Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Er dette lite eller normalt? Eksen min tjener mellom 400.000 og 500.000 i året.
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Om han tjener så mykje så høyres det lite ut, her tjener bf rundt 200 i året og eg får 1440.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Såpass, ja... Det var en sånn kalkulator på nav sine sider eller noe. Der kom de fram til at han skulle betale over 3000 kr mnd. Men da regna di jo med at han hadde en husleie på 5000 kr også. Og det har han jo ikke, den ligger på 8000. Så jeg sa meg enig i 1500. Vil jo ikke flå han, men jeg trenger nok alle de pengene jeg kan få framover. Dessuten har jo han mye større mulighet til å jobbe ekstra enn jeg har. Jeg har jo hovedomsorgen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Hvorfor gikk du med på det da? Ta det gjennom NAV.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Vel, fordi jeg ikke ville flå han heller. Vil jo være grei. Vi så litt sammen på hvor mye vi begge satt igjen med etter at utgiftene var betalt. Men han sitter nok igjen med litt mer enn meg.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Det er ikke dine penger, bidraget. Det er barnets penger. Og hva er det du vil være så snill for? Han sitter nok å tenker at det er bra du er dumsnill, for da har han mer lommepenger. Hva en skaffer seg av utgifter skal komme etter at en regner hva barna trenger. En kan ikke ta opp et huslån, hvor en tar hele inntekten, om en har bidrag å betale. Da må en trekke det fra FØR en ser hva en har råd til av boutgifter. Jeg råder deg sterkt til å ta det gjennom NAV. De satsene de regner med i bidraget, er minimum for hva barn koster. Altså det er ikke tatt med luksus. Og husk at bidraget er ikke bare mat og klær, men også fars del av det barnets boutgifter er, og strøm, forsikrin, kommunale avgifter, transport osv osv......
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Jeg tar det gjennom NAV, og får litt under kroner for 1 barn. Han tjener 650 000. Men han ser barnet veldig lite pga at avstanden er stor, så han har barnet mest bare i sommerferien.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Det forsvant, gitt. Jeg får litt under 4000 kroner. Anonym over her.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Jeg får litt over 7 000 for 2 barn, men har ikke søkt endring på flere år. Skal gjøre det snart, og regner med at det stiger til mellom 8000 og 9000 for 2 barn da. Han har ca 600 000. Og jeg har lav inntekt.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Nå når han ikke føler seg flådd som du sier, er det vel en stor sjangse for at det er lett å samarbeide. Muligens det er lettere for han å punge ut for joggesko og sandaler, eller kontigenten på fotballtreninga. Muligens siden han ikke blir tynt ned til det ytterste så har han råd til å gjøre mer sammen med barnet til sommerferien eller i vanlige helger. Muligens er det faktisk mer å vinne på å ikke gjøre det slik at han sliter med å betale andre forpliktelser. Kanskje det er veldig bra for samarbeidet dere i mellom, og slik får barnet det bedre på lengre sikt.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Det jeg mente å si var at tiltross for at pengen ikke er innom dine hender,betyr ikke at de ikke blir brukt på barnet. Fedre liker jå å kunne bidra litt selv også, slik at de velger hvordan de vil gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Hva er din inntekt og hvor mye samvær har han? Hvor mangen år er barnet, og har du tilsynsutgifter? Nav regner feil ofte eller roter bort dokumentasjon. Du må nesten kontrollsjekke selv etterpå.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 Barnet vårt er 1,5 år og vi har fordelt ca 75-25. Jeg har hovedomsaorgen. Jeg har lav inntekt. Kun 9000 utbetalt i mnd (+ alt jeg får fra NAV da). Tenkte vel litt som hun lengre oppe her, at han da kan bruke litt penger utenom på henne. At jeg kan be han kjøpe et par sandaler e.l. uten at han synes det er urettferdig. For å beholde en god tone mellom oss. Samtidig er jeg enig i at pengene er barnet sitt og skal dekke mer enn bare mat og bleier. Vet ikke jeg... Aldri vær i en slik situasjon før. Og har ikke verdens beste oversikt over hvor mye alt faktisk koster. Eksen min som styrte økonomien vår da vi bodde sammen. Og det får jeg igjen for nå...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 Ok, men da kan jeg si med rimelig sikkerhet at det er feil. Barnet skal ha 2 960,- til underhold. I tillegg regner man med at du har 1 690,- i ekstra boutgifter fordi du har barn. Tilsammen 4 650,-. Har du tilsynsutgifter, vil disse komme i tillegg. Hvis du har 108 000,- i årsinntekt, skal du betale 790,- av barnets utgifter, mens faren til barnet skal betale 3 860,-. Jeg forutsetter at da at du bare har 9 000,- i inntekt i mnd. Har du ekstra barnetrygd feks, må du trekke fra det. Og kontantstøtte og skatteklasse skal jo også tas med. Men det er for lite.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #15 Skrevet 6. mai 2009 Og så skal han jo ha et samværsfradrag alt etter hvor mange netter i mnd barnet overnatter i snitt i året.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #16 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har lyst å spy av mange av dere rødstrømper.. Som f.eks. anonym 00:08 som skriver "hva er det du vil være så snill for?" Haha, er det mulig å være så dum? Hvorfor skal man ikke kunne være snill og ok med eks'en sin? Det er ikke alle som er bitre fiender, skjønner du NN 00:08... Er nok bare en haug av dere som ble dumpet av mannen deres og er derfor blitt bitre og sure f*tter som vil gjøre alt for å knekke dem! Ikke snakk om å ha en god tone og være venner... HI, hvis dette passer for deg, så hvorfor ikke ha denne private avtalen? Kanskje du har rett på litt mer, og da er det jo bare til å lage ny avtale med han. Men tyner du ham til det ytterste for alle pengene han har, så kommer nok dere til å ha en helt annen tone dere imellom, og det er jo SÅÅ bra for barnet deres, at mamma og pappa hater hverandre... not!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 Ja, det vel detjeg har tenkt på. At det er viktig for oss, og barnet vårt at vi er venner og samarbeider. Vi har jo tankt å fortsette å treffes og finne på ting sammen nå og da, selv om det er slutt. Det tror vi er bra for barnet vårt. Men samtidig lurer jeg på hva som er normalt. Og 1500 dekker utgiftene. Lurer på hvor mye andre får. men klart, vi kan jo se hvordan det går og så eventuelt lage en ny avtale.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 Det er ikke snakk om å være snill eller ikke snill med mannen. Men mesteparten av andelen av at barnebidrag skal gå til helt andre ting enn klær og sko. Det skal gå til å dekke faste månedlige utgifter som dumper ned i postkassa hver mnd. Da hjelper det fint lite om barnefar slenger til en et par sko og en tivolitur i ny og ne. Men for all del, det er fint å være snill når man kan, men når den snillheten går på bekostning av ens eget barns livskvalitet, syns jeg det er på tide å omprioritere. Til og med bidragsytere burde være oppegående nok til å forstå at det ikke er snilt gjort av barnets mor å redusere bidraget ned til det latterlige. For det hun da gjør, er å stjele fra barnet det det trenger til nødvendig livsopphold for så å gi det til barnets far. Og om barnets far blir bitter og lager kvalm for at barnets mor er voksen nok til å skjønne at det er feil, kan han ikke betegnes som voksen.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Enig med deg over her 11:07. Min samboer betalte før 1410kr/mnd i bidrag. Ikke så mye det, men han tjente rundt 230 000kr i året. Bodde i en liten toroms leilighet, og når barnet var hos han i helgen hadde han ikke råd til verken mat eller bleier. Høres sikkert sykt ut. Men han gikk i minus hver mnd, og det gikk i null når feriepengene kom. Gjett hvor mye moro det ble på barnet da?? Endte opp med at jeg spyttet i mye, klær, ferie, sirkus, bading, bleier, leker og mat. (forøvrig så hater biomor meg.. som alltid stiller opp). Sambo fikk ny jobb, mye borte fra hjemme. Fikk krav om nytt bidrag pga han hadde skiftet jobb, og det var han pliktig til å opplyse NAV om, mente hun (bidrag er en privat sak). Hvorpå han mente at hun var pliktig å informere NAV om at hun hadde hatt samboer de siste 3 årene (wooopsi en liten glipp). På det tidspunkt hvor bidraget ble fastsatt hadde han er skattepliktig inntekt på 460 000kr/året (omtrent som HI sin eks). Og NAVs utregning gav et mnd bidrag på 1600kr. Så 1500kr er ikke så ille, kan ikke tro at eksen her tjener så mye mer en HI, eller vet vel i grunn at hun ikke gjør det. Boutgiftene til far har en del å si. Så lenge det ikke er rå luksus, så får fedre trekke fra mye. Sambos lille toroms med vinyl på baderommet og to stresslesser, tv og en seng, falt ikke i kategorien luksus i hvertfall selv om den koster han drøye 7000kr/mnd utenom avdrag på lånet. Så synes 1500kr høres rimelig jeg. Som en over her skrev, det er lettere å få et par joggesko, regntøy osv, hvis far faktisk føler at det er rimelig og greit fordelt utgiftsmessig. Får du f.eks. 100kr mer i mnd, så kan du risikere at du må sende med ALT til far, for du har hovedomsorgen og derfor ansvarlig for klær og utstyr også når barnet er på samvær hos far. I tillegg koster det hver av partene 780kr gangen å få endret bidraget gjennom NAV. Så det tar jo litt tid før det er tatt igjen også Lykke til i hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Jeg fikk 1700,- da jeg var alene.. Barnefar tjente 450-500000 og jeg skarve 200000, så han sparte jo opp masse sparepenger, og skjemte ungen bort når hun var hos ham.. Mens hos meg var det å snu på hver ei krone.. Så ikke vær for snill, om han har husleie på 8000,- så er det ikke din feil, han skal betale det han skal betale uansett! Bruk NAV!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #21 Skrevet 6. mai 2009 Det at mor har ny samboer, har ingen innvirkning på fars plikt til å forsørge sitt barn økonomisk. Så der opplyser du feil. Hvorfor er det mor, som her har ansvaret for barnet, som skal sitte å snu på kronene, da? Hva gjør det mer rett? Og i dette tilfellet blir det helt sykt, når mor skal be sin eks om å kjøpe noe som helst til barnet. Hvorfor skal hun måtte BE om det? Hvorfor skal ikke barnefar bare gjøre det uten å bli bedt? Og tenk om han sier nei, det passer ikke, har ikke tid, det er ditt ansvar osv osv....? VELDIG vanlig. Og hva om han finner seg en ny? Som er like grisk og lite forståelsesfull som mange stemødre ser ut til å være? Og krever at barnefar stiller opp for seg, og mindre til sitt barn? Dersom en med 4-500 000 i årsinntekt hadde hatt ansvaret for barnet; hadde han avspist sin del økonomisk til barnet med lusne 1500? Til både mat, klær, hus, utstyr, strøm(varmtvann og varme+ mat osv)? HI; ikke vent at bf er mer vennlig innstilt til å kjøpe alt mulig utenom, bare fordi du er "snill" og "lar" ham ha bedre råd enn du og barnet. Det er barnet du (og han) skal forsørge, ikke far med barnets penger. Husk også at om du har overgangsstønad nå, så forsvinner den om få år..... Men bf forventer jo at du fortsatt skal være "snill pike" da, også. Vet ikke hvem som flår hvem her, jeg...... Er dette en skikkelig fyr, så betaler han villig det han SKAL, og er likevel vennlig innstilt til deg. Han sitter langtfra på bar bakke, ved å betale ca 3000 i bidrag. En KAN IKKE tyne far for det en vil; der er en grense som kalles BIDRAGSEVNE! Far har også fått barn, og må da som alle andre sette tæring etter næring. Og det engangsgebyret hos nav slipper en å betale om en har lav inntekt.......
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #22 Skrevet 6. mai 2009 får 940 kr i mnd i bidrag. faren er uføre.....
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #23 Skrevet 6. mai 2009 Jeg trodde ikke at bidraget kunne utgjøre mer enn 25% av inntektsgrunnlaget til bidragsmottaker. Hvis du får 7000kr/mnd så har du jo en inntekt på rundt 28 000 i mnd. Det er jo ikke lite. Men kan jo hende reglene er annerledes hvis det er to barn da. Forøvrig tror jeg at mange av de med "lav" inntekt her inne, ikke forstår hvor mye man faktisk må jobbe for å betale 8-9000kr mnd i bidrag. Hvis far betaler 9000 i mnd og betaler 36% skatt, så må han først tjene 25000kr FØR han i det hele tatt kan begynne på egne utgifter. Så med 650 000kr/året minus 36 % skatt, har man 416 000kr igjen. Det utgjør ca 34 000kr mnd. Minus 9000 i mnd i bidrag.Sitter igjen da med 25 000kr. Her i huset går den hvertfall 2500 ekstra den uken "ste"barnet er her. Vi bor relativt rimelig i en 3-roms leilighet. Som koster oss ca 12500 i mnd inkl avdrag. Så har vi strøm og alt det andre igjen. Si 1500kr/mnd. Da er det 8500kr igjen etter at MUST'ene er betalt. Ikke mat, bensin, forsikringer osv. Så 1000kr i forsikring, 3000kr i mat, 1000kr i bensin (langt til bhg), klær 500kr. (alle disse postene forsiktig antatt). Div andre utgifter aviser/verksted/uforutsette ting m.v. 1500kr. Da sitter man igjen med 2000kr/mnd, og uansett så har man jo ikke det til slutt. Nå er vi to, så da blir jo regnestykket litt annerledes, men det er ikke "min" jobb å fø på stebarnet, gjør det likevel... Men ja, selv med 650 000kr i året så har man ikke så mye å rutte med slik som bidragene fungerer i Norge. Man burde ikke betale bidrag for å øke levestandarden/jevne ut forskjellen mellom hjem. Både foreldre og barn må forstå at livet er urettferdig, og det er ikke fars eller mors oppgave å rette opp i de økonomiske forskjellene i to hjem. Kjipt, men sånn burde det være. Så dette ble litt langt. Men den flå-far-mentaliteten som hersker rundt omkring er ganske syk. De fleste som tjener gode penger jobber hardt, og det burde gagne dem selv. Og det gagner jo også barnet, når den er hos den som tjener godt. Fins mange drittsekker der ute, som gjør alt vanskelig og jævlig. Men de fleste ønsker det beste for sine barn... men kanskje ikke for barnets mor?!?? Jaja.. bare et lite regnestykke.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #24 Skrevet 6. mai 2009 Nei.. ikke stefar sin plikt.. det vet jeg. Men når mor mottar stønader som at hun er alene, når hun ikke er da. Da kan man ikke komme med pekefingeren til eksen og si at han skal opplyse NAV om jobbskifte. Kanskje litt forvirrende forklart i sted.. men det var det som var tanken da.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #25 Skrevet 6. mai 2009 Det var jeg som kalte dere for rødstrømper igjen. Kan jo bare legge til at min mann tjener ca. 500000 i året og har privat avtale på 2000 i mnd. i bidrag. Hadde han gått via NAV hadde biomor fått mindre. I tillegg bruker han penger på barnet som han ikke "skal". Så tror ikke 1500 er så veldig galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå