvis du synes det er tøft å lese/eller du bekymrer deg unødvendig. Kos deg med svangerskapet og lykke, lykke til =) Når var det du har termin igjen? Jeg har termin 09.01.2010, men skal ha keisersnitt, så da blir det mest trolig desember-baby på meg =) Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå