mamma til 2 gutter:)) Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Gutten min er 4 mnd og en uke gammel. Jeg legger han kl. 19.30 for natten. Han tømmer begge puppene da. Ammer igjen kl. 00.30, 2-3 tiden, 5 tiden også 6 tiden. Det er morning for oss i 7-8 tiden. Det er først no den siste uken at han våkner kl. 00.30. Jeg synes jeg ammer alt for ofte om natten. Om dagen ammer jeg hvert 3 time. Synes dere jeg skal begynne med grøt??? Og i så fall hvilken skal jeg begynne med?
mamarama og lille banan Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 vi begynte med grøt til poden da han var nøyaktig like gammel som din. det var tydelig at han ikke ble helt mett av puppen, og vi begynte likså godt med grøt både til lunsj og kvelds. jeg synes det høres ut som om han hadde hatt godt av grøt. begynn med en mild grøt som risgrøt eller maisgrøt beregnet på 4 mnd og oppover. de er mildest for magen. gi små smaksprøver med vellingkonsistens til å begynne med, og gi det først på dagtid. da slipper du skriking på natta om det gir ham vondt i magen
mamma til 2 gutter:)) Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2009 Oki da skal jeg gi han grøt i morgen:)
OsloMor Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Mine sluttet ikke med nattamming da de begynte med grøt 7 og 8 mnd gamle Det er absolutt ingen generell regel at grøt = søvn hele netter. Synes ikke det hørtes så fryktelig ofte ut heller, om du legger han 19:30 og han ikke våkner for 00:30. Men, man gjør jo som man lyster;)
mamma til 2 gutter:)) Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2009 Oki derfor trenger jeg flere råd? Noen andre?? Når begynte dere med grøt og hvor mangen ganger våkner babyen?
mamarama og lille banan Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 nå skrev ikke jeg noe om at han ikke våkner om natta for å få mat etter at han fikk grøt da, for det gjør han fortsatt 1-2 ganger, selv om han får fire faste måltider på dagen. men han er mer fornøyd, og blir mett!
mamma til 2 gutter:)) Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2009 Til mamarama og... Ammer du han når han våkner de få gangene eller hva gjør du? For han er vel egentlig mett når han får så mye fast mat om dagen?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Her er gutten min blitt nesten 9mnd, og han spiser faktisk like ofte som din på natten.Han legger seg 1900 og våkner første gang for mat 22, deretter våkner han med 2 tiden, og 4-5tiden, og så igjen med 6-7tiden hvor han ammes før vi står opp. Han får grøt 2 ganger per dag og middag. Først ville jeg prøvd med et drømmemåltid før du legger deg. Da slipper du en kort soveøkt selv før han våkner 0030 for mat iallefall. Holle Hirsegrøt er mild for magen om du begynner med grøt.
mamarama og lille banan Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 han våkner noen flere ganger enn jeg ammer. jeg prøver alltid med smokken først, og hvis han ikke roes av det er det frem med puppen han legger seg rundt 19:30-20, og spiser vanligvis to ganger før han får pupp når vi står opp rundt 08. det er ofte en gang i 00-01-tida og rundt 5-6. ernæringsmessig sett skal han vel ikke behøve det, men han er en slank gutt, og det er den beste måten å roe ham på. det ser ut til at han selv kommer til å trappe ned til en amminga om natta snart. Blir det veldig lenge at han krever mat om natta, bør jeg vel avvenne ham, men foreløpig synes jeg det er greit på denne måten. Selv om jeg kunne tenkt meg en hel natts søvn en gang
MintCondition Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Gutten min begynte med risgrøt nå, han er 4 mnd Han spiser ikke så ofte om natta (faktisk legger han ser ca 19, og spiser ikke før i 2-3-4-tida, og deretter i 6-7-tida), men han la dårlig på seg, bare 300g på en mnd, så da begynte vi så smått med grøt.
mamma til 2 gutter:)) Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2009 Han her legger no gått på seg da ca 1 kilo i mnd:) Så tror jeg har fløte melk he he:) Men tror jeg vil prøve med grøt i morgen i håp om at han har våknet om nettene fordi han er sulten og ikke pga kos:)
Lilja121 Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Vi begynte med risgrøt og maisgrøt da poden var 4mnd. Han hadde begynt å våkne mye oftere på natten og krevde også pupp oftere på dagen. Etter 30 min amming på dag var det hjerteskjærende gråt hver gang jeg trakk ut puppen. Han var også ekstremt interessert i alt vi spiste. Og må si at han skjønte fra første øyeblikk hvordan det med mat på skje fungerte. Det gikk rett ned. Så langt har han glupsk tatt i mot alt som kommer på skje. Spesielt hvis vi mater ham samtidig som vi spiser selv.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Hvis gutten din vår fint opp i vekt så synes jeg ikke du skal begynne med grøt. Ifølge "Mat for spedbarn" fra Helsedirektoratet står det at spedbarn bør få mm som eneste ernæring i de første seks levemånedene. Tegn på at barnet kan trenge tilleggskost før 6 mnd er utilstrekkelig vektøkning, at barnet virker sultent etter hyppige brystmåltider og at det viser tydelig interesse for annen mat. Det er ingen helsegevinst for mm-ernærte barn å begynne med fast føde før 6 mnd. I følge mine helsesøstervenninder er det ofte tannkløe som gir natt uro ved denne alderen. Ofte er det slik at foreldrene tror barna er sultne og introduserer grøt før tarmene er modne. Da kan man ende opp med mer våkning på natten. Ved 4-5 mnd alder er barnet oppe i en veldig stor melkemengde og derfor trenger det hyppigere måltider. Jeg synes du har en fin tid på ammingene dine, her i huset har det vært/er det hyppigere enn det på begge mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå