Gå til innhold

Alle sier at jenta mi er så nydelig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og det er jeg jo helt enig i som den stolte mor jeg er! Veldig koselig å få høre av andre at hun er nydelig.

Har fått kommentarer på hvor pen hun er omtrent overalt siden hun ble født og har egentlig ikke tenkt så mye over det. Folk liker jo godt å kommentere babyer og hun var født med en flott manke av mørkt hår og lange svarte øyevipper og to knallblå og veldig våkne øyne.

Første gangen vi var på barselgruppe bøyde jordmor seg ned og tittet og utbrøt "hun var da utrolig pen".

Nå er hun straks to år og fremdeles blir det kommentert overalt hvor nydelig hun er.

Jeg begynner å merke på jenta mi at hun nyter oppmerksomheten og at hun er vant til å få mye oppmerksomhet fra fremmede. Jeg har begynt å tenke på at dette kanskje kan virke negativt på henne etterhvert. At hun blir selvopptatt og blærete eller altfor opptatt av utseendet eller noe sånt. Det blir liksom så mye fokus på at hun er pen hele tiden og jeg prøver å sette fokus på andre ting som at hun er grei mot andre barn, låner bort leker, snill mot hunden, flink til å bygge lego etc i håp om å lære henne at det andre ting enn utseendet som er viktig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert en kjempe søt jente du har da..;)

jeg får også høre det heletiden. om begge ungene..;) og jeg vet jo at dem er de vakreste på jord..;)

eldste har alltid vært kjempe flink språklig. og hun har fått utrolig mye skryt for det også. hun går i barnehagen der jeg jobber og jeg får høre av alle at hun er så utrlig sjarmerende osv. veldig kjekt da..;)

Skrevet

Vi har også fått kommentarer fra kjente og fremmede ofte på at jenta vår er så nydelig og ikke minst blid :)

Hun er også snart to år, og så fort noen ser på henne på butikken eller andre steder gjør hun seg til for å sjarmere enda mer!

De ansatte i bhg kommenterte også at hun var søt og pen i starten, men når de har blitt kjent med henne kommenterer de heldigvis også at hun er snill og lærevillig!

Det er bare koselig og morsomt synes jeg, men vi har også fokus på å rose henne for ting hun kan og lære henne hva hun ikke skal gjøre.

Vi sier såklart at nå var du fin, og da lyser hun opp, men hun lyser like mye opp når vi sier at nå var du flink :)

Tror det er helt normalt å få sånne kommentarer på barna sine som er så små.

Skrevet

hehe ja kjenner til d der ja. Blir ofte stoppet på gaten av folk som synes tulla er så nydelig (har øyner som store klinkekuler hehe og laaaange øyenvipper)

Moren til en i samme bhg som tulla er helt betatt av henne, kaller henne hele tiden for lano ungen, og bestyrern i bhg sier dem kaller henne for bhgs solstråle. Kan nok blir for mye av og til. Nå er hun bynnt å speile seg og susser seg selv i speilet. Så jeg håper for gudsskyld hun ikke blir selvopptatt, men vi er opptatt av å fokusere på andre ting da, hva hun er flink til og at andre er pen og snill.

Skrevet

Tror nok det skal gå bra jeg :-) Er mest de minste barna som får slike kommentarer, når de blir eldre så er det ikke like vanlig lenger. Er min erfaring i hvertfall. Fikk en del kommentarer på utseende til eldste når han var liten, men når han paserte 2-2,5 år dabbet det av. Nå med minste har det vært slik du beskriver igjen, masse fokus på utseende og sjarm på minstegutten, får veldig ofte høre at han er usedvanlig pen og nydelig, men antar at kommentarene vil stilne litt når han vokser til og det ikke er like vanlig å kommentere slikt lenger om dem.

Skrevet

Har samme "problem" som jo ikke er noe problem. Folk flest vil vel drøye det med sånne kommentarer etterhvert.

Hun er en "party"-jente - uansett hvor trøtt hun er, er hun blid bare det skjer noe. - det er forresten en utfordring - litt lett at det går for langt for det er av og til litt vanskelig å oppdage at hun er trøtt som en strømpe.... Skøyer og flørter som bare det (13 mnd).

Så lenge man ikke er veldig opptatt av det hjemme og som du sier, passer på at det ikke blir hovedfokuset, så tror jeg det går helt fint!

Skrevet

For en snedig måte å fortelle oss at det faktisk er du som har det vakreste barnet, fordekt i en bekymring om at hun skal bli selvsentrert...hehe.

Skrevet

Gutten vår har også fått masse kommentarer om hvor pen han er, helt fra han var nyfødt. Vi blir også stoppet på gata og i butikker av unge og gammle, men jeg trodde faktisk at det var helt normalt... Pen er han jo, men det er det jo mange barn som er og jeg pleier å gi oppmerksomhet til alle små barn jeg, synes de er så sjarmerende... Han liker også å speile seg og gjøre seg til i speilet og kysser seg selv, men det gjør vel alle barn, har vel ikke noe med om hvor pene de er? Tror uansett ikke han tar skade av disse kommentarene, han skjønner fint lite av det som blir sagt, oppfatter kun at han får positiv respons.

Skrevet

Sånn sier da de fleste folk man møter ute, der hvor barnet smiler til dem eller sier et eller annet de fremmede synes er sjarmerende. Småttiser er jo kjempesøte der de stabber avsted med bleirumpa og et diger smil og entusiastiske rop, da er det en ganske naturlig reaksjon for folk rundt å se på de, sukke, si "åååå så søøøøt og nydelig!"

osv.

Jeg sier ofte det til andre, og det er ikke alltid jeg virkelig synes barnet er så kjempevakkert, men jeg blir sjarmert og føler for å uttrykke det der og da.

Husker mange som var kjempesøte som småunger, som vokste opp og ble under gjennomsnittet, så ikke ta for gitt at hun/han blir en blendende vakker diva med selvtillit opp i skyene. små unger er søte og sjarmerende bare dem ikke gauler og er uskikkelig.

Skrevet

Hehehe.... Ja folk gjør det med de fleste barn under 2 år vettu;)

Skrevet

For et tåpelig innlegg, må jo bare le litt da :-)

Skrevet

ja, bare le du. Du skjønte vel ikke hva jeg mente da.

Jeg vet selvfølgelig også at mange liker å kommentere babyer og småbarn, at de sjarmerer og at man gjerne vil si noe hyggelig til foreldrene.

Og som jeg sier så er det jo veldig hyggelig, men det kan faktisk være litt vanskelig også når andre hele tiden behandler ungen din som en liten fotomodell. Når du får poengtert hele tiden hvor skjønn hun er og når du går i butikker sammen med en venninne med jevngammelt barn og får høre 15 ganger at jenta er så nydelig mens ingen har sagt noe spesielt om venninnens barn som sitter der og smiler. Det blir litt leit og litt pinlig nesten.

Når alle vil gi henne et eller annet overalt hvor vi går og når hun blir så vant til at alle gir henne oppmerksomhet så kan det faktisk bli i meste laget synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...