Gå til innhold

eksem på 2-åring, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 2 år har fått et voldsomt, gradvis, utbrudd av eksem på knærne og leggene, og det sprer seg utover ser jeg. Har ikke lyst til å få kortison til henne.

Noen som har prøvd alternative ting??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde veldig mye eksem når jeg var liten, og mamma og pappa ville holde meg unna kortison. De tok da kontakt med homopat, og fikk naturmedisin. Da blusset eksemen opp og ble verre en liten stund, før det trakk seg tilbake og ble veldig mye bedre.

Og så fikk de beskjed om å holde meg helt vekk fra matvarer med hvetemel og kumelk, siden det provoserer eksem.

Skrevet

Først ville jeg gått til lege for å funnet ut hva det er for noe for det kan være noe som trengs legehjelp, så evt gått til noen som har alternativ medisin..

Skrevet

takk for svar:-) det jeg er redd for er at legen setter henne på kortison uansett... eller, det er jo mitt valg selvfølgelig, men likevel. Har tenkt på homoepat, tror jeg prøver det!

Skrevet

Det anbefaler, jeg! Noen leger er ram til å tro på kortison uten at noe annet er prøvd, og det er ikke å ønske før det er eneste mulighet.

Skrevet

1. finn ut hva jenta ikke tåler! Og hold henne unna det (kan være vanskelig å finne ut, om legen ikke finner ut noe, prøv alternativ medisin for å finne ut hva problemet er). Dette er veldig viktig. Legen kan finne på å si at eksemet ikke har noen årsak, altså at det bare er irritabel hud, dette må du ikke ta for god fisk, det er alltid en grunn til at eksemet oppstår, men det kan hende at det tar tid fra jenta blir utsatt for det hun ikke tåler til at eksemet kommer. Når hun først har blitt utsatt for det hun ikke tåler, kan dette gi eksem i over en uke etterpå alt etter hvilken type eksem hun har, dermed er det vanskelig å oppdage hva hun reagerer på.

Typiske ting man kan reagere på (men det kan helt klart være noe annet!): Hvetemel (prøv spelt),egg (prøv eggerstatning), melk (kjør soya eller rismelk), nøtter, soya, skalldyr, fisk eller E-stoffer....

Og når dere finner ut hva det er, vær nøye å lese innholdsdeklarasjonen på samtlige matvarer, også tomater på boks, det er helt utrolig hva man finner i maten man kjøper!

2. Smør henne med en BRA krem, ikke noe billigskit/nivea eller noe, heller ikke den fete greia legen anbefaler - bare kliss. En god krem koster fort over 300 kr, dette fordi de billigere variantene har fyllstoff for at de skal kunne selges billigere.... Selv bruker vi decleor, men her må dere prøve dere fram selv!

3. antihistaminer kan hjelpe også, men tar bare symptomene selvsagt. Allikevel veldig fint når jenta sliter med kløe etc.

4. Drit i kortison, det løser ingenting.

Det er bare å spørre om du lurer på mer! Vet hvordan det er...

Skrevet

hvitvask er også fint, siden dette roer kløen og kjøler. Vi har også fått phenamin(reseptbelagt) til lillegutt som vi har brukt da han har klødd så mye at det har gått utover søvn og trivsel for han.

Jeg har selv atopisk eksem, og ja de sterkeste kortisonsalvene har hjulpet på de ekstreme feltene, men huden blir jo ødelagt desverre. Anbefaler som de andre her og ta kontakt med lege.. Det kan jo være alt fra elveblest til kontakteksem, eller allergi (atopisk eksem), og er viktig å komme seg til hudlege før det blir værre liksom. Men pass på at neglene til lille jenta alltid er korte (så hun ikke klorer seg), og i verstefall finnes det hansker man kan ha på hendene dems om natten:)

Masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...