Gå til innhold

Vektøkning....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann.. Jeg lurer litt jeg angående vektøkning. Det sies at 12,5 kg er normalt og at da vil du være tilbake til normalvekt ikke lenge etter fødsel.Jeg har ikke spist særlig usunt, og gått tur med hunden min ca 1,5 time hver dag. Allikevel har jeg nådd 16kg og har 40 dager igjen til termin...Noen som har opplevd veldig vektøkning men som allikevel har gått ned disse kg kort tid etter fødsel?? Nysgjerrig se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12,5 kg er sånn helt etter boka.Tror de færreste følger den :-) Jeg la på meg 15 kg med første og de var borte etter fem dager på sykehuset. Tror vektoppgang7nedgang har mye med arv,Ta det som det kommer og ikke stress med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gkk opp 12 kg. i begge mine forrige svangerskap og var tilbake i normal vekt etter et par mnd. Gikk ned 10 kg. før jeg forlot sykehuset med nr. 2 så gadd ikke stresse med det. Denne gangen har jeg gått opp 8 kg. (4 uker til termin) så det går vel greit. Nå har jeg ikke noe vann i kroppen. De som har mye vann i kroppen går fort ned disse ekstra kiloene har jeg hørt... Det krever en del energi å amme samt at om du går turer med barnevogn og du må passe på den lille så forsvinner kiloene fort dersom du ikke i tillegg spiser mye mer. 16 kg. er ikke så mye:-) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaringer med vektoppgang og nedgang siden dette er mitt første svangerskap. spiser det samme som jeg gjorde før jeg ble graivd. Har gått opp rundt 20kilo hittil og har ca 5 uker igjen til termin. har masse vann i kroppen så det er noen kilo bare der. vann forsvinner som regel de første dagene etter fødsel. resten av kiloene går nok av ganske raskt når man ammer og triller vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg har gått opp 20 kg og venta at da skal leggja seg ett par til, har tre veker att. Har jogga og trent heila svangerskapet, ikkje åte noko usunt, men dei to siste mnd har da kome kjempe mange kilo på kort tid, men har og ein del vatn i kroppen fått dei to siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også inntrykk av at dette med vektøkning har mye med arv å gjøre + om du har vann i kroppen. Selv har jeg gått opp 13 kg og har ca en uke til termin. Er i 40ende uke :) Spennende!

 

Men ei jeg kjenner gikk opp rundt 30 kg i begge sine svangerskap. Helt ekstremt - på én måte. Men hun har gått ned alle kiloene begge gangene og vel så det. Hun er tynn som en strek. Hun hadde ekstrem matlyst i svangerskapene sine + en del vann i kroppen. Hun er ganske tynn, så hun slappet helt av og koste seg som aldri før.

 

Stress ned! Alle sier at de fleste opplever at kiloene raser av i ukene etter fødselen. Man må ha litt å gå på også, om man ammer. Noen ser jo helt utmagra ut etter noen måneder med amming, og det er ikke noe fint. Så lenge du ikke skeier ut og er altfor usunn, tror jeg det skal gå greit å gå av seg kiloene. En venninne av meg med to barn, valgte å være litt tålmodig og ikke drive med hurtigslanking. Hun la gradvis om kostholdet, gikk masse og stresset lite med dette med vekten. Hun hadde gått opp en del, spesielt i andre svangerskap. Hun har blitt veldig slank og fin! Tror kroppen - og sjelen - har godt av at man ikke stresser og kaver med dette :)

 

Lykke til! Vagg med stolthet! :)

 

Hilsen Frk Pling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vektøkning er veldig individuelt. Det er ikke bare arv som teller.

Moren min gikk opp 20-28 kg i alle 3 svangerskapene sine.

 

Jeg venter nr 2 nå og har termin 29/6 - har gått opp 4,5kg. I det første svangerskapet gikk jeg opp 8,5 kg totalt og ned 13kg 1 uke etter fødsel.

Første gang hadde jeg inget å `ta av` men det har jeg denne gangen.

 

Jeg opplevde en voldsom sult når jeg begynte å amme og gikk opp i vekt i samme hastighet som sønnen min... Gikk opp 7-8 kg i løpet av det første året i trass for mange, lange turer med vogn og hund. Etter dette året gikk jeg opp 8 kg til. Kroppen min kom på noe vis i ubalanse.

En mamma til i barselgruppen min fra den gangen slet med detsamme som meg.

 

Så, alle har det ikke like enkelt og ingen er den andre lik...

 

Uansett - lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp 7 kg og har termin om en uke. Masse av det er vann.

Spiser det samme som jeg gjorde før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg 35kg med førstemann.La på meg fint lite frem til mnd 6 og da pekte pilen oppover.Gikk så og si sykmeldt hele svangerskapet og da ble det ofte sene kvelder og jeg hadde et enormt godteri behov.

Hadde utrolig mye vann i kroppen,var så vidt jeg fikk på meg crocsskoene mine.

Når lille gutt var ut var jeg mye aktiv og kg raste av.

Når jeg endelig hadde gått ned alle kg ble jeg gravid igjen,hurra =)

 

Er nå i uke 35 og har lagt på meg 23kg og har igjen 5 1/2 uke.

 

Vekt er veldig individuelt.

Tror ikke man skal bekymre seg så mye for vekta og heller ta det som det kommer.

Så lenge man er frisk og rask og nurket vokser i magen så er det som teller =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er 39 uker på vei og har gått opp 20 kg... Jeg VET at 4-5 kg er unødvendige, ellers må det meste være babyvekt.

 

Uansett, stress ikke med det. Kos deg og ha det bra mens du går gravid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 36 og har gått opp 15 kg sålangt. Har spist normalt gjennom svangerskapet. Har lite/ingen ødemer. Lege/jordmor er svært fornøyd med vektøkningen, da jeg hadde lite fett på kroppen før jeg ble gravid.Viktig å ha litt ekstra til ammingen:) Har mistet mye muskelmasse spesielt i beina, pga ikke kunnet trene så mye under svangerskapet. (trener vanligvis fotball 5dg i uka) Og da muskler er tyngre enn fett, har jeg en lang vei å gå for å trene meg opp igjen etter fødselen. Tror likevel ikke det blir noe vanskelig å komme tilbake til "normalen", men viktig å ikke stresse med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk opp ca 12 kg med de to første barna, første svangerskap forsvant de ganske fort, kanskje etter 4-5 mnd, andre svangerskap gikk det vel 1,4 år før jeg var tilbake i samme vekt. Nå har jeg gått opp 15 kg med nr 3, fra 48 til 63 kg. Hadde termin i går.

 

...men har store planer om å begynne å trene litt i permisjonstiden denne gangen (har ikke gjort det med de to andre, bare ammet og trillet). Vi er flere damer som har startet et uformelt fotballag bare for gøy, og skal spille en del turneringer i sommer. Gleder meg! Håper litt trening skal få kiloene unna litt raskere enn sist. men det er ikke så mye å stresse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...