Gå til innhold

til dere erfarne fullammere -hehe :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok, dette er nr 3 og jeg har aldri fullammet så trenger hjelp :)

er så redd for å ikke ha nok melk osv pluss aner jo ikke hva jeg kan spise?

først :

1.hvor mange ganger til daglig ca er det normalt med bæsjebleier ved amming?

2. hva kan jeg spise? noen tips om mild mat?

3.hvordan vet jeg at hu får i seg nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.det er individuelt - fra ørten til annenhver dag omtrent....

2. hopp over rå løk, reker og jordbær er min erfaring. det påstås at det ikke har betydning men...

3. vektoppgangen hennes - det sjekker du ved å veie på helsestasjonen

lykke til!

Skrevet

1. Så lenge de fullammes er alt normalt. Kan gå opp til 14 dager mellom...

2. Du må bare prøve deg frem - noen tåler alt mulig mens andre reagerer på mye. Greit å unngå sterkt krydder, kål, løk, erter, kaffi etc. Mine reagerte på melkeprodukter når de var helt små.

3. Så lenge de legger fint på seg og sover/ trives får de nok. Vanlig med økedøgn innimellom for å øke produksjonen. Da ammer man "hele tiden". Jeg ammet ca annenhver time hele dagen så lenge jeg fullammet ( i ca 5 mnd)

Skrevet

La henne spise så mye hun bare vil. Ihverfall i begynnelsen. Og du vet at hun får i seg nok når hun er fornøyd og går opp i vekt. =)

Skrevet

Når du ammer er det like vanlig med en bæsjebleie i uka som 4 pr. dag.

Det vanligste de reagerer på er kål (kålhode, surkål, blomkål, broccoli osv), løk, brus, sjokolade...

Noen reagerer på alt, noen tåler alt. Jeg spiste litt av alt for å sjekke, og etterhvert som jeg så at de tålte det så spiste jeg hva jeg ville.

Om hun gråter og viser tegn til sult etter mat så gir du mer. Pump deg tidlig på dagen når du har mest produsjon, da øker du samtidig til kvelden, når du produserer minst

Skrevet

ja, hu her er ei skikkelig puppeguri :P legger hu gjerne til hver time til tider men går vel hver 2.time noen ganger også, men så sover hu av og til 3-4 timer ..varierer veldig :)

men syntes det er koselig å få til ammingen men er så livredd å miste melka som jeg gjorde på de to andre :s

Skrevet

Bare sørg for å drikke rikelig og slapp av når du kan. Jeg pleide å ha et halvliter glass med vann som jeg drakk pr amming :-)

Skrevet

jeg har ikke pumpe i hus.. leide sist gang for å se åssen det gikk men alt ble kaos osv så jeg gav opp ammingen og pumpingen , begynte med erstatning istedenfor .. var jo helt utkjørt!

Skrevet

I tillegg til å sjekke vektoppgangen hennes, kjenner du om bleiene er tunge av tiss. Barn som får i seg for lite melk, vil ofte ha litt lite tiss i bleiene. Det kan også være ganske konsentrert urin dersom de får for lite.

Skrevet

Kos deg med fullammingen:) Prøv deg fram når det gjelder matvarer - det er ikke sikkert barnet ditt reagerer på noe selv om andre barn gjør det. Her i gården var kullsyre og løk veldig lite populært, så det kuttet jeg ut. Virker hun mett og tilfreds så får hun nok i seg nok mat. Kos deg med fullamming og ikke stress:) Spis normalt, få i deg nok væske - og hvis du merker at lille får vondt i magen av noe - så kan du jo tenke gjennom hva det er hun kan ha reagert på:) Og hvor ofte de bæsjer varierer mye, det er normalt at det kan gå leeenge mellom hver gang de bæsjer, og de kan også bæsje hyppig:)

Skrevet

Har ungen mange våte tissebleier vet du at hun får i seg nok. Dette med at ungen virker fornøyd kan være litt skummelt og rette seg etter. Er jo vanlig at de er noe sutrete noen dager og vil ha pupp HELE tiden (økedager). Min unge hadde ikke bare EN men FEM dager der han hylte etter pupp hele dagen. Hadde jeg ikke visst om disse økedagene (er vanlig mellom 1-6 ukers alder og igjen ved 3-måndersalder mener jeg å ha hørt), hadde jeg sikkert gitt tillegg. For jaggu meg - jeg var ganske sliten.

Min unge hadde og har bæsjebleie etter nesten hvert måltid, men dette er jo som sagt veldig veldig individuelt. Ei jeg kjenner fullammet sin unge, og hun hadde MAX en gang om dagen.

Mitt beste råd er: slapp av og KOS deg. Drikk når du er tørst:)

Lykke til:)

Skrevet

ville bare presisere at jeg ikke mente at de har økedager hver dag fra 1-6 uker... men at det er vanlig at de har økedager i denne perioden... hehe

Skrevet

1. Alt fra 0 gang til flere ganger, veldig individuelt. Selv opplevd et barn som hadde avføring 1-2 gang i uka til barn som hadde avføring 3-4 gang for dagen, begge vokste slik de skulle og var ellers veltiplass.

2. Du kan spise stort sett det meste, men det kan være lurt å være forsiktig med kål, løk, jordbær og sterke krydder. Vanlig melk kan også være lurt å kutte ut hvis det skulle oppstå kolikksmerter hos den lille. Brus er også lurt å styre unna.

3. Det vet du vet at hun vokser slik hun skal, er du usikker så anbefaler jeg nettoveing før etter etter måltid inntil du føler deg trygg.

Ellers anbefaler jeg å drikke og spise skikkelig. Et tips er å ta et glass vann eller saft hver gang du ammer, for å sikre nok væske, dehydrering vil føre til at man produserer mindre melk. Få også nok søvn og hvile. Legg deg nedpå når du har sjans og prioriter søvn framfor husarbeid når det kniper. Sett bort oppgaver til partner og eventuelt annen familie som har mulighet til å hjelpe. Ammende kvinner bør få litt avlastning, særlig første tida og når det er økedøgn da dette er krevende. Legg barnet til ofte og samsov gjerne med barnet hvis du føler deg trygg på det, men barnet bør ha egen dyne i sengen.

Sist og ikke minst, kos deg med ammingen og senk skuldrene!

Skrevet

tusen takk

vel, saken er at jeg er alenemor til 3 barn. eldste er 4 år,mellomste 1 år og nå hu her på 6 dager. eldste er nå hos farmor i vestfold for å avlaste meg men ellers har jeg ingen.. min mor kommer jo men hu er ikke denne rette for min psyke for å si det sånn. det går ann noen ganger i uken men vi har ikke så godt forhold til hverandre som mange andre mødre/døtre..

så det å legge seg nedpå litt er ikke barebare når man har ei på 1 år også som skal lekes med osv.

Takket være ei venninne som er her og hjelper meg litt så kan jeg få slappet litt mer av men hu har skole og slikt så hu drar i morgen. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...