Gå til innhold

Min fødehistorie!


Heldig mamma til ♥to gutter♥

Anbefalte innlegg

Her kommer min historie:

 

Vannet gikk kl 01.30 natt til den 29. Reiste til føden for sjekk, men hadde ingen rier, kun perioder med regelmessige kynnere som stoppet opp etter hvert. Ble på føden grunnet kynnere og en episode med lav puls hos babyen på CTG. Ca kl 20 den 29. begynte jeg å få rier og så tok det bare helt av. Hadde svært intense rier som begynte uregelmessig men som raskt utviklet seg til å komme hvert 2. minutt og vare nesten like lenge, dvs nærmest ingen pause mellom riene. Var helt jævlig, og litt frustrerende først fordi jordmor først ikke trodde at jeg hadde rier fordi hun ikke fikk registrert dem på CTG og at de var uregelmessige og langvarige. Var skikkelig hardhendt da hun skulle kjenne på magen og det var dritvondt!! Hun foreslo først 2 Paralgin Forte og en Sobril slik at jeg kunne sove litt og få "skikkelige rier", men jeg forsto jo at det ikke ville hjelpe nok og at smertene måtte være rier! Heldigvis kom en annen jordmor som kjente på magen og konstanterte at det helt sikkert var rier akkurat da riene tok helt av. Ble endelig undersøkt nedentil ca kl 21.45 (de utsetter dette så lenge som mulig når fødsel starter med kun vannavgang pga infeksjonsfare) og hadde 3-4 cm åpning. Jordmor anbefalte da epidural grunnet de intense tette riene. Jeg var lettet og overlykkelig over å endelig få hjelp med smertene. Det kom raskt en anestesilege som satte epiduralen raskt og relativt smertefritt med fantastisk god effekt! Jeg var helt i himmelen over å være så og si smertefri igjen. Fikk slappet av i en times tid og ny jordmor som var kommet på vakt sjekket åpning igjen kl 00. Da var det 9 cm og nesten klart for å trykke, så hun skrudde ned igjen dosen på epiduralen for at jeg skulle kjenne pressriene. Ila en time begynte riene å merkes igjen og litt over kl 01. var det klart for å presse ham ut. Riene var smertefulle, men det hjalp å presse. Presset i ca 1 time og var ganske sliten, + at jeg fikk kramper i begge lår på slutten pga litt ubehagelig stilling, så vondt på slutten! Men kl 02.04 var gutten født! Revnet litt nedentil og sydde 7 sting, men ikke noe som vil bli noe problem senere og er heller ikke nå. Totalt tok fødselen litt over 6 timer fra første ri til babyen var ute (24,5 timer etter vannavgang).

 

Vi kom hjem på søndag 03. mai og har vært rimelig slitne. Han skrek mye de første døgnene, spesielt på natten og vi hadde problemer med å få han til å ta det ene brystet. En uke uten særlig nattesøvn tar på! Men i går var vi på vår første trilletur alle tre og lillegutt har vært roligere de siste 2 døgnene. Ammingen begynner å fungere også, så det gjør ting mye lettere. Håper den gode trenden fortsetter!

 

Ble jo en aprilbaby, men kommer nok til å henge litt her inne på maiklubben :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så masse!

 

Jeg ble også april-mamma, men hører jo hjemme her lell. Lykke til med amminga ( vi har også slitt litt med å komme i gang, men nå ser det ut til å ta form) og ha en lykkeig barselstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse du også, selma! Lykke til med barseltiden deres :-) Her går ammingen stadig bedre, så det ser ut til at ting skal ordne seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeeey! Se hva jeg fant!!!! Så "moro" å lese, nå slipper du ta hele greia på telefonen...... Gratulere igjen! Og skjønner vi har blitt flere i "heia epidural"-klubben!!!!

 

Stoooor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...