81-Mamma<3<3 Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg er stiv og har vondt i korsryggen. Et par dager her hadde jeg smerter nedover høyre rumpeball også. Går ut i fra det er bekkenløsning/låsning. Skal til jordmor om et par dager, og skal høre med henne om kiropraktor el lignende i nærheten her. Men sp er: nå er jeg 23+6. Vil det automatisk bli verre og verre jo lengre jeg kommer ut i svangerskapet? Eller pleier det å "stagnere" og forbli slik det er nå resten av svangerskapet? Skjønner det er individuelle forskjeller men jeg har ingen kunnskap om bekkenløsning, og ønsker å "forberede" meg litt på hva jeg kan vente meg de resterende 4 md av svangerskapet...
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 I svangerska nr 2 hadde jeg smerter inn i venstre rumpeball og nedover venstre fot. Generelt stiv og støl i korsrygg. Det begynte vel da jeg var ca 5 måneder på vei. Gikk til manuell terapeut (fysioterapeut med tilleggsutdannelse, som gjør det samme som f.eks. kiropraktor). Dette holdt det hele i sjakk, slik at dersom jeg ikke løftet tungt (datteren min) og holdt meg unna husarbeid, så gikk det bra. Jobbet 100% til permisjonen startet. I dette svangerskapet, begynte jeg å kjenne bekkenet da jeg var ca 4 måneder på vei. Og det ble stadig verre. Smerter i begge rumpeballer, med stråling og smerter nedover begge beina. Mye vondt også fremme, i lysken. Det er smertefullt å kle på seg, ta av seg sko, gå, ligge, snu seg i senga etc. Nå er jeg 100% sykemeldt, men også av andre årsaker enn bekkenet. Har funnet ut at med behandling, og kombinert hvile og korte gåturer - så går det ganske greit. Sitte og stå er helt fyfy, og all form for husarbeid eller andre aktiviteter generelt fører til søvnløse netter. Litt vanskelig å si hvordan det blir for deg. Men kom deg til behandling asap. Det er bra for deg uansett. Så bør du holde deg i aktiviteter som du kjenner du klarer. Svømming for gravide er et ypperlig alternativ, dersom du har tilgang til det. Det å ikke gjøre noe kan også gjøre vondt verre. Men hva som funker for deg er vanskelig å si. Du får ha lykke til. Trenger ikke å bli verre, og behandling vil mest sannsynlig holde bekkenet i sjakk, og gi deg en god hverdag.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Jeg opplevde at det ble bedre helt på slutten. Antakelig fordi babyen havnet lenger ned i bekkenet og liksom låste det litt fast så det ikke ble så "vinglete". Men jeg vet jo om de som har havnet i rullestol på slutten. Ei jeg kjenner måtte til og med settes igang pga bekkenløsningen. Jeg råder deg til å ta det mest mulig med ro. Jeg gjorde det i svangerskap nr 2 og hadde nesten ikke problemer da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå