Gå til innhold

Dere som har barn med melkeallergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man kan få melkeerstatning på resept, men hvorden er det ellers med tanke på mat- får man noe økonomisk støtte? Har barn med cøliaki og da får vi grunnstønad automatisk, men det er vel ikke slik med malkeallergi?

Og hvor mye koster slik melkeerstatning ca? Lillemann er 1 år så jeg regner med at det er det vi må bruke da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel litt an på graden av allergi. Jeg har ikke barn med melkeallergi selv, men broren min har en sønn som har det. De får ingen økonomisk støtte, siden sønnen deres bare blir dårlig i magen av melkeprodukter. Det er ikke farlig for han, blir bare dårlig!

Men jeg kjenner ei som er kjempeallergisk, og kan dø hvis hun får i seg bittelitt mat med melk i, og hun får grunnstønad.

Skrevet

Om barnet er 1 år kan du vel bruke soyamelk med kalsium? Eller rismelk med kalsium?

Det har vi brukt til vår gutt.

Skrevet

HI, har barnet ditt påvist melkeallergi skal du ha Nutramigen el. på blå resept. Rismelk (består for det meste av karbohydrater, altså sukker) og soyamelk inneholder IKKE nok næring eller kalsium til å dekke barnets behov! Så kontakt fastlegen for å høre hvordan du går frem. Vi fikk det til begge jentene av spesialist på barnesenteret på Ullevål, men det må godkjennes av en annen instans enn det lokale Nav-kontoret. Det anbefales å gi melkeerstatning langt utover at barnet er ett år, det er ikke primært en morsmelkserstatning, men MELKEerstatning.

Ville også fremmet ønske om å få samtaler med en ernæringsfysiolog som kan regne ut hvor mye kalsium barnet får i seg, vanligvis må melkeallergikere ta kalsiumtilskudd.

Lykke til:)!

Skrevet

Lillemor har melkeallergi og går på nutramigen. Vi har fått godkjent dette på blå resept til hun fyller ti år. Soja melk (som drikke melk) anbefales IKKE til barn under 3 år. - Om barnet har melkeprotein allergi, kan det også utvikle soja protein allergi. ( Disse er veldig like for kroppen.

Jeg har også en sønn med egg og melkeallergi ,og en hel rekke andre allergier, astma , atopisk eksem , psoriasis og migrene.

Har søkt om grunn stønad flere ganger , men fått avslag.

Har gitt opp hele greia . Vi trekker heller alle utgifter ifra på selvangivelsen , særfradrag for store sykdomsutgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...