Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Viste ikke helt hva jeg skulle bruke til overskrift Men jeg har ei 10 år gammel jente. Går i 4kl. For noen mnd siden så begynte hun å lukte svette. Noe som er tegn på puberteten, og da er kanskje mensen nære? men fikk til svar det kan gå noen år likevel. Men nå har jeg merket hun har fått utflod i trusene sine. Så her kommer spørsmålet jeg lurer på. Er det sånn ca 1 år med utflod man har før mensen kommer? Innbiller meg jeg husker jeg har fått den infoen engang. Jeg selv var 13 år da jeg fikk mensen, og ser kanskje ut som hun vil få den et par år før meg? Håpet hun ikke fikk den så tidlig men..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Har hun pupper? Puppene vokser vel en del før mensen dukker opp?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Jeg husker ikke noe om utflod hos meg selv, men at jeg hadde en mens som 11 åring, og så gikk det ca et halvt år til neste mens. Den kom sjelden og ujevnt de første årene. Tror nok dette er ganske individuelt hva som er "tegn" osv. Men det bruker nå å komme litt pupper før mensen kommer. Det jeg har hørt, er at mensen er litt det siste som kommer. At alt annet er "på plass" først av fysiske utviklingstegn. At en ikke vokser særlig mye mer når mensen først er kommet. Jeg har ei jente på 8 som jeg vet kommer tidlig i puberteten. Hun har ingen tegn enda, men blir nok like tidlig som jeg var. Jeg vet hun kommer til å være tidlig ute pga en ultralydundersøkelse av urinveiene, som viste at livmor og eggstokker var kommet lenger enn hos de fleste 7-åringer(da hun var 7).
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Jeg fikk mensen som 10åring... dessverre. Og hadde ingen tegn på at den skulle komme, altså ikke utflod og heller ikke særlig med pupper.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 puppene har begynt å vokse, men man kan jo være ganske flatbrystet også. husker ei i kl på ungdomskolen, hun hadde omtrent ikke pupper, men hadde mensen. Jeg hadde utflod før mensen. Men husker ikke hvor lenge
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 hi her..puppene fortsetter jo å vokse etter mensen har kommet da, jeg hadde pupper da jeg fikk mensen ja, men de ble jo mye større etterhvert..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Jeg fikk mensen da jeg var 11, og hadde lite tegn i forkant, så jeg ble fryktelig forskrekket...
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Jeg kan ikke svare på akkurat dette, men håper hun er forberedet. De har vel ikke hatt om det på skolen enda? Uansett, husker jeg fikk en bok av tanten min (har ikke egene barn å er veldig opptatt av meg og min bror) om pubertet. Var kjempe flaut der og da, men gud så fit det var å være litt forberedt! Også "slapp" mamma og jeg å sette oss ned å snakke så mye om det. Bare et lite tips, å forbrede henne (kanskje kjøpe en slik bok om hva som skjer i kroppen i tenårene) så trenger du ikke bekymre deg så mye
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 jeg har forklart hene litt om mensen da.. Men er usikker hva hun har fått med seg..bare snakket litt. MEN hun har en bok om kroppen som hun har lest mye i. Så hun kan mye mere om kroppen enn det jeg kan hehe. Sitter og forteller meg om f.eks fordøyelse og andre funksjner kroppen har. Og jeg spør hvor har du lært det? I boken jeg har om kroppen vår. Så kan godt hende det står om mensen der også. Så kanskje hun er fult oppdatert allerede hehe. Men jeg kan spørre henne om det står om mensen i den boken også..Så kankje hun allerede er informert:) HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Min egen erfaring er at mensen kan komme når som helst. Jeg fikk den veldig tidlig, og hverken mamma eller skolen hadde tatt det opp. Visste heldigvis hva det var, men fikk litt noia. Var jo først ute i klassen, og i lærebøkene så var det alltid fokus på at det var vanskelig for jenta som var SIST ute, og ikke den som var først ute. Håper de har endra det nå. Antar at jenta mi får det enda tidligere enn meg, men håper ikke det.
Frk Vims Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Hei! Jeg har ei jente på 11 (5.kl), som har kommet langt fysisk. Hun begynte å lukte svette når hun var 9 1/2 (mener jeg det var). Dette skoleåret har hårvekst og pupper kommet. Har ikke fått mensen enda (heldigvis synes jeg), men vil tro at det dukker opp når som helst. Så på henne har altså alt det andre kommet langt først. Hun er 152 cm, 39 kg(ca). Etter jul i 5 kl har de hatt om pubertet på skolen. Huff a meg, hvor fort store de blir! Jeg var mye senere ute, var godt over 13 før jeg fikk mensen, husker ikke helt når resten kom!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Ikke uvanlig de får mens i 10-11års alderen. Selv om de kan lese seg til mye og plukker opp ting så erstatter ikke dette mor og datter praten som jeg kaller den. Snakk så åpent som mulig. Det lønner seg og kansje det kan forebygge problemer. Unge jenter som er tidlig utviklet kan fort bli tatt for å være eldre og modnere enn de faktisk er av eldre gutter, dette må man som foreldre tenke litt over og lære barna om å sette grenser for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Hei! Jeg kan snakke for meg selv, men jeg tror jeg hadde utflod i 2-3 år før mensen kom. Jeg var 13 år da jeg fikk mensen, og tror jeg fikk utflod da jeg var 10-11 år. Puppene begynte så smått å komme da jeg var 11-12 år. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar egentlig
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 jeg satt og og tenkte på dette.utflod vet jeg ingenting om men min datter på 11 har måttet bruke deo nå i 2 år.pupper starta for ca et år siden og hoftene har blitt bredere.I og med at hun var tidlig ute så snakka vi om puberteten og hva som kom til å skje..Hun kom i går og visa meg hårete armhuler og spute om hun kunne få lov til å fjerne det før guttene i klassen såg det.Jeg sa ja og lova at jeg skal kjøpe en ladyshaver til henne mot at hun måtte love å ikke fjerne hår fra andre plasser enda.Hennes to år eldre søster har bjynnt nå med pupper.Tror nok at mensen vil komme hos 11åringen først men hvem vet.Poenget jeg vil frem til er: prat med jentene deres tidligt så det blir naturligt for dem å kunne spør sin mor om det er noe dem lurer på.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 hi her..jeg spurte henne rett ut i går om hun visste hva mensen var..og det visste hun ikke og lurte på hva det var. Frtalte bare så kort, var ikke så interessert i å høre om det hehe, hun sa bare til slutt ja nå forstår jeg hva det er . Men bestilte en bok til henne om puberteten som jeg fant på bokilden. En del er for jenter og en del for gutter og 3 delen for de begge. "Aldersgrense" 10 år+. Så tenkte den var fin å gi til henne som er så interesert i å lese om kroppen
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Jeg fikk mensen da jeg var 10, og da hadde de andre pubertetstegnene nesten ikke vist seg. Det kom etterpå. Lillesøsteren min (14) hadde svettelukt og utflod rundt 10-årsalderen, og fikk skikkelig pupper i 12-årsalderen (med vanvittige strekkmerker stakkars), men ingen mensen før hun var godt over 13. Så det kan jo være veldig forskjellig tror jeg En annen ting er at hun sjelden er alene i en klasse uansett når hun får det. I min klasse fikk vi det i puljer, ca 3-4 om gangen. Så jeg var ikke alene
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #17 Skrevet 8. mai 2009 hi her. Husker jeg fikk høre at ei i klassa mi fikk den da hun bare var 9 år stakkars. Var den aller første. Men var noen år etter når vi andre begynte å få den vi fikk vite dette Så å være først og sist er værst da jeg var i den alderen.. Jeg håper så klart hun ikke får den før hun er 13 Jeg husker jeg hadde bra med pupper da jeg var 11-12 år. Ikke store nei, men så at jeg hadde puper. Så hun er ikke helt der enda da. De har så vidt begynt å vokse. Halvt år med svettelukt, så så jeg nå jeg skulle vaske klær hun hadde utflod i trusa.. Husker ikke hvor lenge jeg hadde utflod før jeg fikk mensen. Så håper virkelig den kan vente 2-3 år til for hennes skyld..
Onna Skrevet 8. mai 2009 #18 Skrevet 8. mai 2009 Jeg hadde en del utflod før jeg fikk mensen som 11 åring. Men husker ikke hvor lenge. Vi hadde allerede hatt om dette på skolen, men akkurat den dagen det begynte å blø var både min mor og søster bortreist, så jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå