Gå til innhold

Deltidsstilling i helsevesenet +sykemelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet, har 60 % fast stilling men tar på meg masse ekstravakter slik at jeg har ihvertfall 100 % lønn og har hatt dette siden september. Nå er jeg gravid og kommer etterhvert til å bli delvis sykemeldt regner jeg med siden jobben er fysisk tung. Spørsmålet er om jeg kommer til å bli sykemeldt ut i fra stillingsprosenten min på 60, eller om de ser på hvor mye jeg har jobbet (dvs 100 %). La oss si jeg blir 40% sykemeldt, så kan jeg vel jobbe som vanlig i min faste 60 %-stilling?? Eller blir jeg 40 % sykemeldt ut fra min faste 60 % stilling slik at jeg kun jobber 20 % og mottar sykepenger på tilsammen 60% av hva jeg pleier å ha i mnd...?

Finner ikke noe om dette på Nav...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du blir sykmeldt i forhold til stillingen din. Blir du 40% sykmeldt- er det av 60% stilling. Må med andre ord ha 100% sykmelding for å være sykmeldt fra hele 60% stillingen din

Skrevet

DEt er kun utifra stillingsprosenten din, og blir du 100 % sykmeldt får du 60 % sykepenger.

Skrevet

(man trenger ikke sykmelding for å slippe ekstravakter man selv ønsker!! Så hvis du orker din vanlige stillingsprosent så er det bare å kutte ekstravaktene..)

Skrevet

Det hele dreier seg vel egentlig om økonomi. Jeg, som veldig mange andre kvinner jobber ufrivillig deltid. Dvs, jeg MÅ jobbe 100 % fordi jeg er avhengig av de pengene. Jeg er ikke noe mindre avhengig av de pengene selv om jeg skulle bli sykemeldt helt eller delvis. Det snakkes så mye om at man ikke skal tape penger på å bli syk/gravid. Men jeg taper jo 40% av inntekten min, om det stemmer det som dere sier, hvis jeg ikke klarer å holde tempoet oppe og ta like mange ekstravakter som jeg har gjort til nå.

Dette kan da virkelig ikke stemme??

I mitt hodet er det logisk om jeg f.eks skulle bli sykemeldt 40%, så kan jeg allikevel jobbe hele min faste 60%-stilling. Da jeg faktisk har jobbet 100% i all tid. Da kan jeg jobbe 60 % og få sykepenger etter hva jeg har tjent de siste 6 mnd.

Motsetningen vil jo være at jeg nekter å sykemelde meg og fortsette å ta alle disse ekstravaktene og slite meg totalt ut, for deretter å bli fullt sykemeldt (for DA får man jo etter hvor mye man har tjent og ikke etter den faste stillingsprosenten). Hva som lønner seg for arbeidsgiver og NAV er ihvertfall ikke så vanskelig: Nemlig sykemelde meg etter hvor mye jeg HAR jobbet. Det er jo det som er arbeidsevnen min, og hva jeg betaler skatt etter!

Skrevet

jeg er 99% sikker på at det vi sier stemmer, men du kan jo sjekke med TV dersom du er organisert.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på hva vi har nevnt tidligere. ellers kunne jo også mange spekulere i dette med at man jobber mye overtid før en tid man regner med å bli sykmeldt (f.eks i en gravidtet....). Virker faktisk ulogisk det du antyder at burde skje.. At du blir sykmeldt fra overtid/vakter du selv ønsker å ta i tillegg til din jobb du er ansatt for. Du kan ikke sykmeldes fra frivillig arbeid som ingen krever av deg..

Skrevet

Du kan jo ikke sykemeldes fra en stilling som du ikke har, nemlig en 100% stilling. Dersom du blir 100% sykemeldt, er det din reelle lønn som legges til grunn for sykepengegrunnlaget. Du kan nok ikke sykemelde deg kun fra å ta ekstravakter, da disse er nettopp ekstravakter og ikke fast inntekt. Husk at overtid heller ikke skal regnes med hverken på sykepengegrunnlaget eller permpengegrunnlaget.

Skrevet

Jeg blir nå mer og mer overrasket jeg da... Helsevesenet i Norge er organisert slik at det er meget vanskelig å få 100% fast jobb. De aller aller fleste må basere seg på ekstravakter for å komme seg opp i en 100% stilling som de aller fleste ønsker. (Jeg må ta ca 7 vakter i mnd for å komme opp i full lønn) På min post er det 14 faste stillinger. Derav kun EN som er 100%, resten er små brøker. Jeg tar ikke ekstravakter fordi det er frivillig, men fordi jeg har behov for en fulltidsjobb og jeg har behov for full lønn!! Og arbeidsgiver har behov for meg!

"At du blir sykmeldt fra overtid/vakter du selv ønsker å ta i tillegg til din jobb du er ansatt for. Du kan ikke sykmeldes fra frivillig arbeid som ingen krever av deg." (se over)

"Frivillig" arbeid som ingen krever av meg??? Det er da vel ingen som krever av meg at jeg må jobbe i det hele tatt?? Hadde jeg villet det så kunne jeg ha valgt et liv på sosialen. Men det har jeg altså ikke, men jeg har jobbet fullt og klart meg selv på min sykepleierjobb og tjent bra med penger. Jeg har overhodet ikke spekulert i graviditet eller overtid- da kan man jo bare se på gjennomsnittet mitt de siste tre årene. Men jeg skal altså tape 40% lønn fordi NAV velger å se på kontrakten min istedet for lønns- og pensjonsgivende inntekt. Lønns og pensjonsgivende inntekt er noe som NAV forøvrig bruker som utregningsgrunnlag for alle andre ytelser de har, men altså ikke for gradering av sykepenger ved deltidsstilling.

Merkelig!!

Skrevet

Jeg tror du misset poenget mitt. Jeg har full forståelse for situasjonen i helsenorge, jeg har selv familie som jobber i helsesektoren. Nav er dessverre ikke bygget opp rundt denne problemstillingen. Siden din kontrakt tilsier 60%, betyr det på papiret at det du jobber i tillegg til dette faktisk er frivillig, ikke noe som arbeidsgiver pålegger deg. Din privatøkonomi er revnende likegyldig i denne sammenhengen. Det er ganske logisk at dersom man har en 60% stilling og har kapasitet til å jobbe dette, skal få sykemelding for de siste 40% som man i realiteten ikke har noen fast arbeidsavtale på og som derfor ikke en en stilling du innehar. Som sagt, blir du 100% sykemeldt, så teller alt du har jobbet minus overtid. Men de kan ikke gi deg gradert sykemelding så lenge du har kapasitet til å jobbe den stillingsprosenten du innehar iht din kontrakt.

Men for all del, ring nav å hør med dem. Det er jo mulig at de kan være smidige i ditt tilfelle?

Gjest -<<-
Skrevet

Jeg er ikke overbevist om at svarene du har fått stemmer. Jeg tror at man i en situasjon som din ved en 100% sykmelding kan få sykepenger for den faste stillingen + ekstravakter du har vært satt opp på de neste to ukene. Deretter går ansvaret over til NAV, som regner ut ditt sykepengegrunnlag ut fra siste års inntekt dersom denne avviker med mer enn 25% fra siste ukesinntekt.

Men jeg tror det er vanskelig å beholde inntekten din i arbeidsgiverperioden om du bare blir gradert sykmeldt, siden dette bare er av den faste stillingen.

Og jeg tør på ingen måte garantere at jeg har rett, jeg er på ganske vaklende grunn her. Men sjekk selv på http://www.nav.no/page?id=671 og ta en prat med NAV.

Skrevet

Rettelse:

Det er ganske logisk at dersom man har en 60% stilling og har kapasitet til å jobbe dette, IKKE skal få sykemelding for de siste 40% som man i realiteten ikke har noen fast arbeidsavtale på og som derfor ikke en en stilling du innehar.

Skrevet

Vel, det eneste jeg finner på nav er dette: "Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent."

Jeg tolker nå ihvertfall "graden av arbeidsuførheten" som graden av uførheten fra 100 % arbeid eller fra hvor mye jeg har jobbet da jeg har vært fullt arbeidsfør. Det står nå ihvertfall ikke noe om typen stillingsprosent...

Ønsketenkning kanskje...;-)

Skrevet

Det tror jeg er ønsketenkning ja;o) Ring nav å spør, så får du et svar der.

Skrevet

Hmmm...klarer nå ikke å slå meg til ro med at jeg mest sannsynlig kun får betalt for den 60% -stillingen jeg innehar, når jeg arbeider 100% om jeg skulle bli gradert sykemeldt... Jeg klarer meg rett og slett ikke på nesten halve inntekta! Komplett umulig!!!!! Men jeg vil jo gjerne jobbe! Og så lenge jeg klarer skal jeg jobbe 100%, men når jeg ikke klarer mer så betyr det salg av hus og hjem!!

Har sakset ut dette fra folketrygdloven. Skjønner at dette er komplisert, men jeg forstår det fortsatt slik at jeg får betalt utifra det jeg har jobba, og ikke det som står på kontrakta...

§ 8-3. Tap av pensjonsgivende inntekt og minsteinntekt

Et medlem har rett til sykepenger etter bestemmelsene i dette kapitlet når han eller hun taper pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) på grunn av arbeidsuførhet som nevnt i § 8-4.

§ 8-13. Graderte sykepenger

Dersom medlemmet er delvis arbeidsufør, kan det ytes graderte sykepenger. Det er et vilkår at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid er nedsatt med minst 20 prosent.

Sykepengenes størrelse skal beregnes på grunnlag av reduksjon i arbeidstiden og/eller inntektstap.

§ 8-40. Arbeidstaker og frilanser

Til et medlem som på sykmeldingstidspunktet har inntekt både som arbeidstaker og som frilanser, ytes det sykepenger etter bestemmelsene for arbeidstakere. Se §§ 8-15 til 8-33. Inntekt som frilanser regnes med bare dersom aktuell ukeinntekt som arbeidstaker etter § 8-28 avviker mer enn 25 prosent fra samlet pensjonsgivende årsinntekt etter § 8-30 andre ledd.

Hvordan tolker dere dette?

Skrevet

Nå surrer du, villmarksguri.

1. du er ikke frilanser, derfor kan du ikke bruke den paragrafen du har satt opp her.

2. Det er ikke NAV som er problemet her. Problemet er at en lege kan ikke sykemelde deg fra en stilling du ikke har! Ergo: han kan sykemelde deg gradert fra din 60% stilling, men ikke utfra en 100% stilling siden du ikke innehar dette men jobber ekstra ved bedriftens behov.

Du kan uansett umulig dokumentere at din arbeidsgiver garantert kommer til å trenge deg 40% utover din 60%stilling i lang tid framover.

Skrevet

Jeg tror alle unntatt pila tar feil her.

Du har rett på sykepenger for alle avtalte vakter fra arbeidsgiver, og når arbeidsgiverperioden er slutt og du fortsatt er sykemeldt får du sykepenger fra nav beregnet ut fra hva du har tjent hittil. Har du jobbet 100% alle måneder siden september får du også sykepenger ut fra dette. Pass bare på at du ikke sier fra deg ekstravakter fordi du ikke orker dem, du må bli sykemeldt fra dem.

Skrevet

Det du sier stemmer hvis man har en 100% stilling, hvilket HI ikke har. HI har en 60% stilling, og lurer på om hun kan bli 40% sykemeldt få sykepenger for ekstravaktene mens hun jobber sin opprinnelige stillingsprosent på 60%. Man kan ikke sykemeldes dersom man kan jobbe hele sin stilling, som i dette tilfellet er 60%.

Skrevet

He, he... surr, surr...;-)

Joda, men greia er jo også at det står i folketrygdloven og på NAVs isder at man ikke skal tape inntekt fordi man er syk. Jeg finner ikke noe sted i loven at dette gjelder kun de som har full stilling på papiret. Jeg kan ikke dokumentere at arbeidsgiveren trenger meg det neste halve året, men jeg kan dokumentere at de har trengt meg på fulltid de siste tre årene( jeg jobber på flere sykehjem + hjemmesykepleie i samme kommune)

Og ang. frilanser skrev jeg dette fordi det er nettopp det sykepleiere kaller seg, da de ikke har fast arbeidssted/kontrakt. F.eks jeg har 60 % fast stilling resten frilans... Mange jobber kun frilans... Men jeg har ikke sjekket hva som egentlig menes i det tilfellet.

Jeg ser poenget ditt altså, men jeg ser mitt litt mer;-) Og det må da kunne gjøres individuelle vurderinger i de tilfeller hvor de kan se at jeg alltid har jobbet fullt?? Jeg vil jo tape dobbelt om jeg skulle bli gradert sykemeldt- nemlig på lønnen min og ved beregning av foreldrepengene når det kommer. DET er uaktuellt! Jeg nekter å selge huset fordi helsenorge kun tilbyr små deltidsstillinger selv om de skriker etter sykepleiere... Det er fanken meg ikke min feil...

Skrevet

hmm.. jeg skal ikke spekulere i dette graderingsgreiene.

Men uansett om du blir sykemeldt 10, 20, 30 , 40 40 el 60% vil det jo virke rart om du tar ekstravakter utenom.. Hvorfor skulle du sykemeldes da likssom?

Men blir du 100% sykemeldt regnes lønnen utifra det du har jobbet den siste tiden. Dvs at du får tilsvarende det du hsr nå utbetalt.

Skrevet

NAV er jo ikke akkurat kjent som kongen av fornuftige løsninger, og jeg ser absolutt poenget ditt. I teorien taper du ikke penger på å være syk, siden du ikke har mer en 60% som fast arbeidstid. Som sagt, ring nav så får du et svar på dette. Jeg synes forresten det er merkelig at man kaller seg frilans dersom man jobber ekstravakter. Da jobber jo veldig mange som frilansere.

Skrevet

Jeg kan jo synse litt jeg også... :-)

Er vel egentlig veldig enig med dum&deilig.

MEN - er du "heldig" vil NAV regne ut inntekten din i forhold til hva du har tjent.

Dvs at du blir sykmeldt fra din stilling som er 60 % - resten er jo som andre sier kun ekstravakter. Hadde det ikke vært ledige ekstravakter, hadde du jo ikke hatt denne inntekten?

Arbeidsgiver vil selvfølgelig ikke betale deg for en stilling du ikke har, bortsett fra at de muligens er pålagt det hvis du er satt opp på ekstravakter i arbeidsgiverperioden.

Det du kan håpe på, er at Nav tar hensyn til den reelle inntekten du har hatt, og ikke baserer seg på det du har ift kontrakten din.

Skrevet

Og dette er akkurat en av grunnene til at Sykepleierforbundet jobber så hardt med å få bukt med delttidsstillinger i helsevesenet! Er bare at ingen ser helt problemet før de havner i en situasjon som din...

Som det er sagt over her, du kan ikke bli sykemeldt fra ekstravakter du ikke er pålagt...

Det du bør gjøre er å jobbe så mye som du orker, helt til du evt blir 100 % sykemeldt. Idiotisk at det skal være sånn, men slik er nå en gang bare loven :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...