Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har begynt å tenke tanker om at kommunene ikke vil makte den enorme eldrebølgen som kommer om noen år, og at den tids eldre vil sette andre krav til kvalitet enn de fleste eldre pr. dagsdato gjør med tanke på hvordan dagens 50-60åringer lever og forbruker framfor det våre 80-90åringer gjorde den tid de var i den alderen. Så da er det kansje på tide å tenke private sykehjem som har god hotellstandard, mat med resurant kvalitet, egne rom uansett, og alltid nok personale døgnet rundt? Det vil jo ikke bli billig, men jeg tror endel er villig til å betale dette, enten selv, eller for sine foreldre. Og ja, jeg stemmer Høyre hvis noen lurer på det. Og nei, dette kan ikke erstatte kommunale sykehjem, og husk at svært mange eldre om noen år stiller sterkere økonomisk enn de fleste eldre gjør i dag, særlig kvinner. Vil gjerne ha en debatt om dette her inne, siden jeg går utifra at det er en del både pårørende og helsepersonell her inne.
Minnie Mom Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Er enig med deg. Dagens godt voksne, type 50-60 år har som regel god økonomi, ihvertfall de jeg kjenner. Sikkert mange som er villig til å betale for å ha det bra også på sine gamle dager. Jeg er egentlig ikke for privatisering, men det er fint hvis folk kan velge. Kommer til å bli stor forskjell på de som har råd til privat plass da, og de som ikke har råd. Men sånn er jo livet...
Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2009 Ja, men er det ikke forskjell i dag også, på levestandard for folk? Er det noe verre om det blir det når folk blir eldre? Ideelt sett skulle jo all had det like godt og fint, men sånn fungerer ikke verden og kommunistene har jo prøvd dette uten å lykkes. Noen har store hus, biler, kan handle all mat de får lyst på og reise hvor de vil, mens andre bor i liten leilighet, har knapt til at det går rundt, men slik er det bare.
Nea og juniors mamma Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Er så enig, så enig. Ja til privatisering innenfor helsesektoren! Har selv bodd 4 år i utlandet hvorpå privatisering er mer utbredt og fikk oppleve godene ved å slippe mnd'er med venting til div undersøkelser. Nå vil sikkert noen tenne på alle plugger, men jeg vil understreke at det offentlige selvfølgelig også skal bestå. Tenk, flere private sykehus og sykehjem (med økt standard) betyr mindre trykk hos det offentlige og deretter bedre behandling der. Forskjeller er det allerede og vil alltid bestå, her er det snakk om å følge utviklingen og de ønsker våre foreldre har for deres siste tid. En annen ting er at oljepengene ikke vil vare for evig og da er det vel like greit å kunne "spare litt" gjennom økt privatisering, det blir jo ikke akkurat ferre av oss. Men så er vi nordmenn så himmla redd for endringer utover det trygge og kjente, så jeg vet det er mange som ikke er av samme mening her. Jeg vil i hvertfall benytte meg av private sykehjem for mine foreldre hvis det betyr økt standard og livskvalitet hos dem, det fortjener de.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Hvis dere vil ha tilstander som i Usa så er jo dette tingen. Privatisering i helsevesenet vil føre til at all statlig og kommunal behandling vil ligge på et bunn nivå når det gjelder kvalitet. Tviler på at ettertraktede leger velger å jobbe på et offentlig sykehus når lønnen er det dobbelte på et privat. Vi lever i et land med et av verdens beste helsevesen. Om du er en uteligger på Karl Johan eller en formuende Frogner frue så får du helt lik behandlig...dette er jo flott.. Jeg vil bruke pengene mine nå jeg, på meg og barna mine. Ikke spinke og spare kroner så jeg kan tilbringe mine siste år på et privat sykehjem. Å ja jeg stemmer ikke FRP eller Høyere...
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Jeg tror absolutt det er et marked for det. Høyredreiningen, bedre økonomi (spesielt hos kvinner)/pensjon og samfunnets krav om alternativer kommer nok til å påvirke helse/omsorg i stor grad i fremtiden. Jeg tror nok jeg er villig til å betale for det når den tid kommer! Bare det ikke blir en hvilepute for de kommunale sykehjemmene - at folk alltids kan velge "hotellet"... og at det går utover standarden.
Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2009 Nougat: hvorfor vil vi få USA-tilstander her pga private tilbud? Jeg er for velferdstaten, offentlig-skole, sykehus osv. Men jeg mener at det bør bygges ut et bedre tilbud for eldre, med muligheter for å kjøpe seg det pleiehjemmet og de tjenester man selv ønsker og har råd til enten til seg selv, eller de man er glad i. Uansett så skal det være kvalitet på omsorgen ellers, men her er det snakk om mer luksus og ekstra i tillegg til den nødvendige pleien. Greit, lønna til legene og pleierene vil man kansje kunne konkurre, men det vil uansett begrense seg, og husk at vi i framtida må importere mye arbeidskraft.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Hvis du er for solidaritet, velferdsstat og offentlig styring kan du ikke samtidig være for privatisering av eldreomsorg. En sykehjemsplass koster flere tusen i døgnet..hvis du skal betale like mye skatt og samtidig finansiere denne plassen så har du et problem..satt på spissen.
Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2009 Joda, jeg er klar over kostnadene, men satt på spissen så er det svært mange som aldri får sykehjemsplass heller, selv om de har betalt aldri så mye skatt. Derfor faller det argumentet ditt i grus, og i framtida blir det nok enda vanskeligere å få plass. Hvis endel kunne kjøpe seg plass så ville andre nyte godt av det indirekte med tanke på at det da blir frigjort plasser til andre som trenger dem.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Snakker du om hel eller delprivatisering? Delprivatisering er prøvd ut i enkelte kommuner. Tilbudet endte med å bli dåligere enn det offentlige pga kostnader og dårlig drift. Finnes også eksempler på sykehjem som har gått konkurs og eldre er blitt satt på gata. Snakker du om helprivatisering er vi tilbake til USA tilstander som jeg snakket om tidligere. Å ja jeg er enig med deg i at eldreomsorg må være et hett tema fremover pga økende eldre befolkning og mangel på kvalifisert arbeidskraft. Men det er da andre måter å løse det problemet på enn å "shoppe eldreomsorg."
Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2009 Både og i grunn. det må i hvertfall debatteres og tenkes grundig igjennom i tida framover, for vi står forran vanvittige utfordringer. Jobber innen eldreomsorg selv, så jeg vet det er kompleks problematikk, særlig med tanke på den kvaliteten framtidige eldre vil kreve. Da må det nok i hvertfall endel delprivatisering til uansett.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Mer penger til kommunene.. Det må bli mer attraktivt å jobbe med eldre. Økt kompetanse på sykehjem er viktig, de trenger hjelpepleiere, sykepleiere og leger med videreutdanning i geriatri. For å få til dette er høyere lønn og fulle stillingsbrøker en start. Det bør også bli mer medisinsk behandling på sykehjem, i dag sendes eldre til sykehus for å få antibiotika behandling intravenøst. De fyller opp sykehusene og tar plasser til andre som trenger dem. Palliativ behandling bør prioriteres og egne palliative avdelinger bør åpnes sånn at de siste dagene til de eldre blir best mulig. Så min løsning på problemet er: Mer penger til kommunene Høyere lønn til helsepersonell Fulle stillingsbrøker Mer medisinsk behandling på sykehjem (dette vil også gjøre at sykepleiere og leger ønsker å jobbe der) Videreutdanne helsepersonell i geriatri og palliativbehandling.
Sjefsmegga Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. mai 2009 Enig i det, men desverre så har jeg sett at uansett hvem som styrer så bevilges det ikke nok, jeg håper på bedring på det området i framtida. Rett og slett, slik ting tyder på nå så ser jeg for meg at vi får det travelt når foreldra våre blir gamle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå