Gå til innhold

Lage MME for ett døgn av gangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som lager ferdig MME for ett døgn om gangen? Ei jeg kjenner gjør det til si jene på 2 mnd.. Trodde den skulle lages før måltid,ferskest mulig..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen år siden var det helt greit å lage for ett døgn om gangen, men tror ikke mange gjør det lenger. Risikoen for bakterieutvikling er tilstede når mmeen står, samtidig - mange unger har tross alt blitt matet med dagsgammel mme. (2 av søsknene mine, på 70tallet, bla;)

Likevel: det ER best å lage fersk mme, og det er mer praktisk også - så ingen grunn til å risikere magevondt.

Skrevet

jeg lager måltidene til lillegutt for et døgn avgangen. bare koker vannet, blander ved 70 grader og kjøler det fort ned, så i kjøleskapet. har ikke merket noe til at han blir dårlig i magen av det.

Skrevet

Så lenge man gjør det på rette måten er det ikke noe i veien for det.

Her er WHO sin veiledning: http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Oppsumert:

- blande pulveret i kokt vann som holder 70 grader

- blande posjonsvis, ikke en stor kanne

- kjøle ned raskt og oppbevare i kjøleskap som holder under 5 grader

Danske myndigheter annbefaler at man blander ferske måltider for babyer under 2 mnd, og for babyer som er premature eller har svakt immunforsvar.

Skrevet

Jeg har gjort det til alle mine. Ingen av dem som har blitt syke eller fått magevondt.

Kok vann, avkjøl til fin blandetemperatur, bland ut og evt. avkjøl ytterligere i kaldt vannbad og sett i det kalde skapet ;o)

Hilsen 3-barnsmamma.

Skrevet

Vel..vi var på sykehus etter fødselen en stund, prematuravdeling. Der blandet de vel etpar ganger i døgnet trur jeg. Blande gjorde de i alle fall og varmet i vannbad. (Var ikke store mengdene pr. måltid der, så gikk fort å varme i vannbad slik). Jeg spurte hvordan jeg kunne gjøre det og de så ingen fare for å gjøre dette. Jeg blander to ganger i døgnet jeg, på kvelden og litt utpå dagen. Varmer i microen. Mini var og er glupsk,og blanding under masse skriking var greit å slippe:) Men til sommeren må vi nok blande like før måltid når vi skal ut av huset, vanskelig å holde den kjølig nok i vognveska osv...

Skrevet

jeg har gjort dette til min datter på 2 år og gjør det på samme måte nå, har ikke merket noe til hverken magevondt eller annet negativt, Tvert imot er det veldig praktisk og lettvint synes ihvertfall jeg.

Var innlagt på sykehus med min datter da hun var 4 mnd, der lagde de mme èn gang idøgnet.

Skrevet

Eg lager til kvart måltid. Det står at den skal vere ferskast mogleg. Men, det er fullt mogleg å blande for eit heilt døgn. Når eg har vert på reis og ikkje har hatt kjøpt ferdigplanda NAN, så har eg laga opp på førehand og kjølt hurtig ned, og lagt flaskene i kjølebag med ein del fryseelement i ja. Og da har melka holdt seg ganske varm.

Til 17.mai så kjem eg til å kjøpe ferdigblanda NAN på kartong. (Og dei har vel vert på desse pakkene ganske så lenge. Så da er det nok like trygt å blande for eit døgn av gangen berre ein gjer det på den riktige måten.)

Skrevet

HegeAE. Den ferdigblanda mme'en på kartong er steril, det er ikke pulver mme. Ferdigblandet kan på ingen måte sammenlignes med det å lage for et døgn om gangen... Ferdigblandet på kartong er det tryggeste man kan bruke mhp bakterier.

Skrevet

Oki... Takker for tilbakemelding :)

Skrevet

Ulempen med ferdigblanda NAN på kartong, er at du må ha tilgang til mikro eller vannbad for å varme opp melka, da.

Jeg synes det er utrolig mye mer praktisk å ha med kokt varmt vann på termos, litt kokt avkjølt vann på flaska og dispenser med ferdig oppmålt pulver.

Når poden er sulten er det bare å blande sammen og vips så er maten klar.

Om natta har jeg termos, flaske og dispenser på nattbordet. Slipper å stå opp for å varme mat i mikro, maten er klar på 30 sek! :-) Må bare ha et lite lys på for å se at jeg fyller riktig ant ml kokende vann fra termosen oppi flaska.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...