Zitro Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 I mitt hode er det barnehagens ansvar og sørge for at mitt barn ikke får spise mat han ikke tåler når han er under barnehagens "omsorg". I våres barnehage får barna selv velge is dem skal få når dem har bursdag. Alle barne får da servert denne isen. Mitt barn har nøtteallergi, og tåler dermed ikke mange typer iser. Når jeg leverte han i dag fikk jeg beskjed om at det i dag kom til å bli servert peanøtt is etter et barns ønske, og dem lurte på hvordan dem skulle holde mitt barn unna. Er det mitt "problem"? Jeg skjønner jo at det blir en problemstilling for dem, pga barnet mitt skjønner ikke sammenhengen med at det er isen som gjør han syk enda. Jeg synes barnehagen da heller burde tilby trygg is til alle, og ikke da måtte utelukke mitt barn. Får han servert en annen is blir han selvsagt bare lei seg og skjønner ikke hvorfor ikke han kan få det samme... Han er 3 år. Synspukter takk?
It's all about me Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Har en med cøliaki på 3 i barnehagen. Er det noe som blir servert som han ikke kan spise får han eget. Så dit barn skal ha egen is, han skal ikke se de andre spise eller fjernes fra situasjonen. En barnehage er plitig til å tilrettelegge kosten etter barn med allergi. De kan ikke nekte andre å spise noe, men skal ha et likeverdig tilbud til alle.
Gifteklar:0)) Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Det kan da ikke være så vanskelig å serverer en is alle kan spise,for å gjøre det enkelt? Men skjønner det jo om det hadde vært mange barn med forskjellige allergier.
Linda-Kristin=) Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 skjønner du er frustrert men synes det blir mer rett at gutten din skal få en annen is og så skal de andre få isen som bursdagsbarnet har valgt... hvis det er sånn det fungerer at bursdagsbarnet får velge is? må jo finnes en is som gutten din liker som han kan få istedet?
___ Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Det kan jo hende de spurte forde det ikke er alle som har nøttealergi som er alergiske mot peanøtter. Peanøtter er vel strengt tatt ingen nøtt i det heletatt selv om en del er alergiske mot begge deler. Ellers synes jeg det må være bra at de spør om sånne ting. Kansje du hadde tips til hvordan du mener det best kunne løses.
___ Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Kunne du ikke foreslå at gutten din fikk en annen is, gjerne hans favoritt som var dobbelt så stor som de andres, slik at han følte an fik noe som var minst like bra som de andre.
Zitro Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2009 Jo, jeg foreslo en annen is for han og han hadde heldigvis fått det da... med det resultat at selvagt halvparten av alle dem andre barna også hadde ville hatt den :-) Men synes bare barnehagen kunne hatt som praksis å servert 2 typer is og ikke baaaaaaare den som bursdagsbarnet ønsker liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå