Gå til innhold

Vi sliter med økonomien for tiden, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann jobber og har en grei inntekt. Jeg er student og får studielån.

Vi leier bolig og har ikke noe lån utenom studielån. Men de to siste mnd har regningene bare strømmet på, har vært en del ekstrautgifter.

Denne mnd har vi betalt alle regninger utenom barnehagegiro som kom i dag, men nå har vi ca 1500kr å leve for til neste lønning ( den 12.)

Bilen vår er på verksted og det vil komme på ca 12000! Så når lønningen kommer vil alt gå til regninger igjen.

Hva gjør dere når det kommer slike ekstrautgifter og pengene ikke strekker til??

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Hei!

Den 12 er ikke så lenge til så 1500 burde gå fint det :-)

Utover det så vet jeg ikke hva vi gjør... det har hendt noen ganger og da har det gått rundt på en eller annen måte... såvidt.

Skrevet

Vi har en bufferkonto vi bruker av. Den er på 50 000,- +/- og brukes bare av i kriser. Vi har ikke hatt noen kriser enda heldigvis.

Men om et par uker tømmes den helt og fullstendig alikevel, for vi skal asfaltere gårdsplassen. Heldigvis kommer feriepengene og skattepengene snart!

Skrevet

Alt ordner seg, men jeg tror de fleste verksted kan gå med på å dele opp regningen, slik at dere kan betale på avbetaling ;) og 1500 til den 12. mai, burde holde i massevis mener jeg..

Skrevet

HI her. Ja 1500 holder helt fint til den 12. Men da har vi ikke betalt barnehageregningen så det blir dobbel regning når lønnen (og ny barnehageregning kommer), i tillegg til bilen.

Så når lønningen kommer er summen av regninger større enn lønnen.

Vi har ikke noen bufferkonto, men hadde vært godt å ha nå ja. Min mann er nyutdannet og har ikke jobbet så lenge, så det blir forhåpentligvis bedre etterhvert.

Takk for tipset om å dele opp bilregningen, det skal jeg undersøke.

Skrevet

Dere har mest sannsynligvis et overforbruk, det betyr at dere bruker mer enn dere tjener ( da tenker jg studielånet som en akseptert inntekt, og ikke opparbeidelse av gjeld) Derfor har dere kommet i den vanskelige situasjonen dere er i nå. Dere bør virkelig ta affære raskt, ha det som første prioritet, og der bør iverksette visse strakstiltak.

Få opp inntekten, du tar ekstravakter som hva det måtte være, bli registrert på Manpower og alle de andre om du har vanskelig for å få deg litt inntekt. Han bør jobbe overtid og alt annet han kan ekstra.

Disse regningene må dekkes, dette underskuddet må dekkes på en eller annen måte, og det er med å jobbe mer, eller ved å låne mer. Lane er ikke en vei dere bør tenke på å gå.

Så er det strakstiltak nummer to, men som også er et langsiktig tiltak. Første perioden nå til underskuddet er dekket inn, bør dere kutte kraftig på forbruk, gjerne i et par måneder. dvs intet nytt, og ikke ut å feste og spise på 17.mai.

Når dere har kommet dere over denne kneika, må dere ta å sette en diagnose på problemene og så finne en langsiktig løsning. Tjen dere nok? Bruker dere for mye? Dere må sette dere ned å prioritere.

Ring til strømleverandør, forsikring, telefon, tv mobiltelefon og til kommunekassereren og få til realistiske nedbetalingsløsninger. For ås å kutte ut alle unødvendige ting. Kontantkort er en løsning, ikke ha fler hundre TV kanaler er en annen, internet og fasttelefon er heller ingen livsnødvendighet om dere ikke har råd.

Fortsetter galeien blir dere tvunget til å kutte ut alt dette. NRK lisens bør prioriteres.

Skrevet

Står jo ikke noe her om at de har lån.....????

De fleste har perioder med litt mindre penger---det er noe herk. Vi såg alle sesongene av luksusfellen på TV 3 nett tv...det ble løsningen for oss..Da lærte vi å unngå feller som mange andre har havnet i..

Er jo klart at med bare en inntekt, bhg og bil så lever dere nok allerede nøkternt...Lykke til

Skrevet

Jeg syns ikke man kan forlange å ha det fint og flott i oppstartfasen..Alle sliter i begynnelsen..Vi har alt nå til dags får jeg inntrykk av..Men i gamle dager hadde de kansje en sofa og et lite kjøkken bord med 2 stoler..De klarte seg da..Må ta ting etterhvert..

Det er det jeg må tenke når vi har 2000-4000kr på nesten 1 mnd.Alt går til mat..Ikke noe utenom..

Det går seg til..Tenk positivt

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

100% enig i det du sier. Det er vanskelig til tider og proev og ikke sammenlign deg med 'de andre' hele tiden. vet at det blir bedre etterhvert og at saa lenge helsen og paagangsmotet er tilstedet saa gaar det som regel bra. i et aar naa har jeg hatt kun kun til mat, ikke noe klesbudsjett ikke noe ekstra.. men det gaar bra. og vi kommer til aa faa det bedre snart :) (haaper jeg :-) )

Skrevet

Del opp regningen på bilen og lev nøkternt. Kjøp bare akkurat det der trenger for å leve- mat altså. Tenk økonomi hele tiden. Gå istendet for buss og bil. Se etter på tilbudene. Kortere dusjer og spar strøm på andre ting.

Alle har det slik som dere i begynnelsen... det går seg til. Bare se på dette som en kort periode av livet..Og spar.. bufferkonto kan være gull verdt. ( som her i huset akkurat nå: Mannen min har ikke fått sykepenger fraNav på 2 mnd pga av en feil fra deres side. Vaskemaskinen røk, og alle cupene til ungene skal betales denne uken. Festlig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...