Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Min datter på 4 måneder bruker ikke smokk og klarer seg bra. Men de få gangene hun blir litt hissig, som de fleste babyer blir, ber folk meg om å gi hun smokken. Når jeg sier at jeg ikke gir hun smokk blir folk sjokkerte. Legen hennes sa at det var flott hun ikke brukte smokk, mange andre inkludert spedbarnsfamilier blir irriterte når jeg ikke har en enkel måte å få hun til å bli stille på. Hva syntes dere? Burde man bruke smokk eller ei?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har ikke brukt smokk på noen av mine, bortsett fra når de skal sove på natta og noen får ganger når de har skreket de første mnd. Nesten ingen har sett mine barn med smokk. Tror ikke folk blir sjokkerte når du ikke bruker smokk, tror mer det er du som føler det slik. Jeg tror i utgangspunktet at barn ikke har behov for den smokken hele tiden, men at det er foreldrene som skaper det behovet. Og dermed skaper et problem når det gjelder avvenning. Bruke smokk er ofte en enkel løsning og når det er tid for å slutte med smokk, så tar mange foreldrene den enkle løsningen der også - barna får bruke smokk når de vil og så lenge de vil. Vi har 3 barn (minste er 9 mnd) og ikke hatt noe problem med avvenningen av smokk. De har blitt fratatt den den dagen de fyller 1 år, noe minstemann også skal, og det har ikke vært noen store protester. Som regel har de kun brukt smokken i det de skal sove, for så å spytte den ut. Ikke har de sugd på tommelen heller. Nå synes jeg det er greit med smokken når jeg ammer på morrakvisten. Når puppen er tom, så har han gjerne sovnet og våkner når jeg tar han bort igjen. Putter jeg inn smokken med en gang, så patter han videre i den tro at det fremdeles er puppen ;-) hehe. Synes du ikke skal tenke så mye på hva andre mener, men gjøre det DU synes er riktig. Jeg har aldri opplevd det som noe problem å få de til å roe seg igjen. Kanskje jeg må reise meg opp og bevege meg litt på stedet, men det synes jeg det er verdt for å slippe den avhengigheten som overdreven bruk av smokk skaper. Men det er min mening. Når du har klart deg uten så langt, så hadde ikke jeg introdusert smokk nå. De roer seg lettere og lettere jo flere måneder de blir :-) Lykke til videre uansett!
Lemonia Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Smokk er jo til for å dekke et behov. Noen babyer har stort sugebehov, og da er smokk veldig bra. Å si at bruk av smokk er et behov som foreldre har skapt er bare tull, noen babyer har stort sugebehov, andre ikke. Det er ingen grunn til å lære babyen å ta smokk hvis den har det helt fint uten, men jeg ser heller ingen grunn til å nekte en baby smokk av prinsipp hvis den tydelig har behov for det. Så det er ingenting man _burde_, hva man trenger er veldig forskjellig fra baby til baby.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Smokken var en deilig avveksling med min første sønn...når han var sånn at han ville bruke mammas pupp som smokk. Og når han vekket oss tidlig om morgenen uten egentlig å være utsovet. Da var det flott at han kunne trøste seg med den, og finne den i sengen sjøl, jeg hadde et mykt sjal fast i den, så han hadde en koseklut også. Han ble avent med smokken på et tidspunkt, men fortsatte med kluten, noe jeg syntes vi kunne unne ham. Den var myk og deilig og var fast inventar i senga til opp i mot 4-årsalderen. De yngre barna mine har avvist smokken. Men jeg ville aldri i livet prøve å påtvinge dem et (kunstig) suttebehov bare fordi noen voksne har et stillhetsbehov! Noen barn får også mye luft i magen av "tørrsuttingen". det unner jeg ikke ungen din. Da får du heller si som sant er at du tar babyen med deg og går når du oppfatter at de andre ser på henne som en forstyrrelse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå