den fabelaktige milly Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg begynner å jobbe igjen om to uker. Bøtteknotten på syv måneder våkner fortsatt for mat om natta. I natt våknet han halv tolv, to, og halv fem. Det er for mye. Det går forsåvidt fort å gi han mat (jeg ammer), men jeg får jo aldri mer enn to og en halv time sammenhengende søvn. Han er i godt hold og spiser tre måltider grøt og middag hver dag, så han trenger jo ikke egentlig mat om natta. Men jeg trenger søvn. Så da må vi til pers, og jeg gruer meg. Hva er best: Ta fra han alle måltidene i en jafs, eller fjerne ett og ett? "Ingen av delene" sier mitt såkalte mammahjerte, men nå er det nok dessverre ingen bønn lenger. Kan jeg få noens erfaringer?
Mamman til Alida J. Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg dytter...for jeg er i samme klemma!! Jeg prøvde meg sist uke. Gikk inn når hun våknet, sang natta sang og strøyk på henne. (Hun var jo ill sint fordi hun ikke fikk pupp) Hun roet seg den ene gangen og sovnet igjen. Men jeg var ikke like heldig 2.gangen hun våknet. =) Lurer på å prøve igjen i natt.
LilleBjella Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har inntil for en kort en uke siden ammet. Også på natten. Og han våknet som regel to ganger per natt. Ofte tre. Av og til bare en. Han spiste seg ferdig på noen minutter, og så var det senga igjen. Nå er han ikke lenger interessert i pupp, men nattmåltidene er erstattet med flaske. Han våkner fortsatt en gang for mat. Og får da altså flaske. Og han drikker nesten ingenting. Kanskje 40 ml. Så min mening er at han ikke er sulten. På morgenen drikker han også kjempelite, og spiser egentlig ikke skikkelig før første grøtmåltidet etter første lur. Så lurer på om jeg bare skal begynne å ta han opp når han gråter, og så legge han ned igjen. Men det er kanskje værre hvis han er veldig glad i natt-puppen sin, og at det er kos. Veldig greit at jeg nå vet at han nesten ikke siser noe på natten. Var sikkert på at han spiste mye, for han svelget så mye, men sikkert ikke mange dråpene han fikk i seg.
barbalib har to fine gutter Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg begynte å jobbe da sønnen min var fem måneder. Da spiste han fortsatt to-tre ganger hver natt. Mannen min tok han opp, ga han til meg, og la han igjen etter amming. Sånn holdt vi på i to måneder. Jeg ble ganske sliten av det, men det kan også skyldes at jeg insisterte på å stå opp sammen med sønnen vår, som regel fem-halv seks. Etter påske skulle vi prøve å strekke periodene mellom ammingene til fire timer. Når han våknet, fikk han kos og trøst av pappa. Etter noen uker sover han nå stort sett hele natta. Vet ikke helt hva som har gjort at det har gått så greit, men dette funket iallefall hos oss.
den fabelaktige milly Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2009 Det er bare såvidt jeg ammer om dagen, han bare vrir seg vekk og blir sint. Men om kvelden og natta skal han liksom ta igjen det tapte. Det virker som om han er sulten, for han gyver løs på puppen og sluker det som er der når han våkner. Men det kan jo være noe i det du sier LilleElla, at det bare virker som om han spiser masse og at det mest er kos. Men da må jeg jo avvenne han fra puppekosen, og det føles jo litt kjipt det også. Men må man, så må man... Har også tenkt på å strekke tiden mellom foringene på dagen slik at det forhåpentligvis forplanter seg til natta. Foreløpig er det bare 2,5 - 3 timer mellom på dagtid, skal prøve å strekke mot fire og se hva som skjer. Vi prøvde en nattavvenning light i påsken, men det har sklidd ut, gitt. Jeg har også prøvd å gi han flaske med mme om kvelden i stedet for pupp, men da blir han bare lynings, så det har jeg droppa. At det skal være så vanskelig da! Hvorfor kan han ikke bare skjønne (helt av seg selv) at han må sove om natta og spise om dagen?
tomat15 Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Når de er 6 mnd skal de i teorien ikke ha behov for nattmat. Når din lille faktisk spiser såpass godt på dagen bør det egentlig ikke være nødvendig å mate om natta. Vi nattavvente eldste når han var 6 mnd. Gikk super bra. Det vi gjorde var at vi startet en fredag og hadde snakket nøye gjennom det på forhånde. Er en fordel at barnet sover på et annet rom en dere. Greia som funka hos oss er at mannen gjør det. Du lukter så deilig melk, noe som gjør det utrolig mye vanskeligere. Altså;-) Vi ble enige om at mellom klokken 20 og klokken 06 skulle ikke gutten få mat. Når gutten våknet til sin vanlige nattmat gikk pappaen inn og tilbø vann på flaske. En svært misfornøyd gutt likte ikke dette, men sovnet etter en stund. Pappaen stod ved senga hans og bysset og sang til han sovnet igjen. Hver gang gutten våknet for mat kom pappaen inn med vann. Det gikk lengre og lengre mellom hver gang han våknet og han drakk litt vann og sovnet relativt raskt igjen. Tok 3 netter før gutten ikke "gadd" våkne på natta mer. Fikk jo ikke nattmat uansett. Pappaen sov de første nettne på stua mens jeg sov med soveromsdøra igjen og sov i ro i ørene. Viktig at man stoler på pappaen og ikke gjør noe. Jeg sov super godt for første gang på 6 mnd og det var helt fantastisk. Nå har vi en ny liten en, tenker tilbake på 8 timers søvn i strekk og kan ikke huske at jeg faktisk har sovet så lenge:-) Lykke til, snakk om det ordentlig på forhånd og hold dere til planen!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå