Gå til innhold

Ostekake... kan en spise det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal i bursdag i dag og antar vi får ostekake :)) men som gravid skal en jo holde seg unna smøreost.... kan en da spise ostekake som inneholder bla snøfrisk og ost naturell (smøreost)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror da at smøreoster er greit, det er myke oster som er upasturiserte som brie og camenbert pluss muggoster en helst skal holde seg unna.

Ååå ostekake hørtes jo bare så deilig ut nå, kos deg og nyt det. Det hadde jeg gjort

Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Fokuset på smøreoster kom jo etter den sykehuskandalen, og da var jo heller ikke osten pasturisert. Spis i vei.

Skrevet

Brie er pasteurisert, så det kan du trygt spise. Det finnes bare 3 oster i Norge som ikke er pasteurisert, så de aller fleste oster skal være trygge. Du kan jo sjekke utenpå pakken til de aktuelle ostene, der står det om de er pasteurisert eller ei. God fornøyelse. :)

Skrevet

PS: HI, er du gravid igjen?? :) Gratulerer.

Skrevet

Vanlige smøreoster er ikke noe problem. De er ferskoster og av pasteurisert melk.

Brie, som noen nevner (jeg håper da virkelig ikke det er en utbredt ingrediens i ostekaker...) er frarådet: "Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet."

(kilde: http://matportalen.no/Emner/Gravide)

Skrevet

Dette er jo helt feil Sivalur!!!!. Greit nok om du tenker på tine og synnøve som fabrikanter, men det er mange norske småskalaprodusenter som ikke bruker pasturisert melk, mange økologiske og selvsagt mange av de utenlandske.

Fra matportalen, og jeg presiserer at det står at selv om de er laget av pasturisert melk kan det forekomme listeria som på det norske sykehuset sist år:

Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden. Les mer om ost under Skadelige bakterier og parasitter

Skrevet

Ja, ser nå hva matportalen skriver. Min svigermor jobber med ostedisk, har gjort det i mange år og fått flere priser for beste ostedisk, og hun sa at det er bare 3 oster i Norge som ikke er pasteurisert (jeg spurte ikke hvilke da) - og siden jeg regner henne som kompetent på området har jeg stolt på det. Trodde det var greit når de var pasteurisert :) Men som matportalen sier, hvis det kan forekomme listeria selv om de er pasteurisert, så bør man kanskje ligge unna for å være på den sikre siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...