Gå til innhold

Bruksanvisning til selvtest på urinveisinfeksjon?


somm@r

Anbefalte innlegg

Jeg har en mistanke om at jenta mi har urinveisinfeksjon. Jeg fant en selvtest i skuffen min, men bruksanvisningen var borte. Sitter her med en sticks og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er jenta di?

Er det med en oversikt over avlesningsresultat? Hvis ikke er prøven verdiløs.

Dersom testen er gammel kan den vise feil, men dette er hva du skal gjøre hvis jenta di er gammel nok til å tisse på kommando:

 

Vask godt nedentil, forsøk å få henne til å tisse litt først og så holde seg. Ha et rent glass (helst med lokk slik at du kan ta med prøven til legen etterpå) under, og be henne tisse igjen.

Legg sticksen nedi i fem-ti sekunder slik at alle målerne blir våte.

 

Dersom du får utslag tar du med prøven til legen slik at de stickser og evt. sentrifugerer prøven for å sette diagnosen.

 

Synes uansett du skal ta prøven med til legen dersom du mistenker uvi.

 

Dersom jenta di er for liten til å tisse på kommando må du samle opp urinen i en pose, disse får du kjøpt på apoteket. Kjøp gjerne fler enn èn da det har en tendens til å gå galt:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale å ta hjemmetest på dette! Jeg har stadig vekk urinveisinfeksjon, og blir stort sett så dårlig at jeg omtrent ikke klarer å gå.. Tok for litt siden flere tester hjemme med noen dagers mellomrom for å skjekke, fordi jeg trodde jeg hadde det igjen.Testene var hele tiden negative, men plutselig en dag var jeg kjempe dårlig igjen. Dro til legen å sa jeg ikke skjønte hva dette var, siden jeg hadde testet meg hjemme med negativt resultat. Jeg ble testet hos legen, og fikk beskjed om å aldri ta hjemmetest igjen... Da hadde det gått til nyrene igjen... Så ta heller med urin til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...