LINDA*** Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg står omtrent hele dagen. Og kan få sykemelding fra legen min når som helst. Hun har sagt jeg bare kan ringe. Men da blir det bare for 2 uker. Men så får jeg for 2 nye uker etter det da.... Er det bare for å se om jeg kan komme tilbake i 100% jobb igjen, at de vil gi 2 og 2 uker av gangen? Svangerskapspenger er jo hvis det er fare for fosteret ift jobb. Men er det ikke "en fare for" fosteret når jeg står så mye som jeg gjør? Eller er jeg helt på jordet?
LINDA*** Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 7. mai 2009 glemte en ting: sv.skapspenger... Gjelder det for mere enn 2 uker av gangen?
Tante Gustava Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 I en sånn situasjon skal du sykemeldes. Svangerskapspenger skal som du sier brukes hvis det er fare for fosterets liv og arbeidet ikke kan tilrettelegges (f.eks de som jobber med kjemikalier etc). Du kan få sykemelding for lenger enn 2 uker, hvis du og legen din er sikker på at dette ikke vil endre seg (og det vil det jo gjerne ikke..., du blir vel ikke mindre gravid ) Tror grensen er 3 mnd, men er litt usikker på det altså. Men arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for at du som er gravid skal kunne være i jobb lengst mulig, har du snakket med han/henne
Tante Gustava Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Og svangerskapspenger søkes om til nav, og gjelder da ut svangerskapet. Blir jo ikke mindre fare for fosteret å gjøre jobben senere hvis man har den type jobb.
LINDA*** Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2009 Takk for svar:) Det som er så "teit" er at arb.giv min er verdens BESTE! Hun vil tilrettelegge alt for meg! Men det taper jeg penger på. For saken er at jeg kan komme og gå når jeg vil, men får jeg sykemelding får jeg jo tross alt betalt. Så, jeg er nødt å tenke kynisk :/
Marsmammaen:) Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Du må få din arbeidsgiver til å søke NAV om"krav om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som har sykefravær på grunn av svangerskap". Og så får du deg en AKTIV SYKEMELDING hos legen din. For da kan du i teorien komme og gå som du vil på jobb, og arbeidsgiver betaler ingenting for å ha deg i jobb, for da betaler NAV både lønn og sykepenger=) NB! Om arbeidsgiver da kan forskutere lønnen din er det det aller beste siden NAV ikke betaler ut penger til faste tider... Dette gjorde min arbeidsgiver, så nå koser jeg meg på jobb og styrer dagene mine selv, siden det er ansatt noen andre i min stilling og jeg egentli bare er der og sosialiserer meg og tar papirarbeid=) Har enda ikke fått svar hos NAV om kravet blir godkjent. Blir det ikke det vet jeg ikke helt hva som skjer... *krysse fingre* LYKKE TIL!
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Flott hvis dere får til dette. Jeg prøvde meg på dette, men fikk avslag - fra legen vel og merke. Han sa at aktiv sykemelding er til for dem som er syke og har som mål å komme tilbake til jobb... mens en gravid skal jo ut i permisjon... så han har bare sykemeldt meg. Ca 1 måned om gangen - funket for så vidt helt greit. Når det gjelder svangerskapspenger - så tror jeg man ikke får dette som feriepengegrunnlag - hvis jeg husker rett - altså taper man økonomisk på å ha svangerskapspenger kontra sykemelding. Men jeg kan ta feil her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå