Gå til innhold

Frokostquiz er best!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baker du glutenfritt brød som hele familien spiser, eller baker du kun til sønnen din?

Har du noen favorittoppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brød baker jeg ikke enda, han vil faktisk ikke ha det. Er bare det kjøpebrødet fra frysedisken som går ned hos han.

Men hadde jeg bakt hadde det nok blitt bare han som åt det. Han er vant til at det er enkelte ting som han spiser alene av og enkelte ting han ikke kan røre. Er inneforstått med at det er fordi han blir syk, flinke gutten :o)

Men nå er jeg testet og venter på svar. Og veslejenta skal testes bare Haukeland får ut fingeren og gir oss time. Er to uker imorgen siden vi sendte henvisninga for henne til dem, og har enda ikke fått brev med time.

Brukte de like lang tid med dere?

Skrevet

Prøblemet vårt var jo at legen ikke tok meg på alvor og såg at Martin var syk. Da jeg byttet fastlege ble vi sendt i taxi til Haukeland med en gang. Jeg hadde 1 time til å pakke det vi trengte.

Da vi først var kommet innom dørene på barneklinikken gikk det unna i en fei. Prøver ble tatt samme kveld, og vi var på sykehuset i en uke. Bare hjemom på permisjon en dag.

Vi ble lagt inn en fredag, og han fikk time til gastroskopi fredagen etter.

Skrevet

Ja det var akutt da eldtsemann fikk sin test også. Innlagt fredag, test tirsdag. Kunne fått før, men den skulle samkjøres med CT og det var vist en liten kabal.

Heldigvis ble jenta tatt alvorlig av fastlegen med en gang, hun våger vel ikke annet ennet forrige gang.

Men synes det er helt utrolig at de ikke har klart svare på henvisningen i løpet av to uker.

Skrevet

Hei hei:) Jeg har to barn med cøliaki og baker brød til de. Er veldig greit å bruke som niste også for det blir ikke så tørt og smulete.

Er ikke noen hele korn i de, for det liker ikke ungene mine.

GROVT BRØD

Rett under 5 dl vann

1 ss fiberhusk

litt olje

1 pk semper fiber

2 ts gjær( Høres lite ut men det er nok)

litt salt

Jeg varmer vannet med litt olje i, og tar i tørrgjær og fiberhusk. Visp til du ser det blir litt geleaktig(pga fiberhusken). Ta i det tørre og la bakemaskinen gå i 5 min. Heves i brødformen, gjerne 1,5-2 timer.

Stekes på 200 grader nederst, i ca 35 min. Dette var til 1 brød, jeg pleier å doble.

Hvis noen av dere har pølsebrødoppskrift med kesam i så blir jeg veldig glad for det:)

Skrevet

Pølsebrød/hamburgerbrød

3 dl vann (varmt-siden kesamen er kald)

1 boks kesam

2 ss fiberhusk

50 g gjær

70 g jyttemel

500 g semper fin

1-2 ts salt

6 ss olje

bland varmt vann, kesam, fiberhusk og gjær.

La det svelle i 5-10 min

Bland alt sammen.

Hev til dobbelt størrelse.

Lag pølsebrød, hamburgerbrød eller rundstykker.

Etterheves ca. 30 min

Pensles med egg og ha på sesamfrø om ønskelig.

Stekes på 225 grader i ca. 12 min.

Skrevet

Skulle akkurat til å legge inn samme oppskrift, de er knallgode og så enkle.

Minner ikke så mye om vanlige pølsebrød, men som hamburgerbrød er de supre.

Har tenkt å prøve å bytte ut melet med grovt en gang for å lage rundstykker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...