♥Lykkeligmamma til 2♥ Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 har nyllig beggynt å jobbe for å tjene rett til foreldrepenger,men nå føler jeg at jeg ikke klarer å jobbe lenge enn mnd.Gravid i uke 15,føler meg ikke bedre og bedre,kvalm og trøtt.Og jobben min krever mye gåing,ståing og sitting.Føler jeg ikke klarer meg lenge,i tillegg veldig mye løfting,har allerede fått vond i ryggen etter noen dager i jobb.Det finnes ikke tilrettelegging på jobben min,så jeg MÅ jobbe som de andre.Har tenkt å sykemelde meg i slutten av mnd,men nå har jeg så dårlig samvittighet,Arb.giveren kan tro at det var planlaggt og jeg utnytter systemet.Hva skal/bør jeg gjøre??
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er arbeidssøkende (20+4 idag) og har fortsatt ikke fått noen jobb. Vet ikke helt hvordan dette kommer til å gå med tanke på permisjon, penger osv. Jeg er frisk og fin og har ikke et eneste svangerskapsproblem, men magen kan jeg ikke skjule så når jeg ev. går på intervju VIL de se at jeg er gravid. Jeg er redd for at de ikke kommer til å ansette meg pga graviditeten. I ditt tilfelle ville jeg jobbet det jeg kunne, vere veldig forsiktig med løft etc. til du føler at du må sykemelde deg. Det er DIN kropp og DIN baby det går utover, og jeg synes du ikke skal ha noe dårlig samvittighet for å forlate jobben din dersom helsen din står på spill. Arbeidsgiver vil forhåpentligvis vere forståelig, og ev. litt sur, men tenk på helsen først og fremst. Utnytter systemet? Vel, systemet er der av en grunn og du har ALL rett til å nytte det så godt du kan. (Det heter NYTTE systemet, ikke UTNYTTE (i tilfelle arbeidsgiver konfronterer deg med det ) Om noen mnd eller etter den lille er født vil du ikke tenke på hva du gjorde eller ikke gjorde mht jobb / arbeidsgiver Lykke til
emla Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Hvorfor i alle dager skal du ha dårlig samvittighet? systemet er lagt opp til at vi må være litt kyniske å utnytte det for å få noe igjen. Hvis du ikke klarer jobben skal du heller ikke fortsette. Akkurat nå skal du passe på deg selv å prøve å nyte svangerskapet.Når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg, ja for det er faktisk han det står på, har de heller ingen grunn for å anklage deg for å utnytte systemet.
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 For det første så har du rett på tilrettelegging på arbeidsplassen, enten å jobbe med mindre fysiske ting eller annen tilrettelegging. For det andre så er det opp til legen å sykmelde deg. Gir legen deg det, så er det jo fordi du trenger det for ditt og barnets beste. Det er jo dette du og jeg betaler skatt for å kunne ha som trygghet når vi blir syke.
Mamma_til_isabella Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Dårlig samvittighet skal du ikke ha:) Når jobben din ikke kan tilrettelegge for deg kan du søke om svangerskapspenger.Snakk med arbeidsgiveren din om det. Om de forskuterer penger opparbeider du deg retten på ferie også noe du ikke gjør når du er sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå