magica og lille tryll ♡ Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Hei! Startet med bringebærbladkapsler for to dager siden (uke 32) og har begynt å få så fryktelig mye og kraftige kynnere... Magen strammer seg for hver minste lille bevegelse, og det er ganske slitsomt. Blir både litt andpusten og svimmel av det. Noen andre som opplever dette? Er det normalt? Eller bør jeg vente med oppstart av kapsler? Tar to om morgen og to om kvelden
Anita*født* Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Skal selv begynne etter helgen,så svar gjerne.He he men jeg tror tiden vi er inne i oxo er mye kynnere..Merker det selv og jeg har ikke hatt en før nå og nå har jeg mye...Uten bringebærblad..Men begynner på mandag
Juni prinsesse Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 De sier jo at du ikke skal begynne før i uke 36, nettopp fordi kapslene har den egenskapen at de kan sette ting i gang. Jeg har begynt helt forsiktig med en om dagen, og tenker å trappe opp etter hvert som det nærmer seg. Er i uke 34. Men jeg har også sinnsykt mye kynnere. Sinnsykt plagsomt, og nå har det holdt på 3 dager i strekk... Sliten jeg...
magica og lille tryll ♡ Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2009 Jeg ble fortalt av helsekost-damen at man kunne starte opp 8 uker før termin, så det har jeg gjort. Men enig i at det kan virke litt tidlig hvis jeg reagerer så kraftig på dem. Hver minste lille bevegelse utløser kraftige kynnere, blir helt utslitt... :oP Men kjenner jo at jeg får trent opp livmor-muskulaturen Tror jeg skal gå ned på dosen, til en kapsel om dagen foreløpig da, også trappe opp litt etter hvert. Tusen takk for svar )
Juni prinsesse Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Hun som jeg snakket med var veldig opptatt av effekten dette kunne ha på livmoren, og hva de satte i gang. Det samme gjelder for den fødselsforeberedende oljen, som inneholder eteriske oljer som også kan ha effekter som ikke bør settes i gang for tidlig. Det jeg er redd for er at ting skal sette i gang for tidlig av seg selv, og så er ikke jeg begynt å forberede meg en gang, og har ikke startet med det som skal gjøre ting lettere...
magica og lille tryll ♡ Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2009 Jeg spurte helsekost-damen helt spesifikt om kapslene kunne bidra til å sette igang rier/fødslen, noen hun sa de ikke kunne. De skulle bare bidra til å trene opp og forberede livmoren på den jobben den skulle gjøre. Men jeg vet jo ikke hvor godt opplært de som jobber på helsekosten er. Når det gjelder olje, så bruker jeg vanlig jordnøttolje, så den har jeg begynt forsiktig å massere mellomkjøttet med.
Juni prinsesse Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Jeg kjøpte mandelolje enn så lenge. Fikk ikke helt tak i hvorfor hun absolutt skulle ha meg til å kjøpe den fremfor jordnøtt, men når jeg har lest litt, så ser det ut til at massasjen er viktigere enn selve oljen, og jeg vet at mandelolje er helt ufarlig, så da er jeg happy enn så lenge ) Hvor ofte bruker du den? Var det du som tidligere svarte to ganger om dagen?? Jeg synes det høres så mye ut det som nevnes rundt omkring... Har tenkt å kjøpe denne om ikke så lenge: http://www.helseogkost.no/nettbutikk/kvinner_spesielt/gravide_ammende/foedselsforberedende_olje_fra_weleda Har alltid brukt babyolje i dusjen, og jeg har ikke antydning til strekkmerker på magen, så dette med oljer har jeg god tro på )
Juni prinsesse Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 Her står det jo faktisk at de skal brukes de siste tre månedene... http://www.helseogkost.no/index.php/nettbutikk/kvinner_spesielt/gravide_ammende/red_raspberry_fra_nature_s_sunshine Ikke lett å vite hva man skal tro på når de sliter sånn med å bli enige..
magica og lille tryll ♡ Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2009 Hehe... enig. Folk sier så forskjellig. Jeg smører/masserer med olje en til to ganger om dagen. Litt ettersom hva jeg gidder, syns det blir litt klinete... :oP Men masserer ikke lenge av gangen altså, kanskje jeg intensiverer litt når det nærmer seg, da er nok motivasjonen litt bedre håper jeg ) Når det gjelder de kapslene, så har jeg bare tatt en idag, og merker det er bedre allerede, ikke på langt nær så mye/kraftige kynnere. Var nok litt mye å begynne rett på fire om dagen, hvertfall for min del. Skal forsøke modningsakupunktur også når det nærmer seg. Alt for å slippe å gå over, har helt angst for det.. :oP Lykke til med juni-prinsessa
sn@rt2barns-mor Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Jeg fikk beskjed på helsekosten at man ikke måtte begynne før i uke 36... tror det er veldig tidlig med 8 uker før altså, jeg hadde ikke sjangset på det.
Juni prinsesse Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Kiropraktor kan sette i gang fødselen når du er moden og klar! Det har jeg tenkt å benytte meg av dersom jeg mot formodning skulle gå til termin. Har gått til samme kiropraktor i mange år, så han kjenner både meg og kroppen min godt. Og jeg har virkelig ikke lyst å gå over. Kommer til å engste meg ihjel!!! Ellers har jeg vært hos mor i dag og tatt meg et godt og varmt bad, og nå er magen min sinnsykt mye mer avslappet enn tidligere. Føler meg som et nytt menneske ) Du har termin i begynnelsen av juli?!!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 6. mai 2009 Ååh hørtes deilig ut, skulle ønske jeg hadde badekar jeg også. Ser det er fler som har fått beskjed om å begynne med kapslene i uke 36, så da tror jeg at jeg drøyer til da jeg også. Ønsker jo å bli klar til termin og ikke gå over i sommervarmen, men ønsker ikke å sette igang fødselen nå akkurat. Ja jeg har termin 3.juli, enda leeenge igjen..!!! :oP Du popper nok litt før meg, når i juni har du termin?
Juni prinsesse Skrevet 7. mai 2009 #14 Skrevet 7. mai 2009 Har termin 25 juni, så det er jo ikke så veldig mye før da. Men jeg har sagt 3 juni hele tiden, mor sier pinsen (slutter 1 juni) og samboer sier månedsskifte, så du kan tenke deg at den helgen blir spennende. Akkurat nå om dagen har jeg så mye rart som skjer inni magen min at jeg faktisk nesten går og håper på at jeg klarer å trekke det lengst mulig mot termin. Har egentlig ikke lyst til at noe skal skje for tidlig. Var på omvisning på føden i går, og oppdaget at det var ganske anderledes enn jeg hadde trodd. På en veldig positiv måte, så jeg ble litt roligere av det, og ser enda mer frem til det som skal skje ) Hadde egentlig badekar som et av flere Viktig-punkter da vi kjøpte hus, men det var det eneste vi ikke fikk til... Nå er jeg glad jeg har mor så nær til vi får laget nytt bad ;o) Hvor i verden er du??
magica og lille tryll ♡ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 7. mai 2009 Wiiii... Kjenner det kiiiler i magen når jeg tenker på dette store som nærmer seg ) Jeg har også en magefølelse av at hun kommer litt før, rundt st.hans håper jeg. Selvom... sikkert dumt med sånne forhåpninger i tilfelle jeg blir gående to uker over :oP Er ikke forberedt på det i det hele tatt. Ellers gruer jeg ikke så veldig for fødselen. Gruer for smertene såklart, men gleder meg litt til opplevelsen. Og til å møte bebisen vår ) Tenkte jeg skulle avtale time for omvisning på føden i løpet av mai måned. Fint å høre at den har noe for seg.... Pinse-helga blir nok litt spennende for dere ja... ;o) Hva mener du med at noe skjer? Merker du at kroppen gjør seg "klar" eller..? Jeg har som sagt hatt sinnsykt mye kynnere i det siste, men tror det er de kapslene som gjør det. Venter noen uker før jeg begynner opp igjen med de, så ikke jeg setter igang noe. Blir helt utmatta av at magen står som en tromme nesten hele tida. Jeg bor i Vestfold, nærmere bestemt Horten. Skal føde på sykehuset i Vestfold. Hva med deg?
trine4 Skrevet 7. mai 2009 #16 Skrevet 7. mai 2009 hei .det stemmer at disse kapslene skal begynne åtte uker før terminen for at livmoren skal få trent seg.den setter ikke i gang en fædsel.eller modner før den er klar til det, mange bruker disse kapslene mot kvalme i begynnelsen av svangerskapet også,dette er en tid i de to siste mnd som man har mere kynnere.har tre uker igjen,og veene har ikke startet noe tidligere,alle som jeg har sett her inne har begynt rundt åtte uker før,er verdt å tenke på at man kan forkorte åpning fasen når veene starter.så viss dere skal ha noe utbytte så ville jeg ikke ventet for lenge,jordmoren min sa at det var bare åbegynne å ta dem da,klem trine ,
magica og lille tryll ♡ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 7. mai 2009 Hei trine! Så du mener det ikke er noe i veien for å starte i uke 32 da? Blir så forvirra når folk har fått ulike beskjeder... Men hvis jordmoren din har sagt det, må vel det stemme
Anita*født* Skrevet 7. mai 2009 #18 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har termin som deg miss magica og jeg har begynnt med 3 kapsler og skal ta det i 3 uker så skal dosene opp...
Juni prinsesse Skrevet 7. mai 2009 #19 Skrevet 7. mai 2009 Har hatt kynnere mer eller mindre sammenhengende siden søndag. Og muskelkramper i livmoren og noen litt mystiske bevegelser i magen. I tillegg er jeg litt hoven og oppsvulmet nedentil, er kvalm og har vondt i ryggen. I dag føler jeg meg litt smådeppa for jeg sitter med samme følelsen og samme vondten som når jeg skal ha mensen, så til og med PMS'en har jeg fått med meg... ;o) Etter hva jeg har klart å lese meg til så er det en del av modningsprosessen, hvilket forsåvidt virker logisk i og med at det tar seg veldig opp etter sex, for så å dale litt, og ta seg opp igjen. Men jeg vet jo og at jeg kan gå slik i flere uker, så vi får nå se. Det er jo bare 7 uker igjen nå... ) Hadde omvisning på SUS, da jeg bor i Stavanger ) Vår omvisning var en del av et fødselskurs, men omvisningen var det mest interessante av alt, sammen med en film som ble vist. Helt kjempe hvis du er like grønn som jeg var... ;o) Jeg trodde at mange av valgene måtte tas på forhånd - som f.eks om du vil ha epidural eller ei, og om du vil føde stående og med badekar osv. Men fikk meg en liten positiv overraskelse der ja... ;o) Var heller ikke klar over hvor lange perioder en faktisk har uten smerter før selve fødselen setter i gang... ) Men best av alt på hele omvisningen var at to stolte fedre kom ut med hver sin lille tulle - ei født for 2 timer siden, og ei for 2 1/2... Og jeg klarer selvsagt ikke la være å sippe når jeg forteller om det en gang... ;o) Er så sinnsykt lettrørt om dagen, og spesielt når det kommer til det som har med fødsel å gjøre... Slet også da vi kom inn og så at det sto OPPTATT på Fødestue 8, og jeg begynte å tenke på hva som foregikk der inne... ;o) Utrolig spennende dette )
Lykke X 4 Skrevet 7. mai 2009 #20 Skrevet 7. mai 2009 Råd til dere som lurer på ting om bringebærblad: Søk opp gamle innlegg her inne ang. det. Det finnes masse! Både erfaringer og linker til info og forskning. Jeg begynte i uke 28 med både kapsler og te. Studier har vist antydning at disse kan forhindre for tidlig framskyndet og forsinket fødsel. Legger ved noe info bla. fra urteapoteket.no og andre ting: "Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder, Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den ”enklere”. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen. En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10754818?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel. Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed http://www.pregnancy.com.au/raspberry_leaf.htm
magica og lille tryll ♡ Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #21 Skrevet 7. mai 2009 Herlig musipusi, da har jeg endelig bestemt meg for å fortsette med kapsler. Hehe... ikke lett dette her, når infoen er så forskjellig ut fra hvem man spør. Men forskningen trenger man ikke betvile. Venter Juni-prinsesse: Så spennende! Det høres jo ut som du kan komme til å poppe litt før tiden ja..., kanskje det tilogmed blir ei mai-prinsesse ) Lykke til )
sn@rt2barns-mor Skrevet 7. mai 2009 #22 Skrevet 7. mai 2009 Jeg fikk med en "bruksanvisning" fra produsenten av kapslene når jeg handler på helsekosten. der sto det at man ikke skal begynne før i uke 36, så da velger jeg å stole på de som har laget dette...;o)
Storebror & Lillesøster Skrevet 7. mai 2009 #23 Skrevet 7. mai 2009 begynte med kapslene i uke 28 siden det stod de 3 siste mnd,men tok 1 morgen og kveld da,økte til 2 morgen og kveld i uke 30 og 3 morgen og kveld fra uke 35,da begynte jeg også med teen 2 kopper daglig,det stod man ikke skulle ta den før uke 35,i uke 37 har jeg økt til 3-4 kopper te,er 37+3 i dag. Skjønner ikke helt at man ikke skal ta de før da og da pga det kan sette igang fødselen,mens de sier at de ikke har noe med at man kan føde før tiden og er ikke med på og modne,men den skal styrke livmoren slik at man skal få en enklere fødsel,og den skal hjelpe til og trekke livmoren sammen etterpå. Har hatt kynnere siden uke 15 denne gangen,men har hatt mye etter jeg starta med kapslene men ikke vonde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå