Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg burde være henne evig takknemlig. Men jeg hater den bunaden! Jeg vil ikke ha den. Jeg vil ha en annen bunad. Når jeg får råd, skal jeg kjøpe en fra stedet besteforeldrene mine bodde. Det er den bunaden jeg elsker! Ikke mamma sin. Og hun synes jeg er utakknemlig. Men jeg vil altså ikke gå rundt i en bunad HUN synes er pen, når jeg ikke selv liker den. Hun har lagt på seg så mye at hun ikke kan bruke den. Men jeg føler meg ikke tilpass i den bunaden. Hvorfor kan ikke enkelte forstå sånne ting som at smak og behag også gjelder nasjonaldrakter? Jeg liker ikke nordlandsbunaden spesielt godt, jeg. Sånn. Der fikk jeg sagt det.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 "Min salige moder" - salig - er et uttrykk man bruker om noen som er død! Er det et ønske fra din side, eller blander hun seg faktisk fra det hinsidige?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Hun er salig fordi om hun lever da vet du. Salig betyr glad.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Jeg ønsker ikke en eneste person død. Spesielt ikke min kjære, søte mor. Jeg vil bare ikke ha bunaden hennes. Typisk svar her, anonym. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Salig betyr ikke død. Det betyr glad og lykkelig. Forundrer meg over hvor lite enkelte vet.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Vet at ordet betyr glad og lykkelig, noe man gjerne er når man har kommet seg gjennom denne jammerdalen, men spør hvem som helst som jobber med språk om hvordan de ville oppfatte uttrykket "min salige moder",- vedder på at de fleste ville tro hun var død!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Ikke i denne sammenhengen, når du leser hele innlegget. Du forstår jo at ingen kan gi bort en bunad etter å vandret gjennom denne jammerdalen fordi de har lagt på seg? Da hadde det stått "Jeg har arvet en bunad av min salige moder".
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Helt feil 16.00 Ingen tror hun er død. Det er du som er helt på viddene nå!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Merkelig at alle svarene handler om hva salig betyr, og ikke det HI egentlig skriver/spør om.. Jeg synes du skal stå på ditt, og takke pent nei til bunaden. Det går nok over før eller senere. Enkelte er nok litt hårsåre når det gjelder bunad, og hvor de kommer fra. Litt av arven deres liksom.. Jeg fikk heldigvis velge når jeg fikk min til konfirmasjon. Om jeg skulle ha hennes hjemsted eller besteforeldre. Jeg valgte hennes. (til mors store glede.. He he..)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Jeg syns også det var helt feil valg av ord. Jeg har lært at det betyr død. Må si meg enig med andre anonym der. Ellers syns jeg du kan takke nei til bunaden om du ikke vil ha den eller gi den til meg for jeg vil ha nordlandsbunad.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 Jeg syns du skal takke pent, men si at du vil ha en annen. Og om bunaden er blå, så tar jeg den mer enn gjerne! (skal nemlig kjøpe meg en når jeg får råd ;o) )
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Jeg ville følt meg skikkelig ukomfortabel 17.mai i en bunad jeg ikke likte. Selv ønsker jeg meg Nord Trønderbunaden mer enn noen annen bunad, og siden det er der jeg er født, skal jeg en dag ha den bunaden. Blå farge!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Om du skal "imponere" med gamle uttrykk får du sjekke betydningen først. "Min salige..." betyr at vedkommende er død!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Jøje meg. Kan du ikke bare være høflig og si tusen takk. Du trenger ikke å bruke den så mye. Kan godt være du kommer til å angre senere. Og hvorfor såre mor? Jeg hadde sagt tusen takk og ikke gnålt mer om det.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 Si takk, men nei takk. (Er det mulig at du kan arve din bestemors bunad? om hun har...) Jeg hadde heller ikke følt meg komfortabel i en bunad jeg mislikte... (Nå har jeg ikke bunad, av samme grunn )
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Bestemor hadde ikke bunad. Dessverre. Jeg er ikke en utakknemlig person, men dette er litt spesielt. Det blir nesten som å tvinge noen å gå med kimono når du heller vil ha ballkjole på juleballet! HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #17 Skrevet 8. mai 2009 anonym 15:44: Seriøst? Skal jeg valse rundt hver enesten 17.mai, barnedåper osv i denne bunaden jeg ikke kan fordra bare for å gjøre henne lykkelig? HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #18 Skrevet 8. mai 2009 Hun kan heller slanke seg og bruke den selv. Hvis det er så om og gjøre.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #19 Skrevet 8. mai 2009 Imponere? Haha! Noen har måter å snakke på som ikke du forstår tydeligvis! Har du aldri snakket om salige mennesker som ikke er døde? Det har jeg. Du skulle ha sett den salige kjerringa i parken går! Mulig det har med dialekt å gjøre. Jeg snakker ikke om salig som død iallefall. Har du hørt om salig blanding? Jeg tror du har et dårlig ordforådd, og ordet salig ikke finnes hos deg.
Tokatter_USA Skrevet 8. mai 2009 #20 Skrevet 8. mai 2009 Salig betyr lykkelig. "Min salige moder" er et uttrykk som hentyder at moren er død. Og dette er vel den eneste sammenheng hvor "salig" betyr "død". HI bruker vel ikke ordet "moder" til vanlig?
Tokatter_USA Skrevet 8. mai 2009 #21 Skrevet 8. mai 2009 OK - nå har jeg slått opp. (Hæ? Bunad??) Salig betyr lykkelig i relgiøs betydning (frelst), og derfra kommer det at "salig" kan bety "død", for de som er i Himmelen er salige. Overført betyr det svært lykkelig (henført), eller full. Hva er moren din, HI? Død, henført eller full?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #23 Skrevet 8. mai 2009 "Min salige moder"... Du vet at det er slik man omtaler noen som er død? Bortsett fra det: Smak og behang spiller nok mindre rolle når det gjelder bunader enn andre klesplagg. Da er tilhørighet det viktigste. Smak og behag, nordlandsbunaden er kåret til norges nasjonalbunad, og vi er mange som synes den er veldig pen. Men deg om det. Om du virkelig ikke liker den, så får du si nei, da. Men jeg synes kanskje du er litt utakknemlig.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #24 Skrevet 8. mai 2009 Jeg trodde i alle fall, ut fra overskriften, at det var snakk om testamente/arv. "Salig" betyr for folk flest "avdød".
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #25 Skrevet 8. mai 2009 Nå bruker ikke du ordet "salig" isolert sett, men uttrykket: "Min salige moder" og uansett hvor langt ut på viddene du prøver å ro deg bort i dialekt og ulike måter å snakke på, så kommer du ikke fra det faktum at "Min salige moder" alltid har vært brukt for å snakke om en død mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå