Bolla:) Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 hva synes dere om helsestasjonens rolle?vi fikk ingen opplysninger om at d kunne være det ennå hun hadde alle "tegna".. og når fant dere det ut?
melkekua™ Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 De på hs fant det ut når jenta mi var til 6mndskontroll - og de beklaget så mye at de ikke hadde fått det med seg tidligere. For det skulle vært oppdaget mye tidligere. Fikk utrolig bra oppfølging etter det. Og andremann ble også fulgt opp, men han hadde ikke KISS. Det som irriterte meg var at de ikke fortalte meg om KISS når det ble oppdaget, bare at vi skulle få time hos fysio og manuellterapeut.
Leandermamma Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Vi fikk ikke noe særlig oppfølging av hs. Fikk beskjed på 6 ukers kontrollen at han hadde favorittside, så vi måtte stimulere han til å snu hode andre veien. Ble så henvist til fysio. Etter 16 mnd med behandling hos diverse kiropraktorer, manuellterapeuter, osteopater osv, ble han tilslutt erklært frisk. Nå venter jeg nr 2, og har ingen planer om å vente så lenge som i 6 uker før noen ser på babyen min om han er et Kiss barn. Kommer til å bestille time til Kiropraktoren som sønnen min gikk til på vei hjem fra klinikken.
Gemini7 Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Helsestasjonens rolle var en vits! De oppdaget det ikke, og da jeg fant ut av det foretok de seg ingenting. Man må fikse ting selv, er min erfaring. Vi fikk ikke henvisning til fysio eller manuellterapeut en gang, ringte rundt og ordnet det selv. Jenta vår var litt atypisk, for hun hadde ingen utpregede trekk som skjevt hode, favorittside, søvn m svai rygg, problemer m amming osv. Det eneste jeg stusset over var at hun gulpet noe helt sinnsykt mye, og det kan være typisk ved kiss, samt at hun sutret forferdelig mye før hun klarte å bevege seg rundt. Spes når hun ble lagt på magen, virket som om hun hadde vondt i nakken når hun måtte holde hodet oppe sånn. Når hun lå på ryggen på gulvet og terapeuten tok tak i hendene hennes for å dra henne opp, tok hun ikke i ved å legge hodet frem og haka mot brystet slik de skal, tvert i mot hang hodet liksom bakover, men hun trakk det liksom ned mellom skuldrene for å ta i på den måten. En annen ting var når hun rullet fra rygg til mage, så tok hun i ved å svaie ryggen og skyve fra bakover md øverste ben, i stedet for å bøye øverste ben og dra det opp foran seg mens hun lå på siden- som er det "riktige" mønsteret. Alt dette burde de sett på hs. Vi fikk bra hjelp av manuellterapien. Hun er nå 1 år og har ingen problemer eller forsinkelser mht motorikken!
Bolla:) Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2009 hm..som sagt fikk vi ingen info eller beskjed at det kunne være KISS...vi dro til lege da hun var 8 mndr for d var noe som ikke stemte og han anbefalte fysio...og vips hun har sliti med KISS i 8 mndr ikke rart hu gråt fler timer per natt...på hs sa de bare at d var kolikk og at d går over...
mamarama og lille banan Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 nå hadde poden bare en mild form for KISS, men det ble ikke oppdaget på helsestasjonen, vi tok selv kontakt med manuellterapeut etter to måneder med store ammeproblemer, helsesøster sa på kontroll "han har fint bakhode, det er helt symmetrisk." så kom vi til manuellterapeuten og hun ser at han har favorittside og håret på bakhodet er gnudd av mot den ene siden. jadda...etter to behandlinger ble ammingen mye, mye bedre, og vi fikk en mer blid og fornøyd gutt.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 HS spilte liten til ingen rolle, og var til ingen hjelp når vi spurte hva som kunne være feil. Vi spurte på kontrollene, på fysiokontrollen, hos legen - hun hadde kolikk og klart vondt i ryggen, så det var rart vi aldri ble tatt på alvor. Hun hadde ikke favorittside, og det var i følge de eneste sikre tegn, ellers hadde hun kolikk, vondt når hun lå, tok alltid "situps" på stellebordet og i vogna, klarte ikke ammingen etc. Etter måneder med kiropraktortrening (som vi måtte sette igang ved eget initiativ) ble hun bedre, og først da hun begynte i bhg dro de inn egen fysio som kunne gi henne diagnose, hun var da 1 1/2 år. Det var utrolig godt å få et navn på det som hadde plaget henne selv om det da var mye bedre. Hun gikk ikke før hun var 18 mnd, men heller ikke da var HS spesielt bekymret. Jeg har ingen lit til HS og bruker de kun til vaksiner, forventer ingen hjelp med nestemann heller.
Mayken Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Helsesøster mente at snuppa hadde kolikk. Jeg stusset litt over diverse ting og begynte selv å lese om kiss. Oppsøkte manuellterapaut på eget initiativ da snuppa var ca 3 mnd og vi fikk en ny unge etter behandlingene. Har fått flott oppfølging av fysio etterpå frem til hun ble 2 år. Da lillebror kom til verden for litt over 7 uker siden, bestilte jeg time til han med det samme, men han var heldigvis frisk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå