Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 fikk bare 16000 i konfirmasjonespenger,og en bunad til en verdi av 35000. også 3 smykker da. det synes jeg er smålig da,er glad jeg ikke ga over evne,når de skal være så snurtne
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Oi det var jo litt utakknemlig.. Jeg fikk 12 200 kr og endel smykker og jeg var superfornøyd! Tror det kanskje det har noe om man ser verdien i penger eller ikke. Jeg sparte de 12 000 og brukte bare 200 kr. Måtte spare til førerkortet siden jeg var fast bestemt på å betale hele beløpet selv:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 16000 er jo mye penger, og når hun da i tillegg fikk bunad som er så dyrt!! hm, lite takknemlig....
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 jeg komfa meg ikke pga jeg syns det var tåpelig å få så mye penger bare rett i hånda.. da kunne de heller bruke de pengene på egne regninger e.l. jeg hadde jo ingen utgifter da.. ikke ville jeg at andre skulle betale for mine fremtidige utgifter heller.. sånn er jeg enda.. storebroren min fikk 70 000kr. 2 år før. så jeg visste jo hva jeg kunne få.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Jeg synes det er så synd at konfirmasjonen er blitt rene pengeinnsamlingen, og at ingen gidder å prøve å kjøpe presanger lenger... Det er jo blitt helt sykt...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Jeg konfirmerte meg ikke og det var et bevisst valg. Jeg er ikke døpt og familien min er ikke religiøse på noen som helst måte, så da gjensto borgerlig konfirmasjon og siden vi ikke er human-etikere heller, så hadde ikke konfen noen mening for meg. Konfe meg for å få penger? Nope. Men bunad fikk jeg likevel, så det var jo veldig snilt og hyggelig gjort av familien min! (De var sikkert overlykkelige over at jeg valgte å ikke konfe meg) Og siden jeg er ganske sær, så var jeg ikke russ heller. Jeg trenger ikke en rød drakt for å drikke meg kanakas og finne på dumme sprell. Russetiden er bare et enormt pengesluk, idiotiske påfunn og konstant fylla. Så jeg droppet det også :-)
It's all about me Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Synes de kan begynne å kutte ut gaver under komfirmasjonen jeg. Ved å bare beholde symbolikken i det får en luket ut de som bare konfirmerer seg for gavene. Og de er det mange av.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Jeg fikk 6000 og ingen bunad, men noen smykker. Hele familien ble samlet, noe den sjeldent er, og det var mest derfor jeg konfirmerte meg (borgelig). Men jeg tror kanskje ikke tanteungen din er skuffet pga pengene, men kanskje skuffet fordi de andre i klassen skryter av å ha fått så mye mer? Det syntes jeg nemlig var ubehagelig.. Føltes som om familien min ikke brydde seg så mye om meg, som de andre. Siden jeg fikk minst penger.. men herregud... Det er sånt man bekymrer seg for når man er 15 (?)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Jeg tror nok det går mer på at de sammenligner seg med sine medkonfirmanter. Hvis de andre har fått mer enn 16000 og andre ting, så føler man kanskje at det er flaut å få minst. Rart det der, jeg husker selv da jeg var konfirmant, jeg var en av de som fikk mest penger, men veldig lite gaver. Men det var liksom pengene som var viktigst for alle. Det er jo helt tåpelig og utakknemlig, men tenåringer er tenåringer. Status måles i penger, klær osv... ja, akkurat som hos mange voksne mennesker. Hadde alle andre konfirmanter fått samme beløp så tror jeg ikke så mange hadde blitt skuffa. Samtidig burde de være såpass modne at de ikke uttrykker sin skuffelse , det går an å holde den for seg selv i det minste.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Det er noen år siden jeg ble konfirmert selv, og da fikk jeg vel ca 3000, noen smykker, en gullring og et fotoapparat. Har selv konfirmant i år, og vet at han får mer enn meg allerede, for det jeg har kjøpt, kommer langt over i seg selv. Dette er noe han har ønsket seg, og som kommer til å bli brukt. Det var egentlig ikke summen, men tingen som avgjorde hva jeg gir ham.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Utakknemmelig, mulignes mye fokus på pengene i gjengen og hun fikk minst? Var skuffet over min konfirmasjon. Det har alltid vært en big deal med konfirmanter i vår familie, men når det var min tur var det liksom ikke så nøye. Fikk masse gaver, mer enn nok penger. Det jeg ble lei meg for var at inviterte gjester ikke kom av dårlige grunner (type vi skal sette tullipanløkene den helgen), langt færre gjester ble innvitert enn til mine søskens konfirmasjoner, ingen fotografbilder osv. slik de andre fikk. Ingen gadd å holde taler, det ble holdt én skål, den var for søsteren min som akkurat hadde kommet inn på en prestisjeskole i utlandet. For å toppe det hele ble det heller aldri bestillt takkekort. Da dagen var over ønsket jeg at den aldri hadde vært, og jeg følte meg totalt verdiløs. Jeg kan nok sikkert ha virket utakknemmelig.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Trur ikke de tenker over hva en bunad koster. Og konfirmantene konkurrerer jo om å få mest mulig penger. Det er ikke noe kjekt å gi når man skal bli skuffet over det de får.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 jeg syntes det erleit atdet er det som teller. pengene man får i konfirmationen. det at man skryter over hva man har fått er også leit. selv vil mine barn ikke få så mye om de velger å konfirmere seg. familen vår varrelativt storengang. men det er lite igjenn etter dødsfall og noen alvorlige syke som nok ikke kommer til å leve så lenge ikke er noen i familien rike heller. så på det meste vil det kunne komme 15 stykker i selskapet her og da erdet snakk om med følge og barn. så det sier seg selv at de ikke vil få så mye. håper bare at jeg klarer å oppdra mine barntil å ikke forvente så mye og heller velge å konfirmere seg eller ikke av de viktige grunnene.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 HI. det er nok helst det at de sammenligner pengegavene,det var mange som hadde fått 30-40-50 000 og da er det jo så klart litt misnøye. jeg synes det er dumt at de tenker kun penger,og ikke hva det innebærer å stå konfirmant, me ndet kommer kanskje med årene. Men å sitte etterpå å si at "jeg fikk ikke noe av den,eller den" det er jo veldig dårlig da, de burde være glade for det de fikk,ho fikk jo tross alt 41 kort/gaver,som skal leveres ut takkekort til. Og dette var også et dobbelt selskap,så det han nok også mye å si,for han andre fikk vist 23000,og en data, men ikke noe ut over det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå