Gå til innhold

fostervannsdiagnostikk..eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kanskje litt dumt å spørre om det her inne, men legen her i Roma spurte meg om jeg ville ta en slik prøve eller ikke. Jeg er 26 år gammel, så sjansen for at det er noe galt er vel ganske liten, men jeg tror (i motsetning til hvordan jeg har forstått det er i Norge?) at alle her får spørsmålom det. Jeg heller mot å la være... Får kanskje ulike svar nå (og enkelte jeg kanskje ikke liker), men hva ville dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om fostervannsdiagnostikk, men dersom det jeg har hørt stemmer - at det er 1-2% sjanse for å abortere som følge av undersøkelsen, så kunne det ikke falt meg inn å ta en uten noen spesiell indikasjon på at det var nødvendig.

Hadde vel i grunn ikke gjort det om det bare var 1-2 promille sjanse for det heller.

Noe annet blir det selvsagt om man er et risikotilfelle for alvorlig sykdom hos foster.

Skrevet

Ville ikke gjort det jeg. Med mindre dere har noen spesielle, arvelige sykdommer i familien? Utenom det er du så ung, og selv om du kan få et barn med Downs som 26-åring så er sjansene veldig små. I Norge får man ikke den prøven før man er 38 år, eller man kan få den tidligere hvis man har født et barn med Downs allerede, eller det er andre spesielle grunner. Det medfører jo også en viss risiko for abort (uten at jeg aner hvor stor den risikoen er) og da ser jeg egentlig ikke poenget når du er så ung.

Skrevet

Takk for svar! Og det var akkurat de svarene jeg ville ha... :)

Skrevet

Det er kun 0.5% sjangse for spontanabort ved fostervannsdiagnostikk.

Jeg tok det nå for ca 1 mnd siden, angrer ikke på det.

Skrevet

Jeg fikk mine tre første barn da jeg var 27, 30 og 32. Fostervannsdiagnostikk var ikke aktuelt da, men jeg sjekket nakkefolden til alle tre ved 12 ukers graviditet. Nå er jeg gravid med fjerdemann og er 42 år. Jeg valgte å ta fostervannsprøve denne gangen - pga alder.

Jeg forstår at du spør i og med at legen la det frem for deg på den måten han gjorde, men jeg er enig med de andre over - at dette trenger du nok mest sannsynlig ikke!

Selvom sjansene er små for spontanabort ved fostervannsprøve (nesten 1 %), hadde jeg ikke tatt den sjansen dersom jeg var 26 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...