Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Pga. studier utenlands og i Oslo, har jeg ikke hatt noe spesielt behov for førerkort. Jeg tok imidlertid et teorikurs for ni år siden, som var obligatorisk, og fullførte og bestod glattkjøring, mørkekjøring, bykjøring og langkjøring, samt noen kjøretimer. Trenger førerkort til høsten, så har lest masse teori i det siste, og har sendt inn søknad om førerkort. Jeg ringte til den kjøreskolen jeg har tatt glattkjøring etc. ved, bare for å sjekke at alt var ok. Da fikk jeg til mitt store sjokk høre, fra en skikkelig sur, ekstremt lite serviceinnstilt og uhøflig dame, at det er slettes ikke sikkert jeg kan kjøre opp siden de obligatoriske tingene jeg har tatt, inkl. glattkjøring, teorikurs etc., kanskje ikke er gyldig lenger. ?!!?!?! Hun sa at de "ikke har plikt til" å oppbevare elevers kjørekort lenger en en viss periode(uten at hun sa konkret hvor lang denne såkalte perioden er), og at om mitt kort ikke er der lenger, er blitt makulert, så må jeg nok ta glattkjøring, mørkekjøring etc. om igjen! Er dette virkelig, er det mulig?! Vet de griske kjøreskolene har monopol, og oppfører seg deretter, men dette virker jo ekstremt. Om de ikke finner dette kortet, har jeg ingenting å si imot dette da, må jeg bare punge ut tusener på tusener for obligatoriske øvelser jeg har bestått tidligere, og som jeg har praktisert privat ved å øvelseskjøre ?!?!!?
Gjest Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Da det ble forandringer i forhold til hva som krevdes for å ta lappen for noen år siden var den en frist man måtte fullføre kjøreopplæringen innen og gjorde man ikke det ville det man allerede hadde tatt gå ut på dato. Det er jo ingen grunn til å ta vare på papirer som ikke lengre har noen verdi liksom. Det er nok ikke kjøreskolen som er kranglete, men regelverket som er kjipt i ditt tilfelle. Men ut over det kan du jo alltids dokumentere at du har betalt og bedrifter er pliktige å oppbevare regnskapspapirer i ti år, så at du har tatt kurs kan nok dokumenteres hvis det er til noen hjelp (men tviler på det når det er så lenge siden).
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Jeg skjønner at du synes det er urettferdig..Men det har skjedd ganske mye på kjøreskolefronter når det gjelder regler og sånne ting de siste årene. Jeg tok lappen et par år etter mange av vennene mine, og bare da var alt annerledes. Det har skjedd mye etter det også har jeg hørt.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Hei, er det virkelig sant at ALT man har tatt har gått ut på dato??? Jeg er helt knust om det er tilfelle. Har ikke råd til å bruke tusener på tusener på noe jeg allerede har brukt tusener på tusener på:-( Hva var fristen man måtte fullføre kjøreopplæringen innen? Gjør de ingen unntak i det hele tatt?!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Et spm. til: Er det mulig at jeg kan det såkalte trafikale grunnkurset, og så ta førerprøven (praktisk og teoretisk)? Har fått med meg at det er det kurset som er det store nye, og er blitt obligatorisk.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Ni år er ganke lenge... Som medtrafikant på veiene setter jeg pris på at nye sjåfører må ta desse kursene før de slippes ut på egenhånd. Har du ikke kjørt bil på disse ni årene har du nok godt av disse kursene. Er nok en grunn til at det er en begrenset tid slike kurs er "gyldige".
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har øvelseskjørt i disse årene, så er ikke helt uerfaren. Tok også de siste kursene (mørkekjøring og bykjøring) i 2005. Er ikke alt som er så langt som ni år tilbake. Har for øvrig øvelseskjørt på glatt føre manger ganger siden jeg tok glattkjøringskurset for ni år siden. Er veldig forsiktig og ansvarsfull av meg. Tror du bør være mer bekymret over at ville og gale russ på 18/19 år er ute på veiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå