Gå til innhold

Sykepleiere kan dere se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen av dere som har smarte førstehjelpsutstyr o.l. i veska hvis uhellet/sykdom er ute??

Vurderer å kjøpe Nitroglyserin-spray (skal besøke slektning som er i faresone for AMI -i alle fall har alle faremomentene). Er det dumt eller? tenker det er litt smart jeg da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Er ikke nitro-preparater reseptbelagt da? Og dersom denne slektningen kan ha behov for/nytte av dette, håper jeg legen har forordnet det.

Tanken din er god, men jeg er veldig skeptisk til å gi andre medisiner. Uansett hvor harmløst preparatene er kan de potensielt være farlige dersom de brukes feil eller personen som tar de er allergisk. Dette gjelder også reseptfrie medisiner!

Forøvrig har jeg alltid (av alle ting) en saks i vesken....

Skrevet

Nitropreparater ER reseptbelagt så det er ikke noe man får tak i uten videre. Ellers ser jeg ikke poenget med å gå rundt med en medisin i vesken som man selv ikke bruker - hva om du f.eks kommer i en bilulykke og så går ambulansepersonalet/akuttpersonalet igjennom vesken din mens du er bevisstløs og finner denne sprayen? Da kan det bli mye unødig ståhei av ingenting..I tillegg er det jo ikke særlig heldig om f.eks et lite barn finner sprayen i vesken din og sprayer med den.. (regner med du har barn siden du er inne på bim..) Den får effekt når den treffer slimhinner og det er det jo rikelig av i ansiktet (nese, øyne og munn) så ikke utenkelig at de får en del i seg selv om det sprayes ut i luften... Ikke nødvendigvis veldig farlig med en spray men små barn kan jo finne på å spraye maaaange ganger...

Er ellers enig med dirada, om denne vennen din er i risiko sonen regner jeg sterkt med at han har vært hos sin egen lege og ordnet seg nitrospray.. Det er uansett ikke DIN jobb å sørge for dette...

Og ja, jeg har plaster og saks i vesken til enhver tid... Hehe..

Skrevet

Kjøp en pakke vanlig dispril. En dispril under tunga kan redde liv ved hjerteinfarkt.

Skrevet

syns det er litt dumt å ta med reseptbelagte medisiner til andre. Har han ikke slikt selv? Og du er ikke lege og som sykepleier skal du ikke administrere legemidler på denne måten.

Nei, dropp den ideen, ikke så veldig smart syns jeg

Jeg har plaster og paracet i vesken min, for min egen del;) samt maske for munn-til-munn i nøkkelknippet som det følger med engangshansker i.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg var ikke klar over at nitro var reseptbelagt. Jeg ser derimot ikke noe negativt med å ha et par dispril i veska just in case:)

HI

Skrevet

Hei, viktigste du kan lære deg hvis du ikke allerede kan det skikkelig er riktig førstehjelp, og da særlig hjerte og lungeredning. Mye viktigere enn å drasse på førstehjelps utstyr i hverdagen, selv om det er kjekt å ha, så er det ikke det som betyr mest i øyeblikket.

http://www.norskluftambulanse.no/Artikkel.aspx?m=527&amid=3496

Skrevet

Har en nøkkelring med MTM-maske i, det er det eneste. Dersom uhellet er ute, har man alltids ting og tang rundt seg som man kan bruke til å stoppe f.x blødninger med.

Er enig med et tidligere innlegg her; det viktigste du kan lære deg - og bli GOD på - er basal 1.hjelp. Du kommer mye lengre med det enn med medikamenter i de fleste tilfellene. Det enkle er ofte det beste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...