Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har to gutter i tenårene som har lyst til å være med på fødselen, i tillegg til far selvfølgelig (samme bf til alle tre). Er det noen som har erfaring fra dette?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Du tuller? Det hadde jeg aldri(!!!!) gjort! Vil du virkelig at ungene dine skal være med og se deg sånn? Både psykisk og alle de fysiske tingene som følger med. Nei fyttirakkern
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Jeg og min lillebror skulle egentlig være med da lillesøsteren våre ble født.Vi var da 16 og 13 år gamle.Men fødselen gikk så mye fortere enn min mor trodde,så vi rakk det ikke.Med meg og min bror hadde det gått timer og dager før vi kom,men lillesøster kom som en kule:-) I dag vet jeg ikke om jeg egentlig er glad for det,kanskje det hadde vært litt mye på en måte.Å se moren min gå igjenom noe slikt,men samtidig hadde det vært en flott opplevelse:) Om de virkelig vil,så kan de vel være med,men at de har muligheten til å gå ut akkurat når de vil?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 venninnen min var med å så på at broren sin ble født når hun var 9 år. hun hadde sett mange fødselsfilmer på forhånd og moren hennes var jordmor og hadde 3 barn fra før av. venninnen min snakker om det som en utelukkende positiv opplevelse, og mener at hun og broren har et spesielt tett bånd pga at hun fikk se han komme til verden. det hun derimot ikke var forbrett på var at det var mammaen hennes som kom til å ha vondt, og ikke en dame på film. venninnen min har nå fått et eget barn og jeg har aldri møtt en gravid dame som går fødsel så avslappet i møte. så jeg tror virkelig at det kan være en positiv ting. om jeg får flere barn og den neste fødselen går like lett som den første, hadde jeg ikke hatt noe problemer med å ta med meg småen på det når han blir eldre
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Veldig tydelig forskjell på hva slags forhold folk har til barna sine, ja! Så koselig, er min første tanke. Men ville nok sørget for at de hadde mulighet for å trekke seg underveis. Jeg mener jo at en fødsel er en fantastisk opplevelse, men som krever forberedelse for alle parter på forhånd. Guttene dine vil bli flotte barnefedre selv med denne opplevelsen med seg! Lykke til
Kongeørna Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 På fødsel nr to hadde jeg med min mor i tillegg til pappan. En kjempefin opplevelse for oss alle!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Jeg var enebarn i 14 år da min lillebror endelig meldte sin ankomst. Hadde ventet lenge på å få søsken. Jeg fikk være med på den fødselen (nærmer seg 10 år siden), og det var en svært positiv opplevelse for meg. Jeg og mamma snakket mye om det under hele svangerskapet hennes, så jeg var forberedt. Men det var en sterk opplevelse, så det var godt at jeg hadde fått snakket litt med jordmor på forhånd, så var jeg noen lunde klar over hva som skulle og kunne skje. Fødselen gikk veldig greit, jeg ble sendt på gangen av jordmor under alle undersøkelsene som skulle utføres på min mor nedentil, noe jeg synes var helt ok. Mamma var sterk som en okse, og jeg må si at jeg fikk en ny form for respekt for henne etter det. Så må det jo nevnes at jeg har et fantastisk forhold til min bror nå. Det har vært et spesielt bånd mellom oss fra dag en, noe jeg tror er mye fordi jeg fikk være tilstede da han kom til verden. Lykke til
Handy-ⓜⓐⓜⓜⓐ Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Vel, det kommer an på barna dine det. Du kjenner barna dine best, og du vet om de vil takle det eller ikke. En fødsel kan jo gi de mye tanker, kanskje de til og med får mye å snakke om. Men, jeg regner med at du en dag vil bli bestemor den dagen de er klar for det, og da vil de jo få bli med på fødsel. Hvorfor ikke bare la de vente til de får egne barn, så vil det være en ny og fantastisk opplevelse for de den dag de får være med å se sine barn komme til verden. En fødsel inneholder jo blod, smerte, tårer og glede. Men det er jo helt klart opp til deg, og hva du tror barna dine takler. Jeg ville ikke latt mine barn eller barnet mitt se meg slik. Men det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Jeg synes det er moro om de kan være med hvis de virkelig vil selv. Viktig å forberede dem så de ikke blir redde underveis.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Det er vel en forskjell på om de er 13 eller 19 (men fortsatt i tenårene) og hvor modne de er. Men som sagt- det er du som kjenner sønnene dine best og vet hva de kan takle. Det er vel ikke akkurat snakk om at de skal stå og se mamma rett inn i glufsa når lillesøster/lillebror kommer ut Dessuten kan de jo bare få gå ut dersom de syns dette blir for ekkelt
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 Hmmm...som alle har nevnt ovenfor så kjenner du barna dine best og vet hvorvidt de takler det eller ikke.. men du må huske på at det er stor forskjell på fødseler også.. jeg hadde to veldig lette fødsler..så kom nr 3 og det var en svært tung fødsel som ikke var noe hyggelig opplevelse for barnefar heller.. det var en skremmende fødsel..hvor alt heldigvis gikk bra, såvidt!! forbered guttene dine på slike utfall også... for det er ingen selvfølge at fødsler går bra, selv om det har gjort det før. Det er også stor forskjell på hvordan en fødsel "ser ut" for de som er tilstede..fant vi ut på denne grusomme og svært traumatiske fødsel nr3.... vi var ikke forberedt på dette...ve hadde jo vært gjennom dette to ganger før og trodde vi viste hva vi gikk til..så feil kan man ta... Uansett snakk masse med barna dine, la de bli med til jordmor på forhånd...slik at de kan snakke med henne først, og stille spørsmål om de har det..og la de få trekke seg når som helst... lykke til alle sammen=) jeg har foresten hørt av ei venninne at hun ønsket være med da bror ble født..fikk lov og er svært takknemlig for det idag=) (hun var 16 år den gang)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #12 Skrevet 7. mai 2009 Jeg vet ikke helt. I så fall kunne jeg ikke født slik jeg gjorde de to første gangene, uten smertestillende, og fødsel på alle fire på gulvet. Jeg vil ikke at guttene mine skal se sin mor ravende rundt i rommet med prekestol, hvor hun brøler av smerte mot slutten, og stående på alle fire, naken nedentil. Hadde jeg f.eks hatt epidural eller lystgass hadde det sikkert gått an å føde liggende, på rygg, med et laken eller noe over lårene slik at de slapp å se mamma naken. Nå blir dette uansett ikke noen problemstilling, da jeg er ferdig med å få barn:)
Gjest Skrevet 7. mai 2009 #13 Skrevet 7. mai 2009 Ingen personlig erfaring men jeg vet at jordmora jeg går til har erfaring med fødsler hvor storesøsken har vært med, så hør med sykehuset/fødestua/jordmora du skal ha til fødselen du :-)
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #14 Skrevet 7. mai 2009 Ja, hvis fødslen er lett og alt går greit er det sikkert ok å kunne ha med eldre barn, men det vet man jo ikke på forhånd... Hva om det blir komplikasjoner eller man må foreta keisersnitt? Hva om mor har store smerter? Jeg ville ikke tatt med større barn, men det er nå meg da..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #15 Skrevet 7. mai 2009 Enten får det dem til å ta ansvar i seksuelle forhold senere, eller så holder de seg langt unna jenter for ever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå