Gå til innhold

Dere som lager middagsmaten selv -

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan lager dere den, hva slags ingredienser bruker dere,

hvor lenge kan den stå i kjøleskap, evt fryser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker stavmikser, den er genial.

Moser gullerøtter, poteter, avokado (veldig sundt for de søte små), tomater, agurk (tok i førsten vekk skallet med ostehøvel), banan, eple sikkert noe jeg har glemt. (Har ikke begynt med fisk og kjøtt enda). Tilsett til mormelk(erstatning) eller vann når du moser da blir det mer som en purrè. Er det tilsatt melk max 3 mnd i fryseren mener jeg å ha hørt...

Potet og gulerot fryste jeg ned i avent sinne brystmelk kopper. Kan bruke vanlige bokser også. De andre tingene fryste jeg ned i isterningbrett og hadde opp i en pose etterhvert som jeg laget ting. Tok ut et beger med potet hadde oppi noen terninger av det som falt naturlig der og da. Noen ganger får han smake rene varer andre ganger blander jeg de sammen.

Skrevet

Noen spesielle sammensetninger som er ekstra gode?

Koker du dette ja?

Hva med olje blandet sammen..?

Mener å lest noe om det et sted :o)

Flere som lager middagsmaten selv med "oppskrifter"?

Skrevet

Glemte foresten å nevne brokkoli og paprika (tar av skinnet ved å steke dem i oven penslet med olje.

Jeg har ikke olje i maten enda for han er en liten plugg, men hadde han vært tynnere hadde jeg hatt det.

Avokado inneholder foresten mye sunn planteolje.

Min gutt er bare 4,5 mnd så vi er ikke oppe i noe særlig store posjoner enda.

Skrevet

Et tips for hva som er godt å blande sammen se på middagsglassene i butikken for ideer.

Skrevet

Til helt små babyer, som ikke spiser så store porsjoner, koker jeg hver grønnsak for seg og moser i blender (synes det gir finere mos enn med stavmikser og går mye raskere). Så fryser jeg det i isbitformer og når bitene er frosne has de over i poser. Så tar man fram ønsket antall biter og mikser grønnsaker som man vil selv. Til litt eldre babyer, som spiser mer variert mat og også kjøtt/fisk tenkte jeg å lage ferdige retter, mose og fryse ned porsjonsvis (Ikea selger små plastbokser ganske billig, har hamstret en haug). Det går fort å bruke en times tid på kjøkkenet og lage 2-4 ulike middagsretter som man fryser ned, så har man litt å variere mellom og det er enkelt å varme opp en boks, ta den med når man er på besøk osv. Regner med den holder seg i allefall 2-3 dager i kjøleskap og i fryser noen måneder, litt avhengig av hva du har hatt i maten (mat med mye fett holder f.eks. ikke så lenge som mager mat).

Skrevet

Glemte visst noen av spørsmålene dine. Jeg bruker litt rapsolje i maten. Ellers kan du blande med mm/mme eller bare vann/kokekraft til ønsket konsistens.

Forslag til smakssammensetninger:

- kylling, potet, gulrot, ananas

- torsk, potet, gulrot, eple

- pasta, mild tomatsaus av herm. tomater, løk og evt urter, squash, gulrot og evt også mozzarella (mild og god ost for barn)

- oksekjøtt, potet, gulrot, løk, selleri, laurbærblad, pepper (laurbærbladet fiskes ut før du moser)

- laks, potet, gulrot, løk, dill

- kylling, tomat, løk, erter, gulrot, ris

- kylling, søtpotet, couscous, gulrot, squash, erter, persille

- hvit fisk, søtpotet, erter, gulrot

- pasta, squash, tomat, aubergine, basilikum, mozzarella

Skrevet

Åh, tuuuuuusen takk for svar! :D

Da skal jeg gå i gang med å lage middagsmaten selv altså.

Håper det faller bedre i smak hos lillegutt, enn da jeg prøvde meg første gang ;)

Skulle egentlig starte med middag for en uke siden nemlig -

kokte da poteter som jeg moste og blandet sammen mme pluss solsikkeolje. Men det brakk han seg bare av!! Og tårene trillet (gråt ikke) mens ansiktet vrengte seg! Etter èn 5-6 minutter med prøving, begynte han å hylskrike og forsøket var ferdig.. Dette funket ikke nei!

Så da håper jeg at ny & bedre middagsmat laget av disse sammensetningene fører til bedre forsøk neste gang ;)

Noen tips hvis det ikke går, middagstilvenning?

Holdte forresten på i 5 uker før han endelig tok grøten da han var 5,5 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...