Gå til innhold

Språket til barna som flytter til utlandet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har barna deres taklet overgangen til et annet språk fra Norsk?

Vi tenker på å ta nesten hele utdannelsen min i USA, i Florida. Men når vi flytter så har jeg et barn som skal starte på skolen og et barn på 3 år... Er veldig bekymret for hvordan 6 åringen vil takle overgangen siden han blir kastet rett inn i skolen i USA..

Har dere forresten andre tips når det gjelder å flytte over med barn til USA?

På forhånd takk..;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er utrolig tilpasningsdyktige så det tror jeg du kan ta helt med ro. Og amerikanerne har en utrolig positiv måte å takle barn på. Faktisk er det flere og flere norske eksperter som mener at the american way er best. Bla gir de mye positive tilbakemeldinger og er flinke til å bygge selvtillit. Det er flinke til å fokusere på det som er bra og gi mindre oppmerksomhet til det som er mindre bra. Derfor vil jeg tro at gutten til skal greie seg bra.

En annen ting med USA er at det er mange fremmedspråkelige der og stor toleranse for det.

For å varme opp litt på forhånd ville jeg gått til innkjøp av endel Amerikans Tv som Dora The Explorer, Elmo osv. Disse programmene er utrolig pedagogiske og det er veldig lett og moro for barn å bli kjent med det engelske språket.

Snakk endel engelsk med han.

Introduser alfabetet og tall osv viss du ikke allerde har gjort det.

Spør skolen om han kan begynne i 1 klasse og ikke i 2, som han vanligvis ville gjort som 6 åring. De er langt mer fleksible når det kommer til alder og skolegang i USA.

De forventer endel fra barna på skolen, men det tror jeg absolutt ikke er negativt.

Få han involvert i en sport eller after school activity. Det finnes masse forskjellig for enhver smak.

Amerikanerne er høflige. Lær han å si thank you og please etc, viss ikke faller han nok lett litt utenom på skolen:-)

Spør gjerne flere spørsmål. Usa er et herlig land å bo i med barn. Håper dere trives!

Skrevet

Tusen takk for flott svar, har litt filmer på engelsk fra før av, har vært veldig mye i statene da vi familie der, var der i to mnd ifjor, men det eneste han snappet opp var vel thank you, ice cream, yes, no og slike enkle stavelser, men det var vel kanskje mye fordi han kun var sammen norsk talende barn der..

Jeg lurer på en ting, når man skal leie en 3 roms eller maks 4 roms, og kanskje ordne seg en bil /leiebil på et eller annet vis, begge barna skal jo på skole/barnehage, hvor mye bør en ha i inntekt for at man skal klare seg på en ålreit måte der?

Spør fordi jeg vil anta at den mnd inntekten vil ligge på rundt 25 000kr utbetalt etter skatt, men vi vil da på forhånd ha solgt huset vårt i Norge siden vi ser for oss et opphold på 2-3 år, og vi eier en tomt som er aktuell å bygge på ved returen til norge så vi vil ha et sted å bo uansett..mannen min har da mulighet til å beholde litt inntekt når vi er der borte, pga firma osv.

Har hørt at fulltid barnehage plass og skole , om man går privat kan koste 5-6000kr i mnd for to barn?

På forhånd takk. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...