heisim Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg var til kontroll igår, og jordmora var veldig opptatt av at jeg ikke skulle få et stort barn. Fikk en gutt i 03 på 4130. Jeg knakk halebeinet så det er vel derfor... Men, hun sa at jeg ikke fikk spise raske karbohydrater som brød, poteter, ris, pasta, frukt og juice... Hva spiser man da liksom? Knekkebrød kunne til nød gå an, men ikke for mye. Men middag da??? Orker ikke å bare spise grønn salat og fisk/kjøtt jeg altså. Noen tips?
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Syntes det var en merkelig befaling fra jordmoren din.. Du kan jo ikke kutte ut karbohydrater i svangerskapet.. Men derimot kan du lese deg litt frem på hva som er sunne og usunne karbohydrater. Bl.a kan du bytte ut lyst brød med rugbrød eller annet veldig grovt brød. Bytt ut vanlig ris og pasta med fullkorns ris- og pasta. Poteter er ikke så veldig sunt, men til middag kan du fek.s spise en halv eller én potet fremfor to eller tre (vet jo ikke hvor mange du spiser til vanlig), og heller bygge på middagen med mer grønnsaker og rene kjøttprodukter. Man skal jo ikke slanke seg eller gå på diett i svangerskapet, så mitt eneste råd må være at du velger å spise sunt og næringsriktig, om du ikke allerede gjør det
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Ahaaa... Siden jeg har gått masse på lavkarbo så kan jeg jo gi noen tips... Egg og bacon til frokost er brillebra Og veldig godt. (Og utrolig nok veldig sundt) Kyllinglår og lignende til lunsj,- gjerne med en god salat til. Med dressing, for det er lov Til middag pleide jeg å spise masse forskjellig snacks... Den vanlige raske er igrunnen kjøtt eller fisk, sammen med en stekt grønnsaksmix av kål, løk, gulrøtter, brokkoli, paprika, minimais, blomkål, sukkererter etc.... Ihvertfall 4 av disse stekes sammen, så krydrer du dem med pepper, hvitløk, litt karri ( gir veldig god smak uten å bli for mye karriete ;P ) og natvigs krydderblanding .... Kjempedigg! Noe som er veldig godt til kjøtt/fisk er blomkål stappe... Kok blomkål, putt i kjøkkenmaskin,- bland i litt fløte/melk, litt smør, salt og pepper, evt gressløk,- og mos til stappe-konsistens... Holder seg flere dager i kjøleskapet slik at du kan spise det til middag noen dager. Funker som potetstappe og gir middagsfølelse. Meatzza: Ha en paiform eller noe lignende,- legg kjøttdeig i hele bunnen som et stort flak,- hiv inn i ovnen i ca 20 min,- ta den ut igjen og fyll på med alt du ville hatt på en pizza, inkludert masse ost... Så stek den igjen en stund til osten er smeltet og gyllen. Voila,- pizza med kjøttbunn Mexican porkchops: Skjær svinekoteletter fri for bein, steik dem en stund på hver side, legg så oppå en tskje eller to med Tacosaus/salsa, samt litt finhakkede grønnsaker,- så lager du en blanding av 50/50 revet ost og philadelphia og legger noen Tskjeer av dette på toppen. La stå under lokk en stund,- så smelter osten som et lokk over kotelettene og de marineres i tacosafter... Mmmm, digg Kålitos (nesten som burritos)... Altså kålrullade men med litt tacosaus og kjøtt/løk/paprika og mais inni. Kok et helt kålhode til kål-lagene kan lirkes hele av...så bruker du dem som tortillas og legger fyll inni,- ned i ildfast form og strø godt med ost over, inn i ovnen litt ...Serveres med litt salat, fetaost og rømme til. Husk at du kan variere fisk/ kjøtt med å legge til litt godt krydrete scampi/ litt woksauser etc... Det går faktisk an å leve digg på slik kost også Og ikke alt tar like lang tid som det ser ut som Skal poste mer om jeg kommer på det
mymy Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Veldig enig! Fullkornsbrød og andre fullkornsprodukter regnes ikke som raske karbohydrater. Du kan jo også spise grove kornblandinger til frokost. Unngå kaker, hvitt mel og sukker.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 For ikke å snakke om fisk med agurksalat og kokt brokkoli/blomkål til,samt en dæsj rømme.....Evt gulerotstuing... Ang karbo, hvis man spiser en del grønnsaker til maten så får man i seg karbohydrater... Det eneste som er fritt for det er ting som har levd engang...Fisk/egg/fugl/kjøtt etc.... På diettene skal man spise veldig lite grønt og konse på proteinene, men hun har vel mer fått beskjed om å bremse inntaket av de kjipe karbsene... Så spis en god del grønnsaker, ikke vær redd for krydder, samt spis gjerne litt fullkornspasta eller evt vill-ris til maten,men ikke hver dag og bare en dæsj....
heisim Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2009 Oisann... Dette hørtes jo utrolig godt ut, og jeg innser at jeg har en rimelig trang fantasi når det kommer til "moderne" mat. Tusen millioner takk for flotte tips.
Thomine Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Her var det mye gode tips som jeg vil prøve ut. Akkurat nå i svangerskapet er jeg ikke så nøye på karbohydratene, spiser alltid grovt brød uansett og lite ris og poteter, men det kommer en tid (resten av livet) jeg ikke skal være gravid lenger og da må jeg ta hensyn til det. Masse snacks her og kom gjerne med mer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå