Gå til innhold

Termin 8 mai, men fikk en gutt 29.04.09 på St. olav . En fødsel som har satt sine spor!!


Ragnhild:)

Anbefalte innlegg

Ventet mitt tredje barn og min samboers første! Termin 8 mai, men tirsdag 28.04. 09 går vannet i halv elve tida. Reiser ned på st. olav der de sjekker farge og at alt er greit, ingen rier så reiser hjem for å vente!

Kommer hjem og det starter med rier med 20 og 30 min mellom... klokka 4 tardet seg opp til å bli 5 min mellom og de varer en 40-50 sek.Etter å hatt rienen i to timer reiser vi ned på sykehuset igjen kommer dit klokka seks, da er det tre cm åpning og jeg får beskjed om å reise hjem og får med meg to pinex forte. Kommer hjem halv sju, går og legger meg og tar smertestillende, klarer å ligge i ro og puste meg gjennom riene til klokka er kvart over åtte, da står jeg opp og kjenner at nå må jeg komme meg på sykeuset.

Ringer Føden så de skal stå klare når vi kommer, har trykketrang og rier som kommer med 3, min melom og som er utrolig harde. Kommer på sykehuset og besvimer når jeg går ut av biln, blir kjørt opp på ei føde stue i rullestol. Komer meg mellom riene.

Jordmor måler åpning som da er 5 cm. og klokka er da 09.10 når vi skrives inn på føden. Prøver lystgass på to rier ingen hjelp i det, så da foreslår jordmor å prøve en dusj. Jeg går inn i dusjen og far spørr om når det kainn passe å flytte biln, han får til svar av jordmor at han kan gjøre det med en gang. For un skal være der. Far går og jeg får en ri, jeg klager til jordmor over trykketrang men hun sier det er for at hodet står så langt ned i bekkenet. Hun sier un skal å å lete opp papirene og journalen min og er tilbake om to min. Og kan måle åpningen når hun kommer tilbake. Med en gang hun går får jeg en ny ri, og en med en gang igjen, da ser jeg hodet komme, roper det jeg kan og gutten kommer på en pressri uten at jeg føler at jeg presser, rekker i kke å få tak på han så han faller i flisgulvet og navlestrengen ryker. Jeg roper og hyler, lille William ligger der, ingen tegn til gråt og jeg får hetta, tror alt har gått gæli. Jeg klarer ikke å bøye meg for å ta ham opp og ingen snor å dra i. Så kommer pappa å åpner døra etterfulgt av jordmor, fullt kaos og jordmor får tatt opp gutten og jeg ører kort tid ettrpå barneskrik, far får beskjed om å rope om hjelp og plutselig er det 4 helsepersonell der. Jordmor roper at noen må ta seg av mor og jeg husker jeg svarer at nei, noen må ta seg av far!!!

Så roer ting seg litt, helt til William blir veldig blek og blir i ast sendt ned på barneklinnikken, der får han littveske og div. mye prøver blir tatt og de scanner hodet, Men alt er Bra!! Kun mistet litt blod og et blå merke på panna.. Lille William veier 2430 og er 46 cm lang, Ble født 4 min over halv ti:)Så dette gikk fort damer, og ble ganske dramatisk.. Jeg var i sjokk hele onsdagen, før det liksom gikk opp for meg alt som hadde skjedd. Far var helt ute av seg i mange timer, var nok et forferdelig syn som møtte ham.. Nå vurderer vi å sende inn en klage på hele hendelsen..litt vannvittig å forlate en tredjegangsfødende i dusjen alene som sier hun hartrykketrang mener jeg..Hva synes dere damer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med gutten:)

Takk og lov at alt gikk bra! Jeg er rystet over hvordan jordmor forlater deg. Jeg hadde blitt råforbannet. Jeg synes helt klart dere bør sende en klage på dette. Denne fødselen skjønner jeg har satt sine spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med frysninger fra topp til tå... Både for den opplevelsen du fikk, og en gledes-frysning for at alt er bra med deg og den lille... =o)

 

Er litt rart at jordmor forlater deg samtidig med at far bare er ute og skal flytte bilen.. En av de burde ha vært der sammen med deg.. Hun kunne godt ha ventet til han kom tilbake... Dere har fulstendig lov til sende inn en klage hvis dere føler det er det rette.. Jeg støtter dere der.. Dette hadde jo også vært mat for VG... ;) Kanskje vi får se deg og den lille i en artikkel der.. =o)

 

Jeg måtte foresten dra på smilebandet av omtanken du viste for far, da de sa at noen måtte ta seg av mor.. At du i det hele tatt tenkte på han da, i alt kaoset.. Kjempeflott.. =o)

 

Lykke til videre, godt at det gikk så bra, tross alt!!! KLEM!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!!!!

Har hørt mye galt, men dette tar kaka. syntes altfor mange ikke blir tatt seriøst og blir sendt hjem ol.

Dette hadde jeg ikke latt passere upåaktet. Avvik på høyt nivå. hovedgrunnen til at jeg føder på sykehuset er nettopp å være i trygge hender. Ellers kunne vi jo født hjemme.

 

Ellers kos dere med familiens nye tilskudd. Har selv en uke til termin og kan ikke vente....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten! Men HERREGUD så uansvarlig av jordmor. Dette er jo helt forferdelig! Er så glad for at alt er vel med han. Kos dere og ikke la denne hendelsen påvirke deres første tid sammen altfor for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først - gratulerer så mye! Dramatisk opplevelse - helt enig i at dette bør klages inn, unødvendig at det skal skje. Kos dere masse framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for støttende ord og meninger!!

Vi bare koser oss, og nyter hvert sekund av lille William:)

Så sant så asnt alt gikk bra og det er viktigst!!!

Men tenker litt for ettertiden at det kanskje kan være greit me en pekepinn for helsepersonell og en mulig gjennomgang av rutiner. Jeg føler at jeg uttrykte det jeg kunne at dette ikke var langt unna, varslet om trykketrang og når det er tredje mann så vet en litt mere va en skal gjennom. Så at de ikke tar det mere alvorlig å faktisk hører på va jeg sier og sjekker åpning, elr tar tiden mellom riene??? Merkelig synes jeg. Og far spurte jo om når det passet å flytte bilen, hadde han visst at hun skulle gå hadde jo selvsagt han blitt der!!! Hun selv sa jo at hun skulle være der til han kom!!

Men tross alt, alt gikk bra!! Og Gud bedre det er vi uendelige glade for!!!!!:):):)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutten.

 

Jeg sitter her å griner, for det høres ut som om du har hatt en helt for jævli fødsel, og en dramatisk opplevelse.

Jeg hadde ikke en fin første fødsel, men håper at denne blir bra.

Dette er ABSOLUTT noe du må klage inn til både norsk pasientskadeerstatning og helsetilsynet.

Folk er altfor sløv med å melde ifra om hendelser som de har opplevd, og denne er ganske alvorlig!

Jeg har hatt en grusom opplevelse med min sønn, og har meldt inn saken til norsk pasientskadeerstatning.

Jeg vil hindre sykehuset i å "skade" andre.

Jordmødre som er så uansvarlig som hun du hadde, bør ikke jobbe i helsevesenet.

Jeg får vondt inni meg av historien din, og den får meg til å tenke på det jeg har vært gjennom med min sønn.

Ikke gi deg på dette, du har ALT til fordel for deg.

Dette er en kjempealvorlig sykehustabbe, og dere kommer til å bli hørt!

 

Lykke til med William, og håper alt står bra til med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støttende ord, Blomsterende mamma!!! Godt å høre at andre deler samme tankene som meg om dette!! Akkurat det jeg også tenker på, at dette ikke skal skje flere!!!Er Norsk Pasient skadeerstatning og Helsetilsynet to forskjellige instanser? Sånn at jeg må klage til begge?? Erstatning er kanskje ikke noe jeg har krav på men hovedsaken er at dette ikke skjer flere ganger!!

Og det at jeg hadde inegn mulighet til å få trekt i noe snor elr noen ting den var atme døra som var tre meter unna meg. Og etterpå når det meste adde roet seg og far var ute å klarnet hode litt og jeg varalene gikk jeg på do, så kommer jordmor inn og sier at hvis jeg må på do så må jeg ringe i snora så hun kan bli me!! Jeg sier at jeg har vært på do, og får en hel regle om at jeg skulle ikke gått alene...men Hallo, forlate meg i dusjn er ok?? Nestn litt tragi komisk!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...verste jeg har hørt...Går bare ikke ann!!! Klag!!!!! Så kan det hende de hører neste gang det evt. skulle kje noe lignende( Får nå for guds skyld ikke håpe det...men d er aldri en garanti!)

 

 

Uansett! Gratulerer så masse, og kos deg med gutten din! Snakk om hardt å komme til verden! Stakar lille venn...

 

Lykke til!!! Klem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var virkelig en skrekkhistorie de luxe!! Tenk å bli født og ramle ned på fliser....stakkars lille gutt, og for en opplevelse for deg og far som kom og så dette!!

Nei makan til jordmor altså! Dette må du absolutt klage på!

Merkelig at jordmor ikke kunne hentet journalen din før far gikk ut for å flytte bilen da, så hun kunne vært hos deg hele tiden. Hun kan ikke ha hatt tankene med seg hvertfall.

Min 3. fødsel gikk også veldig mye raskere enn de to første, det gjør det kanskje med de fleste? ikke vet jeg.

 

Gratulerer med lille William hvertfall og kos dere i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnhild.

En jordmor SKAL ALDRI etterlate en fødende kvinne som sier hun har pressrier. Det er en alvorlig sak.

Det er viktig at det ikke skjer flere, og derfor er det lurt å melde det inn til flere hold.

Norsk Pasientskadeerstatning er en viktig kilde. Om du ønsker erstatning eller ikke, spiller ingen rolle. De bør undersøke saken og vurdere om dere skal få det eller ikke. Jo flere saker de får inn på sykehuset, jo bedre er det, for da får de øynene rettet mot akkurat det sykehuset.

Når vi meldte ifra til NPE, gjorde vi dette etter anbefaling fra vår advokat. Vi har også kontaktet Helsetilsynet og Pasientombudet. Og de har vært sjokkert over hva vi har gått gjennom. På Helsetilsynet og NPE sin hjemmeside, finnes det skjema man kan fylle ut om sende inn. Klageskjema.

Flere bør benytte seg av det. Det er kjempefint at alt står bra til med lille gutt nå, men vær på vakt, for det er ikke bestandig man oppdager om babyen sin har fått varige men. Jeg har venninner som har oppdaget ting med babyen i ettertid, og som kan ha skyldes fødsel.

Jordmor som kjefta på deg, hadde garantert dårlig samvittighet, derfor kjeften du fikk. Hun skulle ha fått sparken. Slik oppførsel bør ikke være akseptabelt i dagens helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er sånn som ikke skal skje. bare å klage på det sterkeste, kom igjen, huff, du må ha hvert veldig redd stakar. er jo helt forferdelig at dem ikke kan høre på ei som har født før å kjenner kroppen sin. dom mener hele tiden at dem vet best ,men sånn er det ikke, håper du har kommet deg ,så dere kan kose dere sammen i vårsola, lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for støttenede ord og råd damer:):) Nå har jeg sendt en mail til pasientombudet i første omgamng med min historie, og venter på en tilbakemelding derfra. Vi harogså avtalt et møte med vår advokat på tirsdag så det blir spennende å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fødde førstemann på R.i.T, - og etter det har eg reist til Kristiansund. Eg fekk skrekken då for 19 år sidan,- og eg er glad at eg slepp til St.Olav.Det er ei heilt anna behandling av fødande i Kr.sund. Du blir tatt vare på,- og dei har tid til deg. Glad at eg bur slik til at eg kan velje mellom fleire sjukehus. Det er ca 2 timar reiselengde same kvar eg skal hen- men eg har høyrt at folk vert heimsende frå St.Olav avd orkanger også...

Håpar du kjem deg over sjokket,- og at det går bra med dykk alle saman.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...