Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 At mor har permisjon først (selvflølgelig) og far etterpå? eller går det an at han er hjemme 1 dag pr uke ? Må mor være i arbeid da ?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 jeg mener om mor må gå på jobb den ene dagen i uken når mannen skal være hjemme ?
Dunder Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Litt usikker på regelene, men vil uansett komme med et innspill. Det er svært uheldig å frarøve far tid alene med sitt barn. Foreldepermisjonen skal brukes til å passe barnet og til ¨å knytte bånd. Å være to voksne hjemme samtidig, gjør ofte at den ene (i de fleste tilfeller far) inntar en assistentrolle, og får da ikke mulighet til å øve seg på å ha hovedansvaret for barnet, til å ta beslutninger i hverdagen som angår barnet, og til å skape en selvstendig relasjon til barnet. Jeg menner det er misbruk av foreldrepermisjonen og bruke den for at familien skal ha "ferie" sammen, eller tid sammen. Det kan dere bruke deres ordinære ferier til. Foreldrepermisjonen er noe annet.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Er jo opp til enhver hvordan de vil bruke foreldrepermisjonen vel! Det har jo ikke noen andre noe med. Gjør som det passer dere og som dere har lyst til. Plutselig endres reglene og vi får ikke bestemme noe selv... Far kan ta ut fedrekvoten slik han ønsker. Kan godt ta det 1 dag i uken. Hentet fra Nav: Hvordan kan far benytte seg av fedrekvoten? Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren. Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han sette frem krav om dette før stønadsperioden til mor er slutt. Nedenfor er det gitt noen eksempler: Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i seks uker Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 30 uker Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 60 dager Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker Eksemplene er ikke uttømmende. Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider. Eksempel: Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land. Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 tusen takk for svar ) skal ta meg en tur ned til nav å prate litt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 I utganspunktet er det slik at en må jobbe om den andre skal være hjemme, om du ikke har ferie til overs. Vi har delt permisjonen mer likt og ikke operert med "mamma sin permisjon". Etter 7 mnd. har vi delt minst 50%, og far har tatt ut det meste etter 9 mnd. Det har fungert fantastisk for likestillingen, og etter 7 mnd er ikke amming et argument.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 hmm...okey... Der jeg arbeider nå er jeg bare ansatt i vikariat, å det går ut juli 2010, det er midt i permisjonen min, har ingen jobb å gå til den ene dagen i uken det skulle ha vært da. hmm... HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Hos oss skal vi dele 60% perm (mor) og 40% perm (far) fra bitteliten er 6 mnd. Altså jobber far 3 dager i uka, og mor 2 dager i uka. De siste 10 ukene skal far ha alene (fedrekovote) Jeg regner meg som relativt oppgående mht skjemaer osv, men har brukt endel tid på å finne ut av disse tingene hos nav... Sist hadde jeg ferie når far hadde permisjon -og det førte til at han ikke tok spesielt mye ansvar for hus osv.... det vil jeg unngå denne gangen! Dessuten synes jeg ikke at vi mødre har "enerett" på å gå hjemme med ungen. OK, jeg kunne vært enda mer raus med far, men synes i alle fall han har fått litt ekstra ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 hehehe, muligens jeg må ha alt inn med t-skje. Men utenom di 10 ukene barnefar får, så kan jeg gi noe av "mitt år" til han ? hmm er viist litt å tenke på her.. er nav behjelpsom med dette ? tusen takk hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå