Gå til innhold

Noen sykepleiere\sykepleierstudenter\hjelpepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting i forhold til en oppgave. Vi har om vanlige symptomer fra sirkulasjonssystemet. Jeg skal forklare(helst kort) om hvordan disse forholdene påvirker pulsen.Det er fysisk aktivitet, stress\psykiske påkjenninger, stort matinntak, sykdommer i for eksempel sirkulasjonssystemet- og respirasjonssystemet og ved høyt stoffskifte. Det kan også være ved feber, smerter og bruk av kaffe, tobakk, alkohol eller narkotika. Dette er forhold som gjør at pulsen stiger. Pulsen synker ved f.eks søvn, nedkjøling, noen sykdommer som f.eks i hjertet og ved lavt stoffskifte.

Jeg skal da forklare hvorfor. Stod ingenting om hvorfor i boka. Dersom det blir mye å forklare så kanskje dere har noen gode kilder å tipse meg om på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ingenting om respirasjonssenteret i boka di?

Skrevet

du skal altså forklare hvorfor pulsen går opp og ned ved feks stress/psykisk påkjenning.?

jeg vil nå si pulsen stiger når adrenalinet pumper rundt.

altså det er hormoner som påvirker pulsen i de tilfellene..

dette er det jeg tror jeg vet :)

fysisk aktivitet = adrenalin

stress/psykisk påkjenning = adrenalin

stort matinntak = ?

sykdommer i sirkulasjons syst og resp = lungeblærene som er inntakte? gassutviklingen..

feber = kroppen bruker energi på å få ned tempen,så da høyere puls?

smerter = adrenalin

kaffe og tobakk = stoffer som får blodårene til å snevre inn og blodtilførselen til hjertet minsker.hjertet må jobbe hardere..

søvn og nedkjøling = kroppen bruker ingen ekstra enegi og pulsen deretter

vet ikke om det hjalp noe men..

lykke til ;)

Skrevet

Tror kanskje det står i humabiologiboka mi men den har jeg lånt bort... Står ingenting i de andre bøkene jeg har. Da står det bare noen få sider, men ingenting om hvorfor.

H.I

Skrevet

Jo det hjalp masse :) Trengte bare litt hjelp til å komme i gang. Ser hvertfall veldig riktig ut det du har skrevet :)

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...