Gå til innhold

Fastlege med innvandrer bakgrunn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte akkurat nyhetene på radioen. Der sa de at vi nordmenn kvir oss for å ha fastlege med innvandrer bakgrunn. Og at leger med utenlandske navn og/eller med innvandrer bakrgrunn har problemer med å følge opp listene sine med pasienter.

Hadde dere hatt noe imot dette?

Har dere erfaringer med dette?

Jeg har vært borti en del leger, både privat og med jobben. Og synes egentlig ikke det er noen forskjell på hvilket land de kommer fra. Har selv gått inn og ut av legevakter med gjentatte hals betennelser. Så kommer jeg til en lege fra Iran. Men tror han har tatt utdannelsen i Danmark. Men har utenlands navn og utseende. Han var den som kunne hjelpe meg. Fikk en helt ny type antibiotika som jeg ikke hadde fått før av noen leger, og masse gode råd. Ble helt god, og har ikke hatt vondt siden. Det eneste som jeg ikke likte var at han var vanskelig å forstå når han snakket og jeg følte ikke at han forsto meg helt når jeg snakket. Men han må tydeligvis ha gjort det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i det som har med språket å gjøre. Ellers har jeg ikke tenkt så masse over om legen er norsk eller utenlandsk.

Fastlegen min nå og der vi bodde før var norsk. Og jeg er kjempefornøyd! Men hadde gjerne vært likefornøyd med en danske eller en fra Iran om vi bare forsto hverandre.

Den eneste innvandrer legen (utenom en turnuskandidat) som er hos oss suger uansett hvilket land hun kommer fra. Og jeg vet ikke hvilket det er. Hun er hvit, og kunne godt for å være norsk, men snakker håpløst. Ikke har hun noe som lege og gjøre heller!

På den annen side er det en norsk lege der nede som jeg nekter å gå til. Er det han kan jeg vente. Går kun til han hvis det gjelder barna og er akutt!!

Skrevet

Jeg synes utenlandske leger gjør like bra jobb, men noen brude kansje bedre språket mere så de blir mere forståelig.

Jeg var hos en dansk lege som jeg ikke skjønte et ord av hva han sa hehe, men synes de er like bra som norske leger.

Skrevet

*haha* - vi bor i Danmark og skulle flytte by,-og dermed fastlege. Der fikk vi en innvandrer, nemlig en norsk lege! Det morsomme er at han snakker såååå gebrokkent dansk, men ikke kan få seg til å snakke norsk heller fordi han har bodd her så lenge......*hihi*

En digresjon men....

Skrevet

En utenlandsk lege er, faglig sett, like god som en norsk. Men jeg vil likevel ikke velge "utenlandsk" fastlege. 3 grunner til det:

1)

En fastlege skal forstå norsk. Alle dialekter. I hvert fall min! Jeg snakker ikke riksnorsk med legen, særlig ikke når jeg sjuk.

2)

Forståelse for norske forhold og sammenhenger. Kjenner man ikke "kulturen" i et land blir det vanskeligere å se sammenheng mellom levemåte og sjukdom

3)

Ofte litt for "romslig" medisinbruk. Det er få land som er så restriktive når det gjelder medisinbruk som Norge.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke tenkt over det i det hele tatt. Jeg jobber på sykehus og der er det leger fra alle land. Jeg syns det er veldigt viktigt med språk. Du ønsker snakke norsk når du er syk og legen må forstå hva du sier.

Likevel syns jeg at de allre fleste leger med utlandske navn snakker godt norsk.

Jeg syns at det er dumt at leger og spl og hjelpepleier som ikke snakker godt norsk får jobb her. Hadde arbeidsgiveren sagt at her må vi snakke bedre norsk enn du gjør og sendt dem på norskkurs hadde problemet vært løst.

Skrevet

Jeg har hatt utenlandsk lege hjemme i Norge og slet slik med spraaket, baade muntlig og skriftlig at jeg maatte bytte etterhvert. bl. a sa hadde jeg en sykemelding/legeerklaering til universitetet som de ikke godtok for de skjoente ikke hva han mente og hva han skrev. Da blir det for ille syns jeg . Trodde liksom det var et minstekrav til hva en skulle kunne.

Her nede derimot er jo alle utenlandske, verken norske eller arabiske og jeg merker at det fungerer stort sett veldig fint.

Skrevet

Ja. Ikke bare "riksnorsk", men normal dialekt - særlig når jeg trenger lege! Og min erfaring er at utenlanske leger (og andre arbeidstagere) som behersker "riksnorsk" utmerket får et lettere sjokk når de oppdager at Norge faktisk har dialekter. Riksnorsk kan du lære på kurs - å forstå dialekter krever mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...