Gjest Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Holder på med en oppgave og står litt fast på dette spørsmålet. Føles ut som om hjernen er byttet ut med bomull i tillegg så det er ikke så lett å tenke. Noen som orker hjelpe meg litt? Jeg går barne- og ungdomsarbeiderfaget
*smula* Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Litt usikker på hva du mener med holdninger, men noen forslag: - aksept for at barn/ungdom er forskjellig - lojalitet mot ledelsen, selv om du er litt uenig (viktig at personalet viser samme holdning utad) - ønsket og evnen til å utvikle seg
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Det er et spørsmål i oppgaven, det står akkurat sånn, så jeg vet ikke mer enn deg:( Orker virkelig å ikke tenke. Å det er synd siden jeg har 5 små og 3 store oppgaver jeg må få skrevet iløpet av 10 dager for å få gå opp til eksamen, hvis ikke må jeg vente til jul:(
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 at barn har ulike utgangspunkt og krever tilpasset læring/oppfølging at veien ofte gir viktigere lærdom/erfaring enn målet. - bare noen forslag
ett til! Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 -hvert individ er unikt -se både store og små -behandle alle med respekt selv om man ikke er enige/har kjemi -å bry seg -ta initiativ -ta tak i ting så fort de kommer opp -ta ting på alvor når det trengs -sammen er vi sterkere -positive holdninger til de rundt deg -sett pris på forskjeller håper jeg hjalp deg litt!
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Tusen takk alle sammen. Da var jeg ferdig med denne oppgaven. Så var det bare å begynne på neste. Hvis noen vet hvor jeg kan finne ( å lese, ikke skrive av) ferdige oppgaver så bare legg inn link
Tøysetipp Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 I møte med barn er det viktig: -å se barn som et subjekt Som et selvstendig, tenkende, følende individ, og oppmuntre til at de skal få utvikle seg utifra sine egne forutsetninger og interesser. - Vite at leken har en egenverdi for barna, være bevisst på dine egne holdninger, væremåte. (..reflektert) Ofte erfart og skrevet oppg. om hvordan leken ofte avsluttes dersom en voksen bryter inn- som regel uten intensjon om at den skal opphøre. - Tenk at du skal være i utvikling, nå nye mål, med fokus på barna - Barns medvirkning, la de få lov til å ha en stemme i hverdagen, som små trivielle ting som velge farge på kopp, leker, (..ikke medbestemmelse) Viktig at barn får lov til å virke inn på sin egen hverdag. De er ikke lenger små objekter vi kan dytte på all mulig kunnskap. La de få utfolde seg i omgivelser, så tilpasset hver enkelt barn som mulig. Når det gjelder ledelsen lenger opp. Det er viktig å ha samme visjon, et utg.punkt i en felles plattform. Det betyr ikke at man ikke kan komme med ønsker, tanker, meninger etc. Jeg synes team-arbeid er viktig.Hvor alle parter er myndiggjort i forhold til den jobben man gjør. Et viktig aspekt når det gjelder ledelse er å skape en kultur, hvor man jobber mot felles mål. Derfor er det viktig at medarbeiderne føler en trygghet og aksept til å kunne handle utifra sine egne forutsetninger- for deretter og utvikle evne og vilje til å styrke dem. Jannecke Rasmussen sier at "barn trenger voksne som er generelt opptatt av livet, ikke bare spesielt opptatt av barn" - dette synes jeg er utrolig viktig. Ja, jeg kunne fortsatt i det uendelig egentlig. Ps. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 -empati -se hvert menneske som et individ som er helt unikt -kommunikasjon Det var de 3 viktigste punktene jeg fikk beskjed om under utdannelsen min:) Så kan man selvfølgelig fylle ut endel under hvert punkt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå