Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei meg og min mann har prøvd å få barn i ca halvannet år ,,hatt en spontan abort i uke 8..=(

vi fikk hjelp av spesialist,, fikk pergotime av henne.og har brukt de,var på ultralyd i dag der hun fant 4 stimulerte egg ,skulle ha eggløsning on 2_3 dager.. hun annbefalte å avsutte prøvingen denne syklus for faren for firlinger=( blir så lei meg for dette var påenmåte posetivt! jeg er kansje egoistisk da jeg tenker att det er jo ikkje sikkert det blir sleppt alle 4 ?? da er jo det for dumt å la ver å prøve ! har altid ønsket tvillinger så er forberet på det som kan komme!!!!omm det skulle bli 4 (som jeg tviler på) redD for att dette er siste sjangse!!!!! NOEN SOM HAR RÅD???? tips etteller annet!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ønsker85,

Det er litt av et dilemma ja! Har selv gått på pergo, min første kur, og skal til gyn for å sjekke i morgen - er så spent!!

Jeg har ofte hørt at selv om man har flere egg er det ikke sikkert alle blir befruktet, men det er selvsagt en sjanse. Jeg vet sanlig ikke hva jeg ville gjort (så dette var kanskje ikke mye til råd), men jeg håper du finner ut hva dere ønsker å gjøre.

Er kjempe interessert i å høre hva dere bestemmer dere for (kanskje jeg havner i samme situasjon i morgen). Får svar på sædprøven til mannen også da, spent!!

Lykke til uansett :)

M

Skrevet

Jeg tror rett og slett ikke jeg hadde turt å la en sånn sjanse gå fra meg. Det er jo selvsagt en sjanse for at alle eggene slippes, blir befruktet og fester seg, men den kan da umulig være veldig stor?

Spurte sambo hva han hadde tenkt om vi kom i en sånn situasjon og han svarte ;"vi skulle f*** meg kjørt på.." hehe.. begynner å bli lei han og ja ;)

Skrevet

ja det er ett dilemma!! huff men det er jo sant som du sier det er jo ikkje sikkert all blir befruktet!!!!=)

det er jo stor rissiko vist man får flerlinger...tenker på det og!!!

det blir spennende i mårra da!!!! håper alt er i orden for dere!!! husker da vi skulle inn å få "dommen" på sæd prøven og slikt!!!! vi var nervøse men det gjikk supert.

har du hatt noen bivirkninger av pergo?? jeg hadde ( har ) he he ekstremt med hetetokter og litt ont i magen!!! (akkuratt som sterke mens smerter)

lykke til i måro!!!!

Skrevet

JA vet! dette er vanskeligt!!!! har jo så lyst å kjøre på !!!!!!!

vet ikkje om det er stor rissiko!!! tydeligt vis siden gyni anbefalte oss å la ver!!!=( dilemma delux!!! fy flate !!

prøver å finne lit om dette på nettet men det er vist umuligt!!! he he ...vil vite hva rissikoen er vist vi kjører på og det blir 3 _4 befrukktede egg!!! hva kan sje liksom ! har du / dere peiling?? kan det oke sjangse for funsjonshemminger eller noe slikt ?? foster/barnedød?? jeg vet rett og slett forlite !!!=(

Skrevet

Etter som jeg har forstått er det veldig liten sjanse for at alle eggene befruktes, tror det er ca 25 % sjanse med ett egg - siden dere har prøvd så lenge, synes jeg nok dere skal kjøre på. Når det gjelder risikoen om man er gravid med tre eller fire, tror jeg det varierer så mye fra person til person. Om man er i god form og har en sunn livsstil tror jeg det burde gå bra, men man får jo selvsagt et helt annerledes svangerskap. Det vil nok være en større sjanse for at dere kan få tvillinger, men det sa du jo at dere kunne tenke dere. Dere kan jo se på dette som en enormt stor mulighet!

Jeg hadde ikke så store bivirkninger av pergo egentlig, ble litt rar i humøret, litt opp og ned. Ble imidlertid helt rar av provera (piller for å få i gang mens). Fikk helt rare angstfølelser og gikk omtrent inn i en ti dagers depresjon. Er psykolog selv, så det var litt rart å oppleve det, jeg som egentlig er veldig stabil følelsesmessig.

Men...., vil gjerne høre om hva dere bestemmer dere for.

Klem fra meg

Skrevet

Fant dette her:

http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=2683

Komplikasjoner

Hos foster

Misdannelser

Monozygote tvillinger har en perinatal mortalitet pga misdannelser på 22,5 pr 1000 fødsler

Dizygote tvillinger har misdannelsesfrekvens på 1,6 pr 1000 fødsler

Veksthemming, særlig hos andre tvilling (den som forventes å fødes sist)

Frem til uke 20 vokser tvillinger like mye som enkeltfostre. Deretter avtar veksten

Ved flerlingsvangerskap kan ett foster (eller flere fostre) dø spontant, mens det (de) andre fortsetter å vokse og vil fødes levende

Transfusjonssyndrom

Forekommer bare hos monozygote, monochoriale

Arterielle anastomoser i placenta kan føre til at den ene tvillingen transfunderer blod til den andre. Dette kan få konsekvenser for begge. Den som gir blod blir vekstretardert. Den som mottar kan få hjertehypertrofi, hjertesvikt og hydrops (generelle ødemer)

Hos mor

Økt risiko for abort i 1. trimester

Økt prevalens av hypertensjon og preeklampsi, 3-4 x normalt

Hyperemesis gravidarum hyppigere

Polyhydramnion forekomst økt ca 10 ganger

Plager på grunn av større vektøkning, varicer, hemoroider

Prognose

Perinatal mortalitet og morbiditet hos tvillinger er mye høyere enn i vanlige graviditeter

Mortalitetsraten (30-50 pr 1000 fødsler) er omtrent ti ganger høyere enn i graviditeter med ett foster

Insidensen av cerebral parese er økt fire ganger, og neonatal hypoglykemi og lav fødselsvekt er mye vanligere

Var jo mye skumle saker her, men dette er jo ting det er risiko for og ikke noe som skjer med alle!!

Skrevet

Heisann.

Dette er ene og alene deres valg, men jeg nevner likevel at jeg nok heller ikke hadde latt sjangsen gå fra meg.

Jeg TROR at sjangsen for at alle 4 eggene befruktes og fester seg er svært liten. Det er jo ikke sikkert at du slipper alle 4 en gang.

Og om det skjer, så skjer det. Ikke noe mer å si om det, liksom.

Hadde det vært meg, og jeg hadde lyttet til gyn og hoppet over, så tror jeg at jeg hadde gått og blitt plaget med tanker som "tenk om det hadde gått denne pp'en? Tenk om dette var vår eneste sjangse til å bli foreldre? osv.

Dette er min tanke om dilemmaet ditt.

Masse lykke til med å ta valget!! =)

• 2 uker senere...
Skrevet

vi kjørte på=) vet ikke noe enda,venter mens runt den 24 ... har stikkinger i magen (menssmerter) og eg har ekstremt ømme brystvorter! men det kan jo og vere en innbilling=( eller att det er det att jeg snart faktisk skal ha mens!!!

men vi håper!!!!!!!!

spennende dette da !

Skrevet

WOW, så spennende ønsker85!! Du må love å fortelle hvordan det går! Gikk du på enkel eller dobbel kur da det ble fire egg?

Jeg har gått på enkel kur uten å få el, og skal nå snart begynne på min doble - mulig jeg også får flere egg,,,

Lov å holde oss oppdatert da, veldig spennende!

Skrevet

ja sant kjempespennende!!!!

jeg gikk på enkel kur! det funket jo som en kule! så i neste syklus skal eg ikkje ta pergo,men syklusen etter det!(vist det ikkje blir no befruktning da)) håper jo så på att noe har sjedd no!!!! tenkte å ta test på lørdag vist ikkje eg har fåt mens til da!

har noen symptomer men det kan jo bare vere innbilling=( so ofte har sjedd før!!! har ømme brystvorter og menssmerter (murring) i magen og stikkinger i eggstokk og super sliten!!!! men dette har eg følt før og det ikkje har vert nokke!!!!=( noe som bekjymrer meg er att brystvortene er mindre ømme no en ka de var forje uke men men vi får krysse fingrene å håpe på det beste!! skal holde dere oppdatert!!!!

må bare tenke posetivt å håpe eg er det og vist ikkje bare fortsette å prøve!!!!

Skrevet

=( tok gravi test i dag og den var negativ=( bu hu...men det er jo ingentiln jrg kan gjøre med det!....... vi får bare prøve igjenn!!! men ganske trist i dag..trodde kansje vi hadde trøffe denne gangen=(

Skrevet

Uff det var kjipt, men håpet er jo ikke ute før mensen kommer. Krysser enda fingre og tær for dere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...