Gå til innhold

Dere med astmabarn.. Kan dere hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Gjest I og lillegutt
Skrevet

Gutten min går på Flutide og Ventoline.

Flutide skal han ha hver dag og Ventoline skal han ha når han er ekstra tett eller forkjølt.

Han har nettopp fått diagnosen og vi fikk medisinene igår. Barnelegen sa at vi skulle gi begge medisinene i begynnelsen til han ble bedre. Det jeg lurer på er om jeg kan gi Flutide rett etter Ventoline eller må jeg vente en stund? Isåfall hvor lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-for max effekt før du vente 10-20 min tror jeg. Men kan jo selvsagt gi de rett etter hverandre om det trengs.

Skrevet

Du bør vente ca 10 minutter før du gir Flutiden, for da får Ventolinen åpnet opp mest mulig av luftveiene så Flutiden fungerer bedre :)

Skrevet

10 min sa dei på barneklinikken.

Gjest I og lillegutt
Skrevet

Takk skal dere ha :)

Skrevet

Har også lært 10-20min mellom Ventoline og Flutide.

Da rekker Ventoline å fungere skikkelig, som bedrer effekten av Flutide.

Husk å gi barnet drikke etter hver medisin.

Barnet _må_ skylle ut av munnen. Hvis ikke kan det dannes vonde sår i munn og svelg.

Var på kurs ang astma, der var ei mor som ikke fikk beskjed og sønnen hennes p ådrøyet året måtte innlegges med svære sår langt nedover svelget.

Vi fikk ikke beskjed fra legen første gangene vi fikk utdelt medisin.

Heldigvis husket hun på apoteket å si fra! (Er litt "redd" hun kanksje hadde glemt det hadde det ikke vært for at det var kjentfolk som jeg ble å snakke med om alt og ingenting mens hun ordnet til)

Skrevet

Hvis det er slik at du skal gi to "puff" må du gi et og et. Ikke slå de sammen. Hvis du gir to puff i kammeret på en gang blir det omdannet til et. Da får jo ikke barnet riktig dose.

Det skal _alltid_ gå gjennom kammeret også.

Hørte om noen som trodde det kunne bli gitt rett i munnen *grøss*

Pulveret kan ha en viss "etsende" effekt om det ikke får bli omdannet i kammeret og pustet inn. (Ikke farlig å bruke det med kammeret altså!)

Skrevet

Pga Ventolinen da eller? Dette fikk ikke vi beskjed om! Hun har bare brukt den siden fredag da, men herlighet! Nå fikk jeg helt klump i magen her..=(

Gjest I og lillegutt
Skrevet

Her tar han litt vann i munnen, svelger som regel den første slurken og frøser ut den andre.. Han er bare 1 år så vanskelig å lære han å gurgle..

Håper det skyller ut mestparten..

Skrevet

Datteren min får mixturen, gjelder det den også forresten?

Skrevet

oi, her var det litt verken jeg eller mannen hadde fått med oss...

Vi gir også flutide og ventolin. Men har aldri gitt ett og ett puff- hm.. og har aldri latt det gå 10-20 min mellom doseringene når hun skal ha begge deler---

åkei! da blir det andre rutiner fra morgen av ja!

takk skal dere ha!

(enn at vi ikke visste dette!!!!)

men skylle munnen har vi heldigvis alltid gjort da, eller dvs hun får drikke vann-

Skrevet

hei - har en på 1 som får Ventoline siden han var 8 mnd. Fikk etter besok hos spesialist i går at han nå skal gå over til mixturen ettersom han strider imot masken og ikke får riktig/full effekt av den.

Dette med og drikke væske etter og ha tatt medisinen - gjelder det kun for de som også tar Flutide eller også kun Ventolin? Spesialisten nevnte ingenting om dette med væske. Ganske grov glipp hvis han har glemt og si dette etter hele 3 besok over 6 mnd. nå. Noen som vet?

Lurer også på: hva er Flutide? I hvilke tilfelle blir dette gitt sammen med Ventolin? Har heller aldri fått Flutide anbefallt. Merkelig - eller? Gis det somregel sammen?

Skrevet

Gi ventolin 10-15 min før du gir flutide. Flutide er inhalasjons kortison.

Det skal bestandig skylles /drikkes godt med vann etter flutide. Min sønn på 17 år har brukt astma medisiner siden han var 2 år gammel og har aldri hatt sopp eller sår i munnen pga medisinene.

- Om du tenker at astma er en brann i lungene , så demper ventolinen flammene , mens flutiden virker på glørne. Flutide er langtidsvirkende og bruker litt lenger tid på og virke. Ventolin er hurtigvirkende.

Skrevet

Om barn har problemer med og få i seg medisiner via "kolbe" , er det ofte bedre med et papi apparat enn mixtur. Med mixtur behandler man "hele" kroppen ,men med pari puster man ned medisinene direkte i lungene på samme måte som med kolbe.

Skrevet

Jeg har ikke astma barn,men fikk astma og allergi selv da jeg var rundt 10(eller det ble oppdaget da).

Jeg tar både flutide,ventoline og sertide. Er utrolig sløv med skylling, har vell aldri gjort det.. MEn pusser tennene etter kvelds dosene.

JEg har aldri hatt noen problemer, og har tatt de i 12-13år nå.

Ikke har jeg hatt hull i tennene heller,som ofte er vanlig,. Men så pusser jeg minst en gang for dagen da:)

Skrevet

Marina,

Er det uvanlig og gi Ventoline uten Flutide? går de somregel sammen? Lurer på hvorfor min 1 åring ikke har fått respept på Flutide også? Han skal vist gå for og være den beste barnespesialisten på Asthma sykdommer i Asker og Bærum denne karen, men jeg vet nå ikke jeg...? Hores ut fra hva du beskriver at disse medisinene (V & F) virker best sammen?

Hva er en papi/pari? Har heller ikke hort om/fått valget til og prove det isteden for kolben. Kolben NEKTET han plent. Etter nesten 6 mnd. m/det var det hensynspost siden han stridet imot hver gang og fikk ikke dosen han skulle ha inn.

Jeg vil gå til din lege jeg Mariana!

Skrevet

Hei Partyoffive.

Hvis barnet har langvarige plager med astma er det vanlig og gi også flutide , da denne er langtids virkende og kan på sikt gjøre at man ikke trenger ventolin. Pari apparat er et forstøver apparat som man heller flytende astmamedisiner i som barnet puster inn som damp. Min sønn brukte pari fast til han var rundt 5-6 år , så kolbe og nå tar han de direkte fra diskus. ( Har fortsatt pari apparat som han bruker, om han er ekstra tett eller syk. ) Han hadde et pari apparat hjemme og et i barnehagen. Det tar litt lenger tid og få tatt medisinene , men det er en vane sak. - Om barnet ditt bruker store doser ventolin eller i perioder trenger mer ventolin , kan det være et tegn på at barnet trenger flutide.

Jeg husker at min sønn ikke var særlig glad i kolben , så vi gikk rimelig fort over til diskus.

Tidligere når vi bodde i Oslo , brukte vi barnelege Laila Hoovind Åserud på smestad legesenter , hun samarbeider med voksentoppen og er spesialist i astma og allergi hos barn.

Skrevet

Fant dette på lommelegen.

Et pariapparat er det samme som en forstøver. Dette er et apparat som blåser luft gjennom en væskeoppløsning av medisiner og lager en damp av medisiner. Denne dampen kommer ut i et munnstykke, og ved å puste inn denne dampen kommer medisinen ned i lungene.

Dette er en lur måte å bruke for eksempel astmamedisin på, fordi medisinen kommer raskt til stedet den skal virke og har minimal innvirkning på andre organsystemer.

Mange astmatikere har pari-apparat hjemme. Pasienter som har dårlig "kraft" i pusten kan ha problemer med vanlige inhalatorer og vil hjelpes av et pariapparat/ forstøver.

Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...