blirjegsnartmamma Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Da har vi fått svaret fra Riksen da.. Først hadde de jo sendt det til gamle adressen vår, så det kom aldri frem.. Så mannen fikk det på faks til jobben - det var smart..... "Resultatet av sædprøven foreligger nå, og viser få ideelle sædceller og mange hodefeil. Det betyr at sædkvaliteten er nedsatt." Synes så synd på mannen min nå.. Han tar dette virkelig tungt!! Forståelig nok... Pergo har jo ikke hatt noen effekt på meg, så da sliter vi jo begge to.. Snakker om fantastisk utgangspunkt!!! Nå vet jeg bare ikke lenger... Vet bare ikke hva jeg skal gjøre nå.. Han må tilbake og ta en ny prøve i juli, for å dobbeltsjekke... Pokker!!
Blåbærmuffins Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Huff, huff.. Skjønner følelsen du sitter med nå. Mannen har for få svømmere så er visst ganske vanskelig for oss å bli gravid selv. Fikk litt panikk begge to da vi fikk svaret, men etter å ha surfet en del på nettet ble vi egentlig ganske optimistiske. Blir mest sannsynlig icsi på oss. Venter på sædprøve nr to, men har få forhåpninger om at den ser noe bedre ut. Mannen er jo supersunn og hadde allerede gått på alskens vitaminer og tilskudd som skal være bra for svømmerne lenge før den første prøven ble tatt.. Har du vært hos gyn da? Kan jo være lurt å få det unna mens dere venter på at han skal inn til ny test? Skjønner ikke helt hvorfor han må vente helt til juli. Har hørt dette med tre mnd mellom testene, men min gyn sa at dette bare var tull fordi han kontinuerlig produserer sædceller uansett... Blir bare ca 1 og en halv mnd mellom min manns tester.
lillehare Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 hei, har dere barn fra før da?? forstår nøyaktig hvordan du har det. vanskelig å komme trøstende ord når man er fortvilet selv. men sto det noe om hvor mange som svømte fort o.l?? ikke heng deg opp i en setning, se på helheten. mannen min har nedsatt kvalitet og vi må jo bare forsette å håpe... lykke til da.. pergo har forresten ikke hatt effekt på meg heller...
blirjegsnartmamma Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2009 Vi vil ha en liten knert 14 pp: Har vært masse hos gyn, neste skritt var lapraskopi... Har ikke eggløsning, og pergo virker heller ikke.. Skulle egentlig begynne på trippel kur, men tror ærlig talt ikke det er noen vits nå.. Det sto i brevet at han skulle ta ny prøve i juli, for da er alle "nylagde".. Har lest litt nå, og tror det blir isci på oss også..
blirjegsnartmamma Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2009 Hei lillehare VI har ingen barn fra før - dette skulle være vårt første.. Står ikkeno utover det jeg har skrevet her faktisk.. Bare at han må ta en ny prøve i juli.. Hadde jeg bare hatt eggløsning, så kunne det jo skjedd.. Men når ingen av oss "funker" skikkelig...
lillehare Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 du, nå må du gi deg!!!!!!! dere er jo ikke ferdig utredet engang!!! ble han henvist direkte til riksen?? dårlig å skrive bare en slik kommentar fra sykehuset eller hva det nå er fordi man skal ta en helhetsvurdering!! send han til purvis, kan nesten garantere dere at dere får svar på alt dere lurer. vi var der og fikk løst mange spørsmål. det er jeg 100 % sikker på at dere rtenger, for nå går dere bare rundt og venter og det er bare for j... Har du hatt noe utredning??
blirjegsnartmamma Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2009 Lillehare: Jeg har vært hos gyn siden oktober.. Så før vi kunne planlegge lap, måtte han ta en sædprøve.. Så gyn har skrevet brevet jeg fikk, hun fikk resultatet fra Riksen.. Nå vet jeg bare ikke hva jeg skal gjøre videre.. Skal til fastlegen imorgen for noe annet, så skal snakke med han om det også.. Se hva han sier.. Hva han syns veien videre bør være.. Mannen min er helt knust.. Vi har hele veien hatt adopsjon som en veldig reel mulighet, men nå vil han ikke lenger.. Han vil ha et barn som er VÅRT! Og er redd han ikke blir glad i et adoptert barn, at det blir erstatning.. Stakkar kjæresten min...
lillehare Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 skrev deg en pm i sted, men du kjære deg, trøst han så godt du kan og ta dere en tur til purvis. jeg er sikker på han får konkrete og mange svar på alt han lurer på!! min mann var selføgelig lei seg han også, men etter å ha snakket med purvis ble han ikke så engstelig. dere er nødt til å gjøre det, slik at dere vet selv at dere har gjort alt... ang adopsjon så er det en tanke for menn som må modnes for menn, det må tas litt etterhvert og ikke bestemme seg der og da. det er en lang vei å adoptere og forstår han godt. som sagt, det er tanke som må modnes litt, uansett lader, 20 eller 40... håper det greit hos legen i morgen da, du må holde meg underrettet da, håper det løser seg for oss slitere, kjipt i sitte i denne båten... men bare spør om du lurer på noe .)
blirjegsnartmamma Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2009 Tusen takk lillehare Svarte deg på pm jeg! Når det gjelder adopsjon, så har vi vært helt enige hele veien.. Snakket om land osv.. Og det er andre i relativt nær familie som har adoptert også, på hans side.. Så familien der er veldig åpne for det.. Men helt siden Riksen, så har han blitt litt negativ.. Så det er nok derfor..
MK73 Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Jeg skjønner at dette er vanskelig for dere. Men dere har fortsatt muligheter. IVF/ICSI er sånt sett en super metode for dere; da får du provosert frem eggløsning og de beste av sædcellene hans blir plukket ut og injisert i eggene dine. Jeg sier ikke at den veien er en enkel vei å gå, men det vil i alle fall ut fra det du skriver gi dere gode muligheter for biologiske barn. Hvis den neste sædprøven viser samme resultat så blir dere nok henvist til IVF/ICSI - men det kan kanskje lønne seg for deg å ta lapaoskopi først slik at dere er sikre på hva som er din diagnose før dere setter igang med prøverør. Så det er jo ikke sånn at adopsjon er den eneste muligheten for dere. Lykke til videre!
blirjegsnartmamma Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2009 Hei MK73 Jeg skulle egentlig ta lap, men vi skulle vente til vi så utfallet av hans prøve (legens anbefaling) fordi det ikke var noen vits i å sjekke meg opp og ned hvis det feilte han noe.. Jeg har ikke eggløsning, har ikke fått det med pergo heller.. Skal egentlig ta en trippel kur, men den har vi utsatt fordi vi ventet på resultatene.. Og nå skal vi vente til etter neste prøve også har vi funnet ut. Stresse helt ned i sommer og ikke tenke på noe med lege eller prøving, utenom den turen han må ha til riksen i juli.. Jeg er veldig for ICSI, og det er han også.. Så håper vi kan få det etterhvert.
lioness* Skrevet 12. mai 2009 #12 Skrevet 12. mai 2009 Mannen min sin første sædprøve viste også nedsatt kvalitet, men kontrollprøven var plutselig normal. Senere prøver har også vært normale, så ikke avskriv sjansen helt for at det kan ha vært forbigående! Hvis dere går for ICSI så har jo det samme suksessrate som "vanlig" IVF, så da har dere ganske gode forutsetninger for å lykkes. Krysser fingrene
hildri Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Hei dere alle sammen med menn med nedsatt kvalitet!! Ville bare gi dere noen oppmuntrende ord. Jeg hang her inne mye i høst og var superfortvilet når vi fikk svar på min manns sædprøve som viste nedsatt kvalitet. Vi begynte å tenke ICSI og IVF og var superfortvilet for at dette ikke skulle gå. Men uken før vi skulle ta en ny sædprøve for kontroll, ble jeg GRAVID!!!! SÅ DET ER MULIG!!! IKKE GI OPP. Jeg hadde i hele høst masse psykisk stress med jobben min og da dette løste seg ble jeg gravid. jeg vet det er lett å si men jeg er overbevist om at Psyken spiller inn. Så mitt råd er: kos dere i sommer, med god mat, deilig kald rosevin og masse sex!! Så hode og bena opp jenter.... Hilsen meg med lite nurk i magen på 14 uker!!! Skal følge med dere.... (det er så fint forum dette så jeg kan ikke la være å bry meg!)
Mikkemafian Skrevet 12. juni 2009 #14 Skrevet 12. juni 2009 Vil bare støtte Hildri på dette. Vi har et barn som ble til ved ICSI p.g.a. dårlig kvalitet hos mannen. Etter dette har vi klart å bli gravide på egenhånd hele 3 ganger:) Det gikk galt de første to, men nå er vi over halvveis og kjenner sprelling. Så uansett er det håp. Vi var så sikre på at dette ikke kunne gå, at vi ikke brukte prevansjon etter fødsel. Ble gravid etter 6 mnd, og ble litt skrekkslagen med tanken på 2 så tette. Nå gikk ikke dette bra, men det sier i hverg fall at det er muuulig!!! Håper dere lykkes alle sammen her inne!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå