Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har blitt kalt inn i uke 9 for testing av ulike kromosonfeil etc. Jeg vet at Downs kan sees i uke 10-12 så jeg lurer lit på hva han skal se etter i uke 9. Jeg har blitt innkalt til sykehuset til en spesialist i fosterdiagnostikk
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Jeg skjønner ikke helt hva de skal se etter så tidlig. Nakkefolden, indikasjon for kromosomfeil bl.a. Downs, Turners syndrom og trisomi 13 og 18, mener jeg man ser senere fra ca. 11-14 (etter dette forsvinner den gjerne). Morkakeprøve kan ikke tas før fullgåtte 12 uker, fostervannsprøve fullgåtte 15. Har man spesielle grunner til å tro det er kromosomfeil vil man ta morkake- eller fostervannsprøve regner jeg med. Er det pga din alder du er innkalt?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har. De så på nakkefolden. Og de kan også se på andre ting, men det kan du snakke med dem om. Jeg har lest at de kan se på foster med downs at de kan sprike med fingrene to og to veldig ofte. Altså at fingrene ikke sprikes alle fem, men to og to, skjønner? Selv om det ikke er en 100% sikker indikasjon, gjør downs foster dette oftere.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Nei ikke vet jeg. Jeg trodde jo som sagt også det var fra uke 11 man kunne se sånt. Men han som jeg skal til er en av landets fremste på fosterdiagnostikk, så han vet vel hva han snakker om. Jeg fikk bare brev om at jeg skulle melde fra når jeg ble gravid også komme inn mellom uke 8 og 10 for diagnostisk ultralyd. Ingenting om hva de skal se etter. Har jo vært til nakkefoldtesting i tidligere svangerskap, men da i uke 12. Det er ikke pga alderen min nei.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Fant dette Morkakeprøve kan ved hjelp av biokjemiske prøver eller DNA-undersøkelser etter 9-10 uker av svangerskapet påvise om fosteret har arvelige sykdommer som allerede fi nnes i familien. Slike sykdommer er oftest sjeldne, men det foreligger høy gjentakelsesrisiko. Svaret på undersøkelsen vil foreligge før utgangen av 12. svangerskapsuke.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Sannsynligvis skal du først til genetisk veiledning, en samtale eller veiledningstime alle som skal ha fosterdiagnostikk må gjennom. Har du vært til det før, da er det mulig du ikke trenger? Det gjøres på 5 sykeshus i norge, et av de som er godkjent for å drive slike undersøkelser. Det finnes flere typer undersøkelser, duotest komb med ultralyd, fostervannsprøve og morkakeprøve. Man undersøker spes med tanke på trisomi 13, 18 og 21. Fostervannsprøve tas etter 15 uker, og morkakeprøve etter 10 uker, men de gjør en forundersøkelse først. Hvis du skal ha duotesten (blodprøve) og ultralyd står dette på ullevål sine sider: "Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker." Linken til info fra ullevål sine sider: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå