Gå til innhold

Deling av reisekostnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står i avtalen vår at "reisekostnadene skal deles", (men ikke hvordan de skal deles).

Vi har til nå delt likt på antall reiser og da mener jeg at vi også har delt på reisekostnadene. Bf har reist dyrt og jeg har spart så godt jeg kan.

Nå kommer han med reiseutgifter fra også før avtalen ble skrevet og vil at jeg skal komme med mine slik at vi skal avregne. Han mener at kostnadene skal deles 50/50. Problemet er at han har vanvittig mye høyere utgifter enn meg selv om vi har likt antall reiser. Det er fly involvert derfor den store forskjellen. Jeg har ikke råd til å dele likt med han når han reiser på den måten. Han tjener også ganske mye mer enn meg, men selv om vi skulle dele på kostnadene etter prosent ift lønn tror jeg at jeg ville kommet dårligere ut enn om vi fordelte på antall reiser.

Noen som har noen gode råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge loven skal de deles etter inntekt dersom ikke annet er avtalt. Dere har ikke avtalt noe annet, så det er fullt mulig å få kostnadene delt etter inntekt.

Det forutsettes også at man skal velge en rimelig måte å reise på. Hvis det er mulig å reise med buss, tog eller båt, men den ene parten insisterer på fly feks, så må denne dekke de ekstra utgiftene dette innebærer selv.

Skrevet

Dagens :-D

Han kan ikke reise med fly bare fordi det passer ham best og han har råd til det når du ikke har råd til det. Har han spurt deg om det er greit for deg? Man skal velge den reisen som er rimeligst med mindre man er blitt enige om noe annet.

Det du gjør er å ta for deg hans reiser, og så regner du ut hva det ville ha kostet hvis han hadde valgt en annen reisemåte, så betaler du din andel av dette beløpet. Hvis han tjener ganske mye mer enn deg, så er det ikke rimelig at man skal dele kostnaden i to. Man skal bidra med så mye man kan, og er han voksen, så skjønner han det, han også.

Skrevet

Dagens :-D

Han kan ikke reise med fly bare fordi det passer ham best og han har råd til det når du ikke har råd til det. Har han spurt deg om det er greit for deg? Man skal velge den reisen som er rimeligst med mindre man er blitt enige om noe annet.

Det du gjør er å ta for deg hans reiser, og så regner du ut hva det ville ha kostet hvis han hadde valgt en annen reisemåte, så betaler du din andel av dette beløpet. Hvis han tjener ganske mye mer enn deg, så er det ikke rimelig at man skal dele kostnaden i to. Man skal bidra med så mye man kan, og er han voksen, så skjønner han det, han også.

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden altså, men hvis det er slik at samværeforelderen henter og leverer annenhver helg når han har samvær - dvs 40mil kjøring annenhver helg - ca 500kr i utg til bensin oh bompenger

Hvordan deles dette da? Kan dette utregnes via nav og så trekkes fra bidraget slik at mor slipper å gi ham kontanter hver gang?

Skrevet

Nei, nav vil ikke ha noe med dette å gjøre. Hvem som henter og bringer har i utgangspunktet ikke noe med fordelingen av utgiftene å gjøre. Det skal fremdeles fordeles etter inntekter med mindre man blir enige om en annen fordeling.

Det er opp til partene selv å bestemme hvordan de vil ordne opp. Man kan betale annenhver gang eller en reisevei hver der det passer. I andre tilfeller passer det at en av partene legger ut og får igjen av den andre parten senere. Av og til må man forlange å få beløpet tilsendt på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...