Gå til innhold

karakterer i 5 klasse? hva syns du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg syns karakterer var motiverende, selv om mine karakterer på ungdomskolen aldri var spesielt fantastik. og jeg tror det er lettere å "få med seg" at barn trenger hjelp om man må gi de karakterer for da blir det mer tydelig for alle, også foreldre, at barnet sliter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke karakterer. Gikk selv på steinerskole. Tok allefagene til eksamen på vidregående som privatist og fikk alikevel svært gode karrakterer.

Skrevet

Vi hadde "liksomkarakterer" da jeg gikk i femte. Skolen var med på et eller annet prøveprosjekt som det aldri ble noe ut av. Personlig syntes jeg det var moro og jeg likte godt å få karakterer i stedet for smilemunn og klistremerker, men jeg tror mange ble veldig stresset av det ... og vi lærte vel neppe noe mer effektivt pga karakterene vil jeg tro.

Skrevet

hihi... det beviser jo bare at vi er indivier. jeg gjorde det bedre med karakterer og du gjorde det bra uten. men når du er så vanskelig blir jo svaret mellom rett og galt i forhold til karakterer mye vanskligere :P

Skrevet

Jeg er i mot det og synes karakterer burde blitt avskaffet på ungdomstrinnet også... Mye pedagogisk forskning viser at dersom elever kun får grundig tilbakemelding på arbeid, uten karakter (på ungdomsskolen dette da), så øker læringen med ca 20-30% fremfor de som bare får karakter eller begge deler. Elever ser seg så altfor lett blinde på karakterene, så de glemmer at de faktisk lærer noe, og skal lære noe. Jeg nekter konsekvent å gi elevene mine karakterer fortløpende, samler heller opp alt arbeidet i mapper hvor de kan ta ut av ting og forbedre det om de vil, og så får de karakter på hele mappen på slutten av hver termin. Ser fra karkaterkortene deres fra i fjor at mange har gått opp en karakter i flere av fagene, så jeg tror det gir dem større læringsutbytte når de ikke stresser slik med karakterer :-)

Skrevet

Lite tro på det faktisk, kansje motiverende for enkelte, men er redd det vil få større utslag andre veien.

Jeg mener at det burde vært karakterer på lærere heller, for der er det jaggu mye udugelighet ute å går desverre.

Har selv flytta og styre for å få mine unger i best mulig skolekrets.

Skrevet

ja det er nok mange som blir stresset av det. jeg blir det selv, men for min del er det "bra stress" som gjør at jeg jobber mer.

de smilemunnene og klistremerkene fikk jeg aldri uansett, så sånn sett var en trerere og firere mye mer belløning.

hm...

Skrevet

Det virket som en flott måte å gi karakterer på, Alva! Dette med at de hele tiden kan forbedre sin karakter er supert. Som deg håper jeg at ungdomskolen blir fri for terningkast.

Skrevet

Alva, liker ditt syn på det. Du virker som å være en lærer etter mitt hjerte i så fall.

Mye viktigere å gi elever tilbakemelding på det faglige på andre måter enn å sette en bokstav eller et tall.

Skrevet

Jeg synes i hvertfall dette fungerer greit :-) Ble litt murring i starten siden de var så vandt med å få karakterer (for å ikke snakke om mye murring fra foreldrene! Fikk noen telefoner i starten ;-)), men nå har de gitt opp og innsett at de ikke nytter å mase, hehe...

De kan så klart få vite omtrent hvor de ligger an dersom de vil det, men det er faktisk veldig få som har spurt. Nå sitter de faktisk tålmodig og leser gjennom kommentarene jeg skriver, og ser mange tar dem til seg og viser forbedring på neste oppgave, det er kjempegøy for meg som lærer å se også :-) Da føler en liksom at en gjør en viktig jobb.

Skrevet

jeg syns din modell Alva virker veldig bra! og du fremstår som en god lærer.

jeg vet at jeg var uheldig med min barneskolelærer. kan jo være derfor jeg blomstret når jeg endelig fikk karakterer som viste at jeg ikke var tilbakestående (selv om trerer og firerer ikke er supre, så er det bedre en det jeg trodde jeg ville får)

hm.. men jeg tror ikke jeg på noen måte var noen enkel elev heller... hehe.

vanskelig, for man kan jo bare snakke for seg selv når man ikke har noe fagkunskap på området

Skrevet

Synes ikke man skal sette karakterer på prestasjonsevnen i så ung alder. Det tror jeg kan ødelegge motivasjonen for senere læring og det skaper "tapere" og "vinnere" allerede på barneskolestadiet. Tror på å øke trivselsnivået og grunnlaget for læring på annen måte enn ved karakterer. Det kan jo være litt av en hvilepute for enkelte lærere også, istedenfor å måle læringsnivået på andre og mer krevende måter enn en karakterbok med tall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...