Borgheim Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg bor i USA, og hadde min først kontroll i går, med UL (er ikke det litt tidlig). Jeg skal være i min 8. uke, men på UL så fostret lite ut, legen mente det ser mer ut som uke 5. Vi tok blod og urinprøver, og det viser seg at min HCG er fin, men at min Progestron er lav (15) - just below average. Legen min er redd forstret har stagnert sin utvikling, og kanskje ikke vil klare seg. Vi har hatt en flått graviditet så langt, så dette var et stor forferdelig sjokk for oss. Det var helt utrolig å se den lille spiren der inne, og jeg ber om at alt er/går bra. Alle råd, opplevelser og oppmuntringer mottas med stor takk. Redd.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 hm...dette hørtes jammen meg litt rart ut..så lenge hcg er normal vil jeg tro at d er bra...visst fosteret ser ut som noen uker mindre kan d bety senere el å at d kan være en årsak til at fosteret ikke er så stort..blir litt irritert på sånn for han jeg går til på ul sier at ingen foster er like å di vokser veldig forskjellig di første 3 mnd...jeg tror dette skal gå bra for dere,håper i hvert fall d å skal krysse fingrer for dere å legge inn en bønn stor klem..
Borgheim Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2009 Tusen takk for håpet og bønn:) Jeg ber om at det vil vokse mye denne uka til neste kontroll på tirsdag. Stor klem tbake og lykke til deg!!!
Enitsirk79 Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Kunne legen se et bankende hjerte da? For isåfall bør du vel være minst 6 uker på vei.
Borgheim Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2009 Legen nevnte ikke hjerte. Han venvte kun at fostret var lite. Jeg skal tilbake på kontroll nå tirsdag, og legen sa at vi fikk håpe at fostret hadde vokst, og at det hadde et godt hjerteslag. Eneste gang han nevte hjerte, og jeg tenkte ikke på å spørre om det. Prøver tenke positivt, og være sterk.
ღbabymais: lilleguttღ &spirenღ Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Om han nevnte godt hjerteslag så nevnte han jo hjerte? Og da banker jo hjertet så da er du vel minst 6 uker på vei? Håper det går fint Lykke til!
gravid me nr 8 :-) Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 visst han nevnte hjerteslag så må du ha vært 6 uker på vei vil jeg tro....trodde ikke di kunne se noe hjerteslag i uke 5 eller? jeg skal på tidlig ul å di sa jeg burde vente til uke 7 for da så vi litt mer...så jeg gleder meg til d,lykke til på tirsdag da
Borgheim Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2009 Det var ingen hjetebank nå, eller sist gang... og legen vil ta det bort. Han sier han ikke ser noe foster, kun en 5 ukes sekk. Jeg er redd dette er en tidlig diagnose. Jeg er i flått form, og er gravid på alle måter. Er klar over at dette kan være fordi kroppen tror den (fortsatt) er gravid. Har hørt fra Norge (jeg er i USA) at de venter til 10-12 uker for å konstantere, fordi det kan hende de ikke hører hjertebank før da? Jeg skal reise til Norge på fredag, og de vil ta det ut i morgen torsdag. Er så fryktelig i tvil hva vi skal gjøre. Vente litt eller ta det bort å prøve snat igjen. Kan det være håp? Så fryktelig tungt. Tårer.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 hm..dette høres veldig rart ut...jeg hadde ikke gjort noe som helst med d før jeg kom hjem til norge rett å slett...fått time til ul her også tatt d der i fra kansje? eller jeg vet ikke men,hvor langt skal du egentlig være på vei da i følge sist menstruasjon????
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Uff - jeg føler sånn med deg - svarte deg i en annen tråd - men legger ved svaret her også jeg: Ojda - dette hørtes jo ikke noe særlig ut. Det var faktisk helt tilfeldig at jeg var på UL i uke 12 - det var rett og slett for å avdekke om jeg hadde tvillinger eller ikke pga ekstrem svangerskapskvalme, og stor mage til å være så tidlig på vei. Begynte å kaste opp i uke 8 og begynte med bekkenløsning i uke 11 - da jeg var på UL den 05 mars (i min uke 12), sa legen at det ikke var hjerteslag hos noen av fostrene (var tvillinger da). Ut fra størrelsen sluttet de å utvikle seg i uke 6, men fostersekkene, morkake og livmoren hadde vokst som normalt og normalt ville det også ikke ha blitt oppdaget før i uke 18 på den ordinære UL. De kalte det MA/BO, Missed abortion/Blighted Ovum, dvs to døde embryoer, men at kroppen min ble fortsatt lurt til å tro at den fortsatt var gravid. Mest sannsynlig har jeg gått med to døde embryoer i 6 uker før det tilfeldigvis ble oppdaget, det var ett sjokk kan du tro - jeg trodde jo alt var i orden. Hadde jo ingen smerter, ingen blødninger og ingenting som tilsa at det var noe galt. Jeg har gjennomgått ett svangerskap og fødsel tidligere for 3 år siden, så tanken på å miste hadde aldri falt meg inn - sikkert derfor sjokket var så stort tror jeg... Måtte til utskraping 2 dager etterpå!!! Valgte det ikke selv, det ble bare bestemt når jeg var på undersøkelsen, helst ville de operere meg samme dag eller dagen etter, men det var fullt på operasjonssalen, dermed ble det lørdag 07 mars - jeg var eneste planlagte pasient på gyn den dagen. Var psykisk knekt de første 14 dagene etter inngrepet (bare gråt og gråt), men så gikk det bedre og nå 2 mnd etterpå er jeg gravid igjen, men er bare 5+6 i dag, så har lang tid igjen før jeg når 2 tri - men jeg har en god magefølelse og jeg sier "stol på magefølelsen din" - Hvis du gjerne vil vente så gjør det, tror ikke det kan skade, men hvis du skulle føle deg alvorlig syk må du ta kontakt med lege snarest - for hvis man går lenge med ett dødt embryo kan man utvikle blodforgiftning og bli alvorlig syk. Anbefaler deg bare å gjøre det du føler for, husk at det bare er du som kjenner kroppen din best!!! Tenker masse på deg og ønsker deg bare lykke, lykke til videre!!! Jeg krysser fingrene for at alt går bra med deg!!! Stooooor varm trøsteklem fra
Lillevenn33 Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Det stemmer ikke at de venter til uke 10 eller 12 i Norge. Jeg var 7+5 da jeg fikk konstatert en MA, fosteret var 6+1 og ingen hjerte. Jeg fikk time på Ullevål dagen etter for å fjerne det. Jeg anbefaler på det sterkeste å bli ferdig med det og begynne med prøvingen igjen. Min kropp var også gravid, men babyen var død. Det er veldig vanlig desverre. Håper du klarer å finne en avgjørelse som passer for deg. Stor stor klem, jeg skjønner at du har det tøft, jeg har vært der selv, du er ikke alene om å oppleve dette.
Borgheim Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2009 Sist uke sa legen at fostret var lite, og at han håpet det ville vokse til neste uke, og få et sterkt hjertebank. Så ved neste kontroll en liten uke etter, som var nå på tirsdag, kunne han fortelle at det ikke var noe framgang, eller hjertebank (jeg måtte spørre han om hjertebank) Jeg ringte kontoret hans i går for å finne ut bl.a . om det var noe foster der, og da fikk jeg svar at det var det ikke. Dama på kontoret fant ingen notater om dette i filen min, så hun måtte spørre legen. Synes dette er så rart, og vanskelig å forholde meg til. Vil tro dette er en ganske viktig detalj i en graviditet... Han vil bare ta det bort.
*toppris* Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 jeg selv ville tatt en ny ul for sikkerhets skyld.... hadde selv 3 ul før de kunne konstantere at det var noe i den ene posen.. jeg hadde SA på ene tvillingen... så det var da to poser der, ene var grumsete den andre kunne man ikke se noe inni, tilbake igjen var den ene borte men den andre kunne man heller ikke fastslå noe på... så på 3. ul var det dannet foster inni den gjenværende posen... neste ul igjen var det hjerte... men... hvis han ikke kan se noe inni der nå er du mindre på vei enn antatt, også fra hans side... befruktede egg kan også ligge i "dvale" før de fester seg og utvikler seg osv... så selv om man vet når man har EL osv kan det være egget da ikke fester seg før ved ett senere tidspunkt, altså man blir gravid ved ett senere tidspunkt. jeg var også mindre på vei enn antatt, men nå sitter jeg her, gravid med lillegutten tobias 24+0. Som hun over sier, det er du sm bestemmer dette og det er du som tar valget. Uansett er det 50/50 sjanser for om det er noe der eller ikke, så det er opp til deg. Men, dersom du venter, ikke ha altfor store forhåpninger slik at du blir knust ved ul i norge... *krysser fingrene for deg*
Borgheim Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2009 Tusen takk for alle svar, det er så godt å høre fra dere. Jeg skal gå på kontroll i morgen tidlig å få en ny UL med en annen lege, så får vi se hva vi finner. Jeg reiser som avtalt til Norge på fredag, og pappa er i gang med å bestille time til meg i Oslo, så tar vi en avgjørelse der, uten hast. Er spent på UL i morgen, mye for å se og bli ordentlig forklart, men jeg er forberedt på at vi må ta det bort, og heller prøve på ny. Tusen takk for alle gode tanker og xed fingers!
Borgheim Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2009 Tusen takk for fint svar. Lurer på hvor mange uker / dager du var på vei ved de forskjellige UL? Så glad det gikk fint for deg. Jeg kom akkurat tilbake fra legen, som fortsatt ikke kan se noe foster i sekken. Han målte sekken som nå er 7 uker (ikke 9 som vi trodde). Sekken har altså vokst siden legen mente den var 5 uker for 1 1/2 uke siden. Han tok blodprøve som jeg får svar på i kveld som måler hormon nivået mitt, som skal være høyere enn sist. Krysser fingrene. Klem
Borgheim Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 14. mai 2009 Jeg kom akkurat tilbake fra ny lege sjekk, og vi kan fortsatt ikke se noe foster i sekken. Ved vaginal UL så vi en sekk som måler 7 uker, men vi ser ingen embryo / baby. Lurer på hvor sent en kan vente å se noe/foster? Er det murlig at det fortsatt kan dukke opp noe, at vi bare ikke kan se det enda? Er det for tidlig? Kan det fortsatt være håp? Sekken har altså vokst fra sist kontroll for 1 1/2 uke siden, hvor han mente det var i uke 5. Nå uke 7. Han foreslo blodprøve for å se på hormon nivået mitt, som nå skal være betydeig høyere enn sist. Får svar i kveld. Forberedt på at dette ikke er en sunn graviditet, at det kanskje er det som kalles "Blighted Ovum", eller missed missed aportion. Men jeg vil være 100% sikker på at det ikke finnes liv før jeg tar det bort, og starter på ny. Formen er fin, selv om jeg psykisk er utslitt, matt og trist. Tror det er lurt å ta det bort vs. la det skje naturlig!??? Lykke til oss alle!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå