Vinden blåser Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 I arbeidsmiljøloven §15-15 står følgende: § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. (2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale. (3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget. Hvordan kan da universitetet kreve at det skal stå info om arbeidstimer eller % stilling på attesten når dette ikke er normal lovpålagt???
Magandang anak ko Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Det ligger vel under hva arbeidet har bestått i? Det er helt naturlig å skrive dette i attester, det er veldig relevant om arbeidstaker har jobbet 5 timer i uken eller fulltid feks.
___ Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Det går under arbeidsforholdets varighet og hva arbeidet har bestått av.
Vinden blåser Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2009 tolker den at "hva arbeidet har bestått i" som hva man har gjort. ha en sluttattest som sier at du har vært ansatt i statoil sier jo så mangt. Statoil kontorrotte mot pølsesteker?
Magandang anak ko Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Hvorfor er det et problem at det står stillingsprosent eller arbeidstimer forresten?
Vinden blåser Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2009 er intet problem OM det står..hehe..men på mine står det ingen ting... Og har blandt annet arbeidet som vikar/ekstrahjelp osv osv..Har på de attestene heller ikke noen prosentdel. Har alltid arbeidet godt over 100% stilling totalt sett,men sitter her nå uten papirer på det.
Magandang anak ko Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Ekstravakter/vikar osv vil uansett ikke kvalifisere til 100% stilling på en attest. Det som skal stå der er den stillingen du er ansatt i. Det kan legges til ytterligere opplysninger om at du over en lenger periode har jobbet som vikar i tillegg og evt. har tatt ekstravakter tilsvarende x% stilling i snitt over en periode.
___ Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Hvis det dreier seg om omtrent full stilling er det ikke vanlig å pressisere stillingsprosenten. Når det ikke er grunn til noe annet regner man med at det er en omtrent 100% stilling. Hvis du vil ha med flere slike detaljer, eller en nærmere vurdering av din arbeidsinnsats ol, må du be om det.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Det skal vel stå at du har vært ekstrahjelp hos bedriften, også bruker du referanser til å rose deg opp i skyene over hvor pliktoppfyllende du var som jobba så så mye ekstra osv osv...
Vinden blåser Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2009 huff...problemet er bare at jeg søker meg inn på skole nå og har plutselig ikke den dokumentasjonen som jeg trodde jeg hadde. Dette er også såppas gamle papirer at tidligere sjefer ikke arbeider der lenger. De nye er da ikke istand til eller villig til å skrive nye attester for å få med disse detaljene! og da sitter jeg her. Hadde arbeidsdager 6 dager i uken. hverdagene startet jeg klokken 07.00 og arbeidet fram til 22.00!!! i tillegg jobbet jeg variabelt mellom 5 og 10 timer hver lørdag. Jeg jobbet da to steder som tilkalling/vikar og jobbet dobbelt opp hver dag.. Man burde jo da kunne sitte igjen med noe på papiret! Trodde virkelig det holdt med attestene jeg hadde. Har tidligere brukt de samme attestene for å komme inn på skole og det har aldri blitt satt spmtegn til disse tidligere...
Magandang anak ko Skrevet 7. mai 2009 #12 Skrevet 7. mai 2009 Hvorfor trenger skolen denne infoen? Søker du på grunnlag av realkompetanse? Hva med å legge ved lønnslippene dine?
Vinden blåser Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 7. mai 2009 ikke realkompetanse,men på 23-5 regelen. så de vurderer ikke arbeidet,de vil kun vite at jeg har vært i arbeid.. Har tenkt den tanken jeg og,så tenkte jeg skulle stikke innom skatt imorgen å be om kopi av lønns og trekkoppgavene på meg. håper de da kan være litt medgjørelige... *krysser fingrene*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå