Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 jeg fant ut jeg var gravid i april 08, var student til juni 08, og fikk verdens hærligste jente i november 08..jobbet fra juni til september (fikk dagpenger til november pga av at bedriftet jeg jobbet i gikk konkurs-til jeg gikk ut i "permisjon") men siden jeg bare hadde jobbet litt over 5 mnd, fikk jeg altså ikke foreldrepenger og er dermed ikke i permisjon..jeg har jo ikke stoppet dagpengene, og har fått ca 2500 hver 14.dag.. i dag ringte de og sa at jeg måtte betale tilbake desse pengene som jeg hadde fått etter fødsel, fordi jeg ikke er vanlig arbeidsøkende, det er jo greit, er jo min egen feil at jeg ikke tenkte på å stoppe de selv..herregud..dumme meg!!! så nå sitter jeg fint i det..har et krav på mange tusen som skal tilbake betales, en datter på snart 6 mnder, og ingen jobb..skikkelig lovende, stakkars jenta mi..jeg vet ikke hva jeg vil med dette her, men måtte få det ut, og kanskje noen ideer på hva jeg kan gjøre? og nei, jeg får heller ingenting av lånekassen, siden jeg avsluttet studiet mitt juni 08..det eneste de kunne gjøre var å slette litt av lånet mitt, så det har de gjort..bedre enn ingenting selvsagt..!
___ Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Er du sikker på at du må betale tilbake mer enn for 9 uker (3 uker før og 6 uker etter fødsel som engangsstønaden skal dekke)? Jeg kan ikke disse reglene, men du kan jo argumentere med at du ikke får foreldrepenger for denne perioden og dermed er arbeidssøker. Det forutsetter jo selvfølgelig at du har noen som kan ta seg av barnet ganske raskt om det skulle dukke opp en jobb, men du er ikke pålakt å være hjemme et år etter fødselen. Om du har sendt inn meldekort som du skal burde vel det være greit. Snakk med dem i hvertfal. Kansje det ordner seg. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 engangsstøtten har jeg fått ja, får bare betale tilbake med resten av de pengene som står igjen på sparekonto. har snakket med nav, og du har nok rett i att det gjelder de ni ukene. så da er det jo ikke så ille som jeg først trodde:) det som skjer nå bli vel verre.. jeg har jo ikke jobb, og har ingen nå lenger noen som kan passe jenta mi når som helst dersom det skulle komme en jobb, derfor kan jeg ikke sende inn flere meldekort..(det er akkurat slutt mellom meg og barnefar, han har flyttet til en annen del av landet, var litt bedre når han var i nærheten for å si det sånn, men det er jo en annen historie) har jeg krav på noe som helst av boligstøtte eller sånne ting? sosialen? kan så veldig lite om dette her, blir nok bedre når jenta mi er over året og får dagmamma eller barnehageplass sånn at jeg kan jobbe 8-4, hente henne igjen og bare kose oss resten av dagen..! nei, jeg får vel bare snakke med de som kan det her, en løsning må vel dukke opp, men nå sitter jeg med verdens svarteste samvittighet ovenfor min datter,..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Du får lese litt om overgangsstønad kanskje? Kan ikke alle de rettighetene, men det står jo på nav sin hjemmeside. Tror du må stå som arbeidssøker da, men det kan du vel uten å sende meldekort??? Evt. ring nav.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Du må snakke med nav /trygdekontor, du har jo rett på overgangsstønad, dobbel barnetrygd og evnt hjelp til å fullføre utdannelsen din. Du får også rimeligere barnehage, du bor jo ikke med barnefar lengre...Kom deg til nav asap.
Gjest Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Du er jo aleneforsørge, du har rett til å få bostøtte tror jeg, barnehageplass får man dekt, før fikk man dekt hele beløpet, men tror ikke det er sånn mer...Søk på nett, mye info å finne, noe som heter Amathea også, et sted du møter andre aleneforeldre, der får man barnepass også mot at må passe noen barn tilbake... Søk på nett, du har mange rettighetetr!! :-) Lykke til .p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå