3+1 i magen Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Hei Var på rutineultralyd i går. Fikk da en termin som må være minst en uke for sent. VAr på ultralyd i uke 12 og fikk da en termin som var to uker tidligere enn den i går. Trodde ul teminen var til å stole på jeg! Dersom ul terminen i går skullle stemme vil det si at min manns sædeceller kan leve i 14. dager. Befruktning må ha skjedd en uke før forventet mens ( ikke egentlig utenkelig, men jeg har en stabil syklus på 22 dager). Jeg må oså ha testet positivt 6 dager etter befruktning, noe som ikke er mulig da embryoet ennå ikke har festet seg på dette tidspunkt.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg hadde det slik i mitt forrige svangerskap. Jeg hadde menstermin 9.juni, ble flyttet til 22.juni på ordinær ultralyd. Snuppa kom 8.juni. Stol på din termin du Er uenig i ultralydterminen min denne gangen også, men ble ikke flyttet like mye som sist...
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Ja, jeg er litt i tvil jeg òg... Er bare satt tilbake en uke (menstermin 28.aug og ul-termin 5. sep) men syns det virker litt merkelig siden jeg har en syklus som er utrolig eksakt. Virker litt rart at den helt plutselig skulle hoppe en uke fremover i tid!? Magen er ikke så veldig stor, selv om jeg snart er i uke 23 så jeg lurer på om babyen bare er litt liten jeg. Men men, den babyen kommer når den er klar for det (forhåpentlig!) så vi får vel bare vente å se da...
solstråle - 83 Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Eg stoler også mest på min egen termin. Men blei heldigvis endra 5 daga i "riktig" retning. Det vil sei at eg skal ha blitt befrukta før EL-slim kom og selve EL. Dreiv nemlig med temping den månden og skreiv ner både temp, sekret, når vi hadde sex ol.
Mamma_til_isabella Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Det er den terminen du fikk i uke 12 som er den korrekte! På ordinær er det egentlig for sent å sette nøyaktig.Er en grunn til at de bommer stadig vekk.Jeg har vært hos flere eksperter og de sa at det er den i uke 12 som er riktig. Hadde jeg vært deg ville jeg fått et brev fra der du var på ul i uke 12 med termindato da og tatt det med for å få rettet opp. Hadde jo vært kjedelig om du kunne gå 3 uker overtid i steden for 2....
Bare™ Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Hva er en ekspert på ul? Jeg har hatt- og har ekstra oppfølging under svangeskap, og får samme beskjeden hver gang, tross at jeg har gått til flere forskjellige i alle svangerskapene mine. de sier alle det samme; at det er en av grunnene til ord ul, at man skal fastsette termindato bla.. Det gjøres på bakgrunn av målinger av barnet. I uke 12 vokser fostrene veldig ujevnt, og blir målt på hodet. Her kan det avvike mange dager, opptill en uke feil dersom man setter kryssene noen mm feil. Derfor er det visstnok også vanskelig å måle korrekt ved tidlig ul, og dette ikker er prosedyre i Norge. men, ærlig talt. Det er både gynekologer og det ene med det andre jeg har vært hos, og ingen har noengang skrytt på seg noen ekspert tittel, De er alltid ydmyke, og sier at det er vanskelig å måle korrekt, og derfor har man en slingringsmonn på inntil 2 uker på termindato... Det de fastsetter termindato på helsekortet utifra, SKAL være basert på siste mens Uavhenigg om du har hoppet over en syklus, faktisk.. Men jeg er hvertfall ingen ekspert- bare en mor som aldri får nok fødsler
JenteOgGutterMamma! Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Hei! :-) Stol på din egen termin er min erfaring etter snart 5 svangerskap! Har født FØR UL terminene alle gangene, noe som jeg selv vet er rett! Forrige gang var jeg først på 12 ukers UL utvidet UL på St.Olavs, og da stemte terminen nøyaktig på dagen med min egen termin! Visste også nøyaktig når jeg hadde EL, og når jeg fikk positiv graviditetstest! Men på 18 ukers UL ble jeg satt tilbake ca 14 dager, og selv om jeg forklarte at jeg allerede hadde fått positiv graviditetstest den dagen jeg etter 18 ukers terminen skulle hatt EL, var ikke terminen etter 18 ukes UL til å rikke! Ble litt frustrert og ringte til hun på St.Olavs som tok 12 ukes UL på meg, og hun sa at det var den UL i uke 12 som var riktig, og dei er eksperter på fosterdiagnostikk! Og den som fødte dagen før terminen dei sa på St. Olavs og min egen termin var jeg! ;-) Så stol på din egen termin, og ta det opp med jordmora di i god tid før terminen slik at hun er klar over det, slik at du evt. i verste fall slipper å gå opptil 4 uker på overtid, noe som slettes ikke er bra! Stå på og lykke til! :-)
Mamma_til_isabella Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Eksperter på ultralyd er de som har drevet med det hele livet og spesial utdannet seg på det!!!!! Å nei,du kan spørre hvilken som helst lege om man får mest nøyaktig termin ut i fra og måle i uke 12 eller 19.For det er i uke 12.De vokser ikke sånn i rykk og napp da.Det er tidligere i svangerskapet. Å det avviker ikke mange dager og uker som du sier det er helt feil. Og i ultandet setter de termin ut i fra uke 12!Hvorfor tror du at kun 5% føder på termin her i landet?De fleste bommer med gjerne en uke eller to.Mens i utlandet bommer de med pluss minus en dag.Det er STOR forskjell! Jeg ville gått ut i fra min egen termin og min tidlige ul termin når avviket er så stort som det er. Å det du sier at de fastsetter termindato etter siste mens det forekommer jo heller ikke alltid.Er mange som ikke husker sist de hadde mens om den ikke er regelmessig!
awenka84 Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Jeg synes det var vanskelig å tro at den terminen jeg gikk hos legen og den jeg regnet ut til å stemme. Men da jeg var på tidlig ultralyd i uke11+6 og ble fremskyvet nesten en uke (4 dager) stemte denne bedre følte jeg selv. Blir spennende å se hva de sier på ordinær ultralyd.
Gjest Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 I forrige svangerskap(og første) hadde vi ass.befruktning. Da vet man jo nøyaktig når ting skjer. Ut fra den datoen befruktet egg ble satt inn, var terminen 11. november. Den ble den UL-terminen på de 3 ul jeg hadde til og med uke 12. Da vi kom på sykehuset for ul ved ca uke 18-19 ble terminen 16. november. Slimproppen gikk faktisk 16. november, kl 23 og vår datter ble født på ettermiddagen 17. november. Denne gangen har vi klart graviditeten selv(uten hjelp :-) ). På ul i uke 7 viste terminen 3. oktober, som menstermin, ul i uke 12 viste terminen 28. september og på ul denne uken (uke 19) viste terminen 5. oktober. Avviket på terminen denne gangen i forhold til menstermin og UL er liten denne gangen. Det er sikkert ikke lett å vite nøyaktig når et barn er klar for fødsel. Men selvfølgelig kjedelig å gå ut i permisjon for tidlig(jeg synes de 3 uken som jeg gikk hjemme sist ble laaaaaaaaange) eller for sent. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå