Gå til innhold

termin 8 mai, fikk en gutt 29.04 som kom som en rakett, var alene da han kom til verdn i dusjn på fødestua på St. olav. En fødsel som har satt sine spor!!


Ragnhild:)

Anbefalte innlegg

Ventet mitt tredje barn og min samboers første! Termin 8 mai, men tirsdag 28.04. 09 går vannet i halv elve tida. Reiser ned på st. olav der de sjekker farge og at alt er greit, ingen rier så reiser hjem for å vente!

Kommer hjem og det starter med rier med 20 og 30 min mellom... klokka 4 tardet seg opp til å bli 5 min mellom og de varer en 40-50 sek.Etter å hatt rienen i to timer reiser vi ned på sykehuset igjen kommer dit klokka seks, da er det tre cm åpning og jeg får beskjed om å reise hjem og får med meg to pinex forte. Kommer hjem halv sju, går og legger meg og tar smertestillende, klarer å ligge i ro og puste meg gjennom riene til klokka er kvart over åtte, da står jeg opp og kjenner at nå må jeg komme meg på sykeuset.

Ringer Føden så de skal stå klare når vi kommer, har trykketrang og rier som kommer med 3, min melom og som er utrolig harde. Kommer på sykehuset og besvimer når jeg går ut av biln, blir kjørt opp på ei føde stue i rullestol. Komer meg mellom riene.

Jordmor måler åpning som da er 5 cm. og klokka er da 09.10 når vi skrives inn på føden. Prøver lystgass på to rier ingen hjelp i det, så da foreslår jordmor å prøve en dusj. Jeg går inn i dusjen og far spørr om når det kainn passe å flytte biln, han får til svar av jordmor at han kan gjøre det med en gang. For un skal være der. Far går og jeg får en ri, jeg klager til jordmor over trykketrang men hun sier det er for at hodet står så langt ned i bekkenet. Hun sier un skal å å lete opp papirene og journalen min og er tilbake om to min. Og kan måle åpningen når hun kommer tilbake. Med en gang hun går får jeg en ny ri, og en med en gang igjen, da ser jeg hodet komme, roper det jeg kan og gutten kommer på en pressri uten at jeg føler at jeg presser, rekker i kke å få tak på han så han faller i flisgulvet og navlestrengen ryker. Jeg roper og hyler, lille William ligger der, ingen tegn til gråt og jeg får hetta, tror alt har gått gæli. Jeg klarer ikke å bøye meg for å ta ham opp og ingen snor å dra i. Så kommer pappa å åpner døra etterfulgt av jordmor, fullt kaos og jordmor får tatt opp gutten og jeg ører kort tid ettrpå barneskrik, far får beskjed om å rope om hjelp og plutselig er det 4 helsepersonell der. Jordmor roper at noen må ta seg av mor og jeg husker jeg svarer at nei, noen må ta seg av far!!!

Så roer ting seg litt, helt til William blir veldig blek og blir i ast sendt ned på barneklinnikken, der får han littveske og div. mye prøver blir tatt og de scanner hodet, Men alt er Bra!! Kun mistet litt blod og et blå merke på panna.. Lille William veier 2430 og er 46 cm lang, Ble født 4 min over halv ti:)Så dette gikk fort damer, og ble ganske dramatisk.. Jeg var i sjokk hele onsdagen, før det liksom gikk opp for meg alt som hadde skjedd. Far var helt ute av seg i mange timer, var nok et forferdelig syn som møtte ham.. Nå vurderer vi å sende inn en klage på hele hendelsen..litt vannvittig å forlate en tredjegangsfødende i dusjen alene som sier hun hartrykketrang mener jeg..Hva synes dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huffameg. Hørtes helt forferdelig ut. Den fødselen tenker jeg setter spor. Bra William har det bra. :) Jeg ville ha prøvd å klage. Håper dere alle har det bra og bare koser dere med nr. tre. :)

 

Min tredje fødsel her også. Følte de ikke tok det så alvorlig denne gangen og lot meg gå og gå med rier uten å sjekke. Varte i nesten tre døgn på St. Olavs.

 

Kos dere masse med William og selvsagt gratulerer så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det må jeg si gikk fort ja... og kan tenke meg at dere var sjokka over alt sammen. Kan bare tenke meg hva slags syn som møtte far! Men så bra at alt gikk fint med lille William :)

 

Jeg har ingenting med om dere skal sende inn en klage eller ikke. Fødselen er vel dokumentert i journalen din på sykehuset, så evnt om det skulle bli noe så står alt svart på hvit der. Men... må jo bare si det at ei JM ikke har noe fasitsvar på en fødsel. Vi er nå alle så forskjellige... og de har den kunnskapen og ikke minst erfaringen de skal ha for å utføre en god jobb. Men selvf alt går ikke etter boka heller :) Som du er ett svar på.

 

Fødselen min gikk også raskt, da jeg kom til sykehuset ville de ikke sjekke åpningen min. Hadde 3cm for kun 3t siden... men da jeg klaget over trykketrang viste det seg at han var på vei ut... hehe... og ei jeg kjenner lå i fødsel i over 20t!!

 

Tenk på det ansvaret ei JM har, jeg jobber selv som sykepleier men hadde ikke turt å jobbet som JM!! Jeg beundrer de som vil det :) Og takker for at de er der og hjelper oss fødende.

 

Håper dere har fått samtale med JM og fått god oppfølging etter fødselen? Slik at dette ikke blir sittende som en traumatisk opplevelse for dere! Mine tanker om dette er at man må ikke tenke på vissomatte dersomatte. Alt gikk nå fint, og dere fikk den velskapte gutten deres!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Heihei Ragnhild;) Er det du som jobber på Heildal Blomster? Jeg er mamman til Jonas som dere låner litt klær av;) Hyggelig å finne deg her inne;) Håper alt står bra til med dere, tenker på dere og det dere har opplevd. Hilsner fra Silje og Jonas;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...